Jump to content
Kram

Vokse bilen til sommeren

Recommended Posts

Kram

Hei!

Skal ta en ordentlig sommershine av bilen, så jeg lurer på hvilken voks som gir best holdbarhet og glans? 

Har gått til innkjøp av Fusso (for lyse biler) og Autoglym HD WAX. Hvem av disse to er best? 

Gjerne kom med andre forslag også!

Takk :)

Bjerknez

Prioriter holdbarhet fremfor "glans". En voks vil ikke gi et perfekt utgangspunkt noe mer glans. Derimot vil de fleste vokser gi mer glans til sliten lakk. Fusso er sikkert bra. Mange skryter av den. Ellers så har du jo Collinite 845. Vil du koste på deg litt, så test ut Swissvax Shield. Samme egenskapene som Collinite 845, men lukter himmelsk og er hakket lettere å jobbe med. 

Kram

Da skal jeg prøve Fusso :) AG HD Wax har jeg også veldig god erfaring med. Holdbarheten kunne vært bedre! Ellers så er disse påføringsputene og kluten du får med HD voksen veldig gode!! 

EBM

Du kan toppe Fusso 12 med The Kiwami. Da får du en god kombinasjon av begge deler.

Conkey
Du kan toppe Fusso 12 med The Kiwami. Da får du en god kombinasjon av begge deler.

Uten å kjenne produktet du nevner er det vel nokså grundig diskutert og etter det jeg kan huske dokumentert tidligere at det er liten/ingen vits med flere lag voks, toppe coating med voks eller kombinasjoner av dette uten at dette er spesifiserte produkt som er ment å supplere hverandre. Eneste poeng evt med å legge 2 lag voks vil være for å sikre at alt er dekket.
Enkelte produsenter direkte advarer mot å legge f.eks andres produkt oppå da ulike produkt kan jobbe mot hverandre heller enn å gi økt beskyttelse/holdbarhet.
Ville fulgt Rema 1000- gjør det så enkelt som mulig. Har du Fusso vil du med 1 lag av denne ha beskyttelse i lang tid (noen har klager over kort holdbarhet, men flertallet med meg opplever vel denne som noe av det mest holdbare en kan legge til prisen). Bare pass på å jobb med tynne lag, 1 panel om gangen og bruk evt lett fuktig klut til buffing.

Bjerknez

En ting er å gjøre skikkelig jobb, en annen ting er å gjøre unødvendig jobb. Så helt enig med deg Conkey :) 

Bruk heller tiden du sparer ved å legge "bare" ett lag til å nyte bilen. Da lever du mulignes også en anelse lenger :) 

ALFRED

Er også fult mulig å legge et lag etter 2-3 uker hvis du ønsker det, skader gjør det iallefall ikke. :)

EBM

Uten å kjenne produktet du nevner er det vel nokså grundig diskutert og etter det jeg kan huske dokumentert tidligere at det er liten/ingen vits med flere lag voks, toppe coating med voks eller kombinasjoner av dette uten at dette er spesifiserte produkt som er ment å supplere hverandre. Eneste poeng evt med å legge 2 lag voks vil være for å sikre at alt er dekket.
Enkelte produsenter direkte advarer mot å legge f.eks andres produkt oppå da ulike produkt kan jobbe mot hverandre heller enn å gi økt beskyttelse/holdbarhet.
Ville fulgt Rema 1000- gjør det så enkelt som mulig. Har du Fusso vil du med 1 lag av denne ha beskyttelse i lang tid (noen har klager over kort holdbarhet, men flertallet med meg opplever vel denne som noe av det mest holdbare en kan legge til prisen). Bare pass på å jobb med tynne lag, 1 panel om gangen og bruk evt lett fuktig klut til buffing.

Dette blir ikke helt riktig ift Fusso.
Fusso 12 med The Kiwami på toppen hevdes å være en svært god kombinasjon, helt i tråd med hva trådstarter ville ha innspill på.

Petecomplete
14.5.2019 - 11.07, Kram skrev:

Hei!

Skal ta en ordentlig sommershine av bilen, så jeg lurer på hvilken voks som gir best holdbarhet og glans? 

Har gått til innkjøp av Fusso (for lyse biler) og Autoglym HD WAX. Hvem av disse to er best? 

