Jump to content
Conkey

Motorvask hybrid (Volvo T8)

Recommended Posts

Conkey

Er ikke særlig redd motorvask generelt men ser nedi panseret på min nye Volvo T8 at det finnes noen bokser med klistremerker som indikerer strøm. Er det bare å spyle alt med samme forbehold som ved en hvilken som helst motor eller bør man dekke noe i motorrommet på en hybrid?

Erfaringer?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Andreas Winter

Har tenkt på det samme med vår Passat GTE. Interessert i andres erfaringer her. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Niebelheim

Står det ikke noe om motorvask i instruksjonsboka da?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Freddyr

For å svare for golf GTE står det at motorvask kun skal utføres av autorisert verksted, til 900kr hos møller. 

Personlig har jeg gått over med citrussåpe og detailerkost, samt en svak vannstråle. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
J Lafton

Om man er påpasselig med trykk og avstand med høytrykk er jeg ikke redd for å ta motorvask på hybrid eller elbil 

Share this post


Link to post
Share on other sites
The Punisher

Forsikig med måte er nøkkelen her! Hvis de ikke tåler en forsiktig motorvask, er da ikke bilen brukende i regnvær? 😁

Share this post


Link to post
Share on other sites
kjetilf

Jeg tok motorvask på min egen 2018 XC90 T8 for et par måneder siden. Null stress. Jeg startet med å spraye Meguiar's Engine Cleaner i hele motorrommet og på undersiden av panseret, deretter skumla jeg med Koch-Chemie Green Star brukt som skumsåpe i en 1:4-blanding, etter å ha gått over med div. børster etter 8-10 minutter spylte jeg forsiktig med høytrykksvasker fra litt avstand, jeg lot deretter vannet renne av noen minutter før jeg tørket av så grundig som mulig med tørkehåndkle. Til slutt brukte jeg Swissvax Motor Shine på hele sulamitten. Ble som ny. :thumbs:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Conkey
Jeg tok motorvask på min egen 2018 XC90 T8 for et par måneder siden. Null stress. Jeg startet med å spraye Meguiar's Engine Cleaner i hele motorrommet og på undersiden av panseret, deretter skumla jeg med Koch-Chemie Green Star brukt som skumsåpe i en 1:4-blanding, etter å ha gått over med div. børster etter 8-10 minutter spylte jeg forsiktig med høytrykksvasker fra litt avstand, jeg lot deretter vannet renne av noen minutter før jeg tørket av så grundig som mulig med tørkehåndkle. Til slutt brukte jeg Swissvax Motor Shine på hele sulamitten. Ble som ny. :thumbs:

Dekket ikke til noe nedi der? Antar du også har en liten boks med et el-tegn på (uten at det står noe skriftlig advarsel etter det jeg kan huske).
Finner ikke svar i instruksjonsboken dessverre.

Share this post


Link to post
Share on other sites
kjetilf
19 minutter siden, Conkey skrev:


Dekket ikke til noe nedi der? Antar du også har en liten boks med et el-tegn på (uten at det står noe skriftlig advarsel etter det jeg kan huske).
Finner ikke svar i instruksjonsboken dessverre.

Jeg dekket ikke til noe, nei, jeg gjorde bedømmingen at alt farlig var dekket til av Volvo allerede, jeg kikket på forhånd igjennom noen YouTube-filmer der man tok motorvask av div. hybridbiler, meldingen var at så lenge man spylte fra litt avstand og brukte sunn fornuft så var det helt ufarlig

Share this post


Link to post
Share on other sites
Conkey
Jeg dekket ikke til noe, nei, jeg gjorde bedømmingen at alt farlig var dekket til av Volvo allerede, jeg kikket på forhånd igjennom noen YouTube-filmer der man tok motorvask av div. hybridbiler, meldingen var at så lenge man spylte fra litt avstand og brukte sunn fornuft så var det helt ufarlig

Med andre ord samme som med hvilken som helst bil. Takk for tilbakemelding

Share this post


Link to post
Share on other sites
Oddaa

Har tatt motorvask på min XC90 T8 flere ganger. Ingen spesielle hensyn tatt. Ikke noe problem så langt i alle fall.

Share this post


Link to post
Share on other sites
eiko

Samme her. Har tatt motorvask på min xc60 t8 selv, dog noe forsiktig og oftere en strengt nødvendig så den ikke blir for skiten. Ikke spylt direkte på elbokser og generatoren. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
AleksanderK

Jeg vil også legge til, uavhengig om det er fossilt, hybrid eller el, at man bør starte motor etterpå slik at det ikke ligger vann igjen mellom bevegelige deler og etterlater et tynt rustlag. Gjelder spesielt for dynamo der børster og stator(?) gjerne kan oksidere.

Share this post


Link to post
Share on other sites
polishduden

Hvis Jeg vasker motor så er det det første jeg gjør. Med en gang jeg er ferdig starter jeg bilen og lar den stå å gå til jeg er ferdig med resten

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...