Gå til innhold

Min Saab 9-3 prosjektbil... og de andre prosjektene..


Riccird1

Recommended Posts

Riccird1

Hei igjen!

Nok et prosjekt på gang fra meg!
 

Denne gang en 9-5 sedan som jeg kjøpte for 5000 kroner i vinter da jeg savnet saab såpass mye!

Hentet den i Østfold og nøyaktig 24 timer og 715 kilometer senere var den endelig hjemme i Bergen!

Det som skulle være en rask og fin tur, ble en ferd preget av både kjøreglede, bekymring og forsinkelser..

MEN, på tross av bekymringene, så sviktet den meg aldri!

Noen kjører drivstofføkonomisk, andre kjører bremsevæskeøkonomisk.... Jepp, den «brukte» bremsevæske og var blaut på bremsen.😂

Bilen kom også levert med fuglerede installert på multireimen. Dette var jo da en konstant bekymring hele veien.. Ville lageret på løpehjulet på strammeren skjære seg, eller hadde jeg flaks nok til at

«fuglene» sang hele veien til Bergen? 
🐥

Planen var å kjøre hjem samme dag, men så langt kom man aldri. 23.50, ved foten av Hardangervidden, ble det stopp med nullføre og ingen sikt. Natten ble tilbragt på Haugastøl i tilbakelent «tannlegestol» i Saaben før nesen ble satt mot Gol, så Hemsedal, kolonnekjøring og verdens lengste veitunnel. Etter noen timer i meget stiv kuling og snøfokk fikk vi endelig kjøre kolonne og kommet oss ned mot Bergen og riktig side av fjellet!
 

Heldigvis var «fuglene» i vårstemning og sang meg trygt hjem til Bergen (jævla multireim), og manuell låsing av girene på automaten gjorde at bremsen ble veldig lite brukt i det hele tatt! Et par stopp for å smøre løpehjulet og etterfylle bremsevæske, så gikk dette bra!

 

Så noen bilder og tekst.. Skjedd mye siden den ble hentet i Mars!

Første bilde
bHF9ioI.thumb.jpg.1b90f7f52a157e47199fdd12b47779c4.jpg

 

Kolonnekjøring over Hemsedalsfjellet ... 

6wqhjld.thumb.jpg.cf3829cae9b35948c517254486037ecd.jpg

 

Vel nede i Lærdal

0akikfM.thumb.jpg.c433ba93a2f5b9ddfbeda32b6010bc79.jpg

 

Obligatorisk Lærdalstunell-bilde

zJvI5iP.thumb.jpg.d6f1dfe8fa601bf00311fb2c9d9e06ad.jpg

 

I gang med å reparere feil til EU. Blant annet var ledningsnettet til bakluken strippet for isolasjon og delt i 2 noen steder pga overgangen mellom karosseri og luke, så det ble kappet ut og loddet inn nye stykker ledning. Da kom lysene tilbake!

OlJydzt.thumb.jpg.95d75bada7de5fa4ec369f13ff3dd222.jpg

6I94I9c.thumb.jpg.60d06d408998a991104415ab3f84df79.jpg

 

Nye pærer i hovedlys og grøftelys, så var de også tilbake .. 

s2fTD1t.thumb.jpg.1e440463eeebfc9b4660dd42016325fc.jpg

dWKpS04.thumb.jpg.6c38dbdf27494415b5fbd8623995c6f1.jpg

 

Alt i hele håndbrekktrommelen ble byttet ut på begge sider. Har bare før-bilde.. Ble også byttet håndbrekkwire.

