Jump to content
Sign in to follow this  
Stian.R

Bruker du roterende?

Recommended Posts

Stian.R

Hvor mange her foretrekker å kjøre grovsteg med roterende maskin? 


Etter å ha blitt introdusert til roterende maskin på kurs hos @_Makki_, Makki's Car Spa, i fjor, ble jeg "bitt av basillen", og synes nå det er mer eller mindre trasig og kjedelig å kjøre DA på grovsteg på en hard tysker nå. 
Med roterende maskin, riktig padder, middel og bakplate får jeg raskere bedre resultater, og kan i mange tilfeller kjøre 1 stegs med en fin polish hvor jeg tidligere har kjørt 2 steg med DA

På kranglete lakk kan jeg bruke DA til finsteg. 
Så lenge man mestrer maskinen, da det uten tvil er mere krevende å kjøre med roterende, synes jeg det gjør jobben mye mer spennende i tillegg. 


Hvilken maskin foretrekker DU å bruke, og hvorfor?  
 

Edited by Stian.R
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
trogha

Jeg har ikke DA maskin så kjører kun roterende, har hatt DA maskin et par ganger men har solgt de igjen ganske kjapt. Korrigering går kjappere, den er langt mer behagelig å kjøre mtp vibrasjoner, det er litt mer krevende å "kontrollere" maskinen og risikoen for å brenne eller slipe gjennom lakken er selvsagt større. Nå tar jeg stort sett bare egen bil så da går det bra, men skal man ta litt biler innimellom må man nesten ha begge deler.

Share this post


Link to post
Share on other sites
hans k

har kun hatt roterende maskin. så den holder eg meg til. øver meg til å bli bedre for kvar gang.

Trenger roterende då eg ikkje har meir enn ca 10 timer per bil. sjeldent lenger.

litt etterabeid er det, men kjekt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
ALFRED

Kjøpte en Tokya roterende brukt på Finn tidligere i år, fremdeles ubrukt men har planer en gang om å prøve på et panel, er veldig glad i DA:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Stian.R
2.7.2019 - 7.42, trogha skrev:

Jeg har ikke DA maskin så kjører kun roterende, har hatt DA maskin et par ganger men har solgt de igjen ganske kjapt. Korrigering går kjappere, den er langt mer behagelig å kjøre mtp vibrasjoner, det er litt mer krevende å "kontrollere" maskinen og risikoen for å brenne eller slipe gjennom lakken er selvsagt større. Nå tar jeg stort sett bare egen bil så da går det bra, men skal man ta litt biler innimellom må man nesten ha begge deler.

Enig, jeg har også hatt flere/har flere DA, men roterende blir brukt til hver jobb.
Jeg er ganske var for vibrasjoner i tillegg, så da var roterende en fryd å begynne med. 
Det er klart mye mer å tenke på når en kjører roterende, og en del fallgruver. Men har pr dags dato ikke brent igjennom lakk med roterende. (Ibrid Nano med slipepapir derimot..)

2.7.2019 - 17.03, hans k skrev:

har kun hatt roterende maskin. så den holder eg meg til. øver meg til å bli bedre for kvar gang.

Trenger roterende då eg ikkje har meir enn ca 10 timer per bil. sjeldent lenger.

litt etterabeid er det, men kjekt.

 

Ja, noe etterarbeid kan det bli, men løser seg jo som regel med en finere kombo og teknikk. Lærer og opplever noe nytt hver gang, det er spennende.

16 timer siden, ALFRED skrev:

Kjøpte en Tokya roterende brukt på Finn tidligere i år, fremdeles ubrukt men har planer en gang om å prøve på et panel, er veldig glad i DA:)

Prøv deg frem, du kommer til å like det. 
Viktig med en god bakplate, og prøve seg frem med hastigheter. Er sjeldent over 1200rpm. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
ALFRED
5 timer siden, Stian.R skrev:

Enig, jeg har også hatt flere/har flere DA, men roterende blir brukt til hver jobb.
Jeg er ganske var for vibrasjoner i tillegg, så da var roterende en fryd å begynne med. 
Det er klart mye mer å tenke på når en kjører roterende, og en del fallgruver. Men har pr dags dato ikke brent igjennom lakk med roterende. (Ibrid Nano med slipepapir derimot..)

