Gå til innhold

Bruke voks og polish


Themagician16

Recommended Posts

Themagician16

Hei! 

Q

Har nettopp fått bilen polishet i går hos noen jeg kjenner. Angrer litt på at jeg ikke gjorde det selv slik at jeg kan lære så jeg tenkte å gjøre det selv så fort som mulig.

 

Jeg har en del lakkskader på bilen, som klarlakken har sluppet, dype og små riper her og der pluss en del steinsprut. Steinsprut har jeg behandlet stort sett med Dr Color Chip.

 

Det jeg lurer på er: kan jeg compound polere eller vanlig polere kort tid etter at bilen er polert allerede også ta voks oppå?

 

Hvor lenge må bilen stå for at poleringen/voksen skal sette seg i lakken? Kan jeg gjøre disse tingene i garasje og kjøre etter 1 time?

 

Hva er hazing?

 

Hvis jeg vokser bilen i høst for å beskytte mot vinteren, som skitt og salt, bør voksen holde ut hele vinteren? Så hvis jeg har vokset bilen og vinteren har fått bilen til å bli skitten,  så kan jeg bare ta den på vask med avfetting og høytrykk en gang i uka så skal det være greit? Eller kommer det å vaske bilen 1 gang i uka til å slite voksen som ligger på lakken? Og som refreshe den?

Er det ting en nybegynner bør være obs på nårr man skal compounde/polere/vokse bilen?

Endret av Themagician16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, velkommen ti forumet. Les guiden i linken over, anbefales. Tror du blander litt begrep, ikke uvanlig. Polering(polish) er å mekanisk fjerne små riper i lakk, polish er et fint slipemiddel, kan gjøres for hånd eller med maskin. Haze er fine riper i lakk, som gir slør i lakken, gjerne etter bruk av claybar. Dette må poleres bort.

Voks legger du etter grundig vask eller polering, gir en beskyttende hinne på lakken. For å få bilen helt ren må den håndvaskes. 

 

Edit: det er endel produkter som gjør alt i en runde, lett polering og legger igjen et vokslag i samme operasjon.

Endret av EivindG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...