VL5NbUh.thumb.jpg.61e387b19178db5fb486137c05ec9499.jpg

 

Flexi-rør ble rekonstruert med det gamle som mal.

mTDEiWP.thumb.jpg.1987ae62ba2dd91719bfc67ba1568b84.jpg

 

Elektriske seter kom på plass
825fec78a5149faad993e57814e0548c.thumb.jpg.968d98e993e2f9724b416ed48107ba42.jpgc8510228f02f965bce163d9aa0c0e367.thumb.jpg.037539d3f0dd14d58a150733701a65b9.jpg5ed44db25ae3e7a22b33dfb3a0e96c08.thumb.jpg.71c1cbb6dfed78e76be80ac9df5d3197.jpg

 

Ny turbo ble bestilt og montert sammen med diverse andre god-deler
FFYb5jO.png.723639c5820df50370a6c36db7368154.png

5fb9b256e9ec7e809b3d73450489c50f.jpg.3b9b9763f8524d3b280c66d40acb826f.jpg

49a3761b9aa92d0db8d3443f5677a855.thumb.jpg.71fc0314ba7994afe9abf4820676369a.jpg7ccb8acc777ee879cfeef2cd14c715ec.thumb.jpg.262ae5e7488a75c5064adc585bd4b557.jpg0626ea688a9cc710dc22acc810c28359.thumb.jpg.c5f6ae59d96a091ad2975b9e78a0fcb8.jpg53fb43ecd5a7679cb6e40e4e3aa93c70.thumb.jpg.d4a5c1859e261d033b328510b7610abd.jpg1764b58e7363497ed43af316e9e56f41.thumb.jpg.31d30875f23ea298631530b13a0eb33b.jpg

 

Bredbåndslambda ble også bestilt og skal monteres, før tuning begynner

aLtRhwR.png.b9b03d6709c7226e017c016bccbdd6c1.png

 

Den fikk seg også pulverlakkert toppdeksel :D

NLwCoTq.thumb.jpg.c6ab15f913ea561ef07b5b41467a3dcc.jpg

 

 

Så noen bilder fra de siste dagene..
36968c1cfca477bcc4b0f0d025027b4a.thumb.jpg.a9cd2f1a41e4550ef82a2e3274b49ae1.jpgca05de40780b3ba3c37a6f7558f20b7d.thumb.jpg.da27859e9b2f18bafc783c0b122d682b.jpg

 

Intercooler-slangen hoppet av nye intercooleren som ble montert i går .. Tok meg 3 forsøk på å få den på igjen før den satt :thumbdown: Glad de ikke stengte tunnelen for å være ærlig, for det hadde vært flaut :blush: Heldigvis var klokken 01.00 når det skjedde

1cffd2486c5a8841e66c6fafdb8de363.thumb.jpg.8de092587c7f24d0e54598bb8c0206e4.jpg

 

 

Endret av Riccird1
  • Liker 2
  • DCN Poeng 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette emnet

  • Riccird1

    55

  • haarstad

    3

  • hans k

    2

  • GunnarS

    1

Mest aktive i dette emnet

Populære innlegg

En runde innom vegvesenet for godkjenning av senk og felg, en runde på verksted for PKK og enda en runde hos SVV for uthenting av skilt, så hadde man jammen fått seg godkjent bil!

En god vask og en runde owatrol på plasten gjorde seg fint!

Inn kom en litt sliten, rød bil, ut kom en blank og fin rød bil ..      50/50      

Bilder i dette innlegget

Må jo bli fantastisk mye bil for 5000kr og litt innsats :wub:
Er noe eget, artig med saab :) Hadde en turbo for mange år siden, utrolig shabby å fæl bil men for en sjarm den hadde den lille tiden den hadde igjen før den takket for seg :P

GunnarS - Der Golf B)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, GunnarS skrev:

Må jo bli fantastisk mye bil for 5000kr og litt innsats :wub:
Er noe eget, artig med saab :) Hadde en turbo for mange år siden, utrolig shabby å fæl bil men for en sjarm den hadde den lille tiden den hadde igjen før den takket for seg :P

Ja, det er virkelig sjarm med de! Saab nr 4 for meg. Har bil til ganske mange flere tusenlapper enn denne, men denne er jo mye artigere å kjøre :D

Lenke til innlegg
Del på andre sider
gullfisken

Liker tråden.