Ja, noe etterarbeid kan det bli, men løser seg jo som regel med en finere kombo og teknikk. Lærer og opplever noe nytt hver gang, det er spennende.

Prøv deg frem, du kommer til å like det. 
Viktig med en god bakplate, og prøve seg frem med hastigheter. Er sjeldent over 1200rpm. 

Ja den skal prøves mulig etter ferien har oppdaget noen riper på bilen som eg må prøve meg på. :D

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
e30 tic

Jeg deler mange av dine tanker.. første jeg fikk var en gammel flex roterende å kjører det alltid på grov steg, med de unntak der man har sagt ja til en eller anna jalla japse som har smør myk lakk.

For meg finnes det overhodet ingen glede i å korrigere med Da. Det er så mye negativt rundt det kontra roterende at jeg orker ikke ramse det opp en gang. Kjører også mye ull og koch sine polisher etter jeg fikk h8 for en hel del år siden.

 

Når det er sagt må bør man jo ha en Da og to i hus også 😆

Share this post


Link to post
Share on other sites
Stian.R
3 timer siden, e30 tic skrev:

Jeg deler mange av dine tanker.. første jeg fikk var en gammel flex roterende å kjører det alltid på grov steg, med de unntak der man har sagt ja til en eller anna jalla japse som har smør myk lakk.

For meg finnes det overhodet ingen glede i å korrigere med Da. Det er så mye negativt rundt det kontra roterende at jeg orker ikke ramse det opp en gang. Kjører også mye ull og koch sine polisher etter jeg fikk h8 for en hel del år siden.

 

Når det er sagt må bør man jo ha en Da og to i hus også 😆

Har ikke all verden med erfaring med ull på roterende, men det er nok uten tvil mer behagelig å korrigere med ull enn med en steinhard skumpad.

Har idag to DA, en Rupes 15MK2 og Flex XFE 7-12. Hadde på det meste MK2 15, MK2 21 m/ Beast, Flex XFE 7-15 (hoppetusseversjon), Rupes Nano ibrid, Rupes Mini, Flex 7-12, Rupes LH19 og Flex PE14. Har solgt alle bortsett fra PE14, 15'en og 7-12, å er heller på  utkikk etter en Flex PE-8. 

 

For meg fungerer Cartec 9000 og 12000 meget godt på myk lakk, men usikker på om jeg har noen biler under "kniven" som jeg vil kategorisere som smørmyk. :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites
e30 tic

Ull er. På mange måter mye mer skånsomt da anser flexer mye bedre i kurver og skader ikke tilstøtende panel etc slik som skum kan gjøre.

På hard lakk går jeg fra ull til antiholo på Da. 2steg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Freakshow

jeg har en rupes LH19? er det ikke det den heter? xD
kjøpte for 1 eller 2 år sia :P
har vel brukt den tilsammen 10 min ellerno....
men må ha meg en annen bakplate en orginalen da jeg ikke syns noe om den. også skulle jeg vel egentlig ha hatt meg et kurs? xD

Share this post


Link to post
Share on other sites
Stian.R
6 timer siden, Freakshow skrev:

jeg har en rupes LH19? er det ikke det den heter? xD
kjøpte for 1 eller 2 år sia :P
har vel brukt den tilsammen 10 min ellerno....
men må ha meg en annen bakplate en orginalen da jeg ikke syns noe om den. også skulle jeg vel egentlig ha hatt meg et kurs? xD

Ja, hadde den jeg også, men syntes ikke noe om vekta, ergonomien og byggekvaliteten, den skrangla for mye for min del, og følte den vingla mye pga den lette vekta. Smak og behag. Fikk mye mer godfølelse med Flexen. 

Ja, kan være greit å få på en ny bakplate, iallefall i starten. Kan anbefale denne, Koch har også sin versjon, eneste forskjellen er vell fargen om jeg ikke tar feil; https://scandicshine.no/product/scholl-concepts-bakplate-125mm-medium/  Veldig god bakplate. 
Jeg har gått over til en litt stivere bakplate nå, men det er fortsatt litt flex i den :D

Kurs eller innføring kan være greit ja, Apex Detail på youtube har noen videoer. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...