Gjerne kom med andre forslag også!

Takk :)

Jeg hadde valgt HD wax til sommershinen og spart fussoen til vinteren. har lest en del om at fusso ofte oppleves som litt "blass" etter en tid. Den er i hvertfall ifølge flere ikke regna for å gi det lille ekstra hva gloss angår (selvom forarbeidet jo er viktigst). Hos meg satt den dog ikke lenge nok til at jeg rakk å oppleve noe blasshet, da den døde etter ca 5 uker, noe som er veldig uvanlig da folk snakker om opp mot ett år holdbarhet med denne. Jeg slurva litt med forarbeidet, dvs polerte ikke, bare avfetta og vaska ned midvinters... så pass på at du tar wipedown før du legger fusso hvis du har planer om at den skal ligge lenger enn bare over sommeren.

Personlig lot jeg fussoen stå i sommer og gikk for 3D HD Poxy flytende hybridvoks med ok holdbarhet, rett og slett fordi jeg ville prøve noe med litt mer fokus på looks fremfor holdbarhet nå på sommeren :) Blir jo minimalt med avfetting og har kjemi og, bare kosevask. Hadde ikke giddi å kjøpt enda mer voks hvis du allerede har fusso og HD voksen. Begge er jo regna for å være gode?

Edited by Petecomplete

Kram

Takk for gode svar alle sammen!

La HD voksen for en ukes tid siden, og kan allerede nå se litt svikt i vannskrekken. Når man først går inn i denne "detailer" bobla er det fort gjort å ikke si seg fornøyd med det en allerede har! :P 

Begynner å gå litt tom for HD wax, så tenkte å gå til innkjøp av en som kan gi ekstrem glans og god holdbarhet når om sommeren. Gjerne noe som attpåtil lukter godt og er enkel å bruke! 

Har dere noen forslag? 

• Like 1

Petecomplete

Uten å ha prøvd Autoglym'n, så må jeg bare si at om du bruker petrokjemisk avfetting så har jeg opplevd at alle vokser og sealere jeg har prøvd sålangt (er ganske ny selv så ikke prøvd all verdens) har blitt litt svekka i vannskrekken etter en vask eller to der man bruker petrokjemi, også fusso i mitt tilfelle. Jeg overlater det til noen andre å komme med tips på sommervoks da jeg driver å tester ut selv. Jeg gikk for 3D HD poxy men aner ingenting om holdbarhet enda. Lykke tel uansett :) 

Edited by Petecomplete

Kram
2 timer siden, Petecomplete skrev:

Uten å ha prøvd Autoglym'n, så må jeg bare si at om du bruker petrokjemisk avfetting så har jeg opplevd at alle vokser og sealere jeg har prøvd sålangt (er ganske ny selv så ikke prøvd all verdens) har blitt litt svekka i vannskrekken etter en vask eller to der man bruker petrokjemi, også fusso i mitt tilfelle. Jeg overlater det til noen andre å komme med tips på sommervoks da jeg driver å tester ut selv. Jeg gikk for 3D HD poxy men aner ingenting om holdbarhet enda. Lykke tel uansett :) 

I mitt tilfelle var det kun lett avspyling som ble brukt. Mulig jeg har lagt på litt for mye produkt, og har derfor fått dårligere virkning på vannskrekken. Har tidligere hatt god erfaring med denne.

Har også hørt mye bra om Collinite 845 og 915 men aldri prøvd disse. 

trogha

Vannskrekk sjekker du etter håndvask, hvis du kun har spylt med vann kan det ligge igjen en hinne som gjør at vannet ikke kommer i kontakt med voksen, og da blir naturlig nok vannskrekken dårlig.

Petecomplete

stemmer i med siste taler her. Du kan ikke bedømme vannskrekk på møkkete bil. Ett tynt lag med støv og skitt fra veien er nok til at vannet henger på nederste delen av dørene, og beadingen blir veldig påvirket også. Etter ei uke er ikke voksen svekka av elementene med mindre du marinerer daglig i saltsørpa på E18 midvinters. Spyl av skikkelig og ta en vask med en kurant såpe uten glansmidler og voks i for å bedømme hvor godt voksen holder.

Edited by Petecomplete