Min Mor & Far har en 9-3SS i knasj rød med 2 liters turbo de kjøpte ny akkuratt når de ble lansert, de har den fortsatt! 2004 var det vel de kom, nå da 15 år senere har de skiftet bremsskiver og klosser 1 gang (rust) og én fjær, og ett rele. Dekk måttes skiftes på alder, ikke slitasje ;) 

 

Jeg skifter hjul for de hver gang det skal gjøres og ser over bilen, har fortsatt ikke funnet overflaterust eller rust ett eneste sted på bilen. 

De som mange andre saab eiere ville kjøpe ny saab på 10 års merket, men det gikk jo litt dårlig. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
7.8.2019 - 14.06, gullfisken skrev:

Liker tråden.

Min Mor & Far har en 9-3SS i knasj rød med 2 liters turbo de kjøpte ny akkuratt når de ble lansert, de har den fortsatt! 2004 var det vel de kom, nå da 15 år senere har de skiftet bremsskiver og klosser 1 gang (rust) og én fjær, og ett rele. Dekk måttes skiftes på alder, ikke slitasje ;) 

 

Jeg skifter hjul for de hver gang det skal gjøres og ser over bilen, har fortsatt ikke funnet overflaterust eller rust ett eneste sted på bilen. 

De som mange andre saab eiere ville kjøpe ny saab på 10 års merket, men det gikk jo litt dårlig. 

ng9-3 er solide biler :)

Mye opel/GM i de, men det er kanskje ikke så dumt uansett :D 

Hadde nok hatt en nyere saab som bruksbil jeg også om de fortsatt ble produsert

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9-5 var 10 år forut sin tid når det gjaldt innvendig design og løsninger etter min mening. Skjønner ikke at andre ikke har adoptert Night panel-funksjonen, for den er genial for oss som kan finne på å kjøre lange strekker om natta.
Ja, det er et herlig førermiljø, veldig forut for 1999. Spesielt sammenlignet med feks japansk og amerikansk fra samme tid20190815_063921.jpeg
  • Liker 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt rolig periode med denne bilen nå mens jeg putler på med bruksbilen og en kompis sin saab .. 

Ny tuning til 9-5 aeroen til en kompis. Friskt med 270hk og 420nm! Større dyser, downpipe og intercooler så skulle man alltids hentet ut noe mer også :) 

68549253_360973604832672_6392772143913893888_n.jpg

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk en rar ulyd i bilen en dag i forrige uke.. Klarte ikke å identifisere lyden som noe definitivt, så jekket den opp og fant med en gang feilen..

20190829_175948.jpeg
20190829_180231.jpeg

Skålen til fjæren hadde knukket og skålen sto da nedi dekket

Tok en telefon til en "skrotnisse" som hadde noen coilovers liggende til denne og fikk fatt på de Fjærene skal pulverlakkes, så kommer settet på bilen når jeg finner motivasjon.

20190829_201313.jpeg

Ellers har jeg vært hos en kompis som allerede har pulver-lakkert ene kaliperen min, så jeg gikk i gang med sandblåsing av nr2 før den skal lakkeres neste gang

20190901_214246.jpeg

  • Liker 3
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der var jammen favoritt-bilen på veien igjen akkurat i tide til finværet som er meldt for helgen!

 

Fikk tak i originale, brukte støtdempere. En runde sandblåsing og lakk på hver av de, nye tårnlagere og en runde blås og lakk i toppen også, så var de på plass i bilen igjen sammen med nye stabstag-lenker.

 

20190905_184408.thumb.jpg.fb17a7ebd3dfc4955cb1bfc77c6a1bc4.jpg

20190905_222059.thumb.jpg.5297e57123fcfb27d455fbfda47f58bf.jpg

20190906_145234.thumb.jpg.8086cf62b0cccda0dce041b995032bd9.jpg

20190906_153945.thumb.jpg.270046690478a6487b60d022236d168a.jpg

 

 

  • Liker 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...