Jump to content
Sign in to follow this  
Morten.

Rep.sett ved punktering

Recommended Posts

Morten.

Noen som har erfaring med rep. sett for reparasjon ved punktering? Her en BMW F11 og det fulgte ikke med verken reservehjul eller noe rep. sett.

Kjøpte for noen år siden reserve hjul m/jekk og vinne  da jeg anså det som det beste alternativet, men har ikke vært brukt. Ikke er det noe oppbevarings rom for hjul, så dette ligger baki og tar bare plass.

Vurderer nå alternativer til reservehjulet. Noen som har anbefalinger å komme med?

joo

Har gjort 3 reparasjoner med plugg/lisse gjennom åra, 2 på sommerdekk på bil og 1 på bakdekk på en av MC`ene. Alle med Biltema sitt rep-sett. Alle dekka har blitt kjørt ut til naturlig skifte.
På MC`ene har jeg alltid med et sånt sett, ligger ett i bilen også selv om der er et lett-reservehjul. Kan jo være andre i nød langs vegen ;)
Har en liten kompressor på MC`ene, sakene fyller ikke mer enn at både stort førstehjelpskit, pluggsett og kompressor går i en lita toalettmappe med god margin.
Har man fått spiker/skru i dekket så er det greit å se åssen vinkel det står i når man drar sakene ut. Så porrer man opp hullet til lissa i samme retning. Man må porre godt, og smøre lim på porre-dingsen til slutt. Kreves gjerne mye kraft å få inn lissa etterpå, men får man det til blir det etter mine erfaringer bra.
Hjelper selvsagt ikke om man river opp dekket...

Rep-sett.

Edited by joo

challenger

Jeg fikset med hell en sigepunktering (skrue) på ett piggfritt Continentaldekk for noen år siden. Med full sving på forhjulet så slapp jeg til og med å demontere hjulet. Brukte Biltema sin fiks (som joo linker til ovenfor) og anbefaler gjerne settet. Det holdt lufta i flere år etterpå. Håndtakene på verktøyene synes jeg ikke var særlig gode/hms-vennlige, men de gjør nytten som nødhjelp. Har settet liggende i bilen jeg bruker.

Stig J

God erfaring med Biltema sitt kit jeg også. Har plugget både vinter og sommerhjul med dette. Ett var helt på kanten av dekket. Egentlig nok til å skrote det, men ville teste. Funket til de var utslitt. Har også plugget to ganger dekk som har blitt brukt på bane. Tett til utslitt :)

Har nå ett kit liggende i hver bil.

Edited by Stig J

Knutis

Har også plugget 2-3 dekk med Biltema sitt sett. Det gjør absolutt jobben, men er ingen løsning om du har bulket felgen eller kjørt i stykker dekksiden.
Skum og kompressor har jeg prøvd en gang, og det var fullstendig fiasko på et hull Biltema's sett ville ha limt. Bare klin og rot.