Gå til innhold
stein3247

Båt Pleie

Recommended Posts

stein3247

Hei! 

Kansje ikkje den rette plassen og poste dette.

Men sku hatt admin på detailersclubb til og vurdert dette!

trenger derfor tilbakemelding/meningsmåling fra alle her om dette hadde vært kjekt og hatt en egen båt detailing på forumet til detailersclubb. 

Hadde det ikkje vært kjekt/aktuelt med egen Båt Pleie emne?

Eg regner med att folk her er like interressert for pleie på båt som til bil, 

Tenker på nå som det er uttalige forskjelligt masse gode båtpleie produkter for båt og som det er for bil!

og det er ofte kjekt og sjå erfaringer til andre! 

hadde vært knall og fått opp en egen emne.

båtpleie:

erfaring produkter. 

Tips triks.

gelcoat.

Teak

chrom

osv.

Hvem kunne tenkt seg og hatt dette? 

mvh stein

• Liker 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Blankbil / polishduden

Som oftest så er det akkurat det samme som man får til bil. Bare at med teksten båt så er det mye dyrere. Jeg bruker det samme på båt som jeg gjør på bil

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Petecomplete
9 timer siden, stein3247 skrev:

Hei! 

Kansje ikkje den rette plassen og poste dette.

Men sku hatt admin på detailersclubb til og vurdert dette!

trenger derfor tilbakemelding/meningsmåling fra alle her om dette hadde vært kjekt og hatt en egen båt detailing på forumet til detailersclubb. 

Hadde det ikkje vært kjekt/aktuelt med egen Båt Pleie emne?

Eg regner med att folk her er like interressert for pleie på båt som til bil, 

Tenker på nå som det er uttalige forskjelligt masse gode båtpleie produkter for båt og som det er for bil!

og det er ofte kjekt og sjå erfaringer til andre! 

hadde vært knall og fått opp en egen emne.

båtpleie:

erfaring produkter. 

Tips triks.

gelcoat.

Teak

chrom

osv.

Hvem kunne tenkt seg og hatt dette? 

mvh stein

Kunne jo gått ann. Ellers er jo baatplassen.no ett bra forum for båt. Det er jo tross alt veeldig mye fler sider ved båtpleie en bilpleie, med tanke på de forskjellige konstruksjonsmaterialene (tre, glassfiber, ferrocement, stål), matrialer i form av forskjellige metaller og forskjellige metall legeringer, treverkstyper, osv osv. kunne kanskje gått ann å hatt en liten båtavdeling :) men er vel kanskje egene forumer som er mer egna for båt? Når jeg og en kompis totalrenoverte en gammel stålseiler for jordomseiling var baatplassen hvertfall en god kilde til informasjon.

3 timer siden, Blankbil / polishduden skrev:

Som oftest så er det akkurat det samme som man får til bil. Bare at med teksten båt så er det mye dyrere. Jeg bruker det samme på båt som jeg gjør på bil

Du får skrive "Autoglaze powerwash for BÅT" på noen dunker og ta dobbelt :P Men ttenker du da vaskeprodukter, forvask osv? Eller kan man bruke f.eks polishene du har fra 3D på gelcoat og? Hva med coatingene? Jeg har egentlig aldri brukt mye tid på å polere båt så skal ikke påberope meg mye peil der utover noe roterende og ull med nanopolish eller jotun, etter sparkel og våtslip . Forøvrig heter TCnano sitt produkt 3D det og ser jeg, regner med det ikke har no med 3D produktene du fører? Har jobba mye med glassfiberstøp, polyurethan lakk i diverse utførelser, skipsmalinger, gelcoat skader osv osv, og gelcoat og topcoat har jo andre egenskaper og hardhet enn det billakk har? Men DA maskin og vanlig polish til bil er kurant å bruke på gelcoat ? 

Endret av Petecomplete
  • Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Reidar

Tok en bra runde på denne Scand 9200'en for 3 år siden og produkter for bil fungerer meget godt.

Beskyttelsen ble riktig nok voks beregnet for båt.

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Petecomplete
2 timer siden, Reidar skrev:

Tok en bra runde på denne Scand 9200'en for 3 år siden og produkter for bil fungerer meget godt.

Beskyttelsen ble riktig nok voks beregnet for båt.

oi! tommel opp der ja :) hekken så helt grusom ut! Vi har en del båter i familien og den ene hyttebåten får nok seg en runde med menzerna og kanskje fusso før sesongen begynner hvis det er kurant å bruke på gelcoat og:) 

Endret av Petecomplete

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha

Gelcoat/topcoat er noe mer krevende/hard å korrigere enn billakk, så DA maskin fungerer nok greit til å hente de siste prosentene med glans på nyere båter, men skal du ha effektiv korrigering på falmet/ripete gelcoat er roterende og ull gjerne veien å gå. Jeg får mye bedre holdbarhet med collinite 845 enn med Fusso, 845 er nesten som nylagt når båten vaskes og settes på vinterlagring mens Fusso er død. Dog har jeg hørt/lest om noen som også er veldig fornøyd med Fusso etter endt sesong.

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Petecomplete
4 timer siden, trogha skrev:

Gelcoat/topcoat er noe mer krevende/hard å korrigere enn billakk, så DA maskin fungerer nok greit til å hente de siste prosentene med glans på nyere båter, men skal du ha effektiv korrigering på falmet/ripete gelcoat er roterende og ull gjerne veien å gå. Jeg får mye bedre holdbarhet med collinite 845 enn med Fusso, 845 er nesten som nylagt når båten vaskes og settes på vinterlagring mens Fusso er død. Dog har jeg hørt/lest om noen som også er veldig fornøyd med Fusso etter endt sesong.

ja det jeg og alltid har trodd. Gelcoat er jo egentlig ett plastprodukt, polyester. Blir i mange tilfeller faktisk hardere og sprøere med tiden og. har en roterende her fattern kjøpte til 30 fotern, så kan bruke den på hyttebåten og :)  Lest at collinite er bra men tenkte fusso gjorde susen siden det funker så bra på bil, men  da blir det kanskje å kjøpe collinite da :) vet du åssen det er med coatinger? Må man bruke plastcoating? :ph34r: fattern har sverga til "TCnano 3D Nanopolish " til båt som ett hybridprodukt de siste åra, har selv brukt det og med greit resultat. Ser de har TCnano 3D nanoprotect til bil og, men finner ingenting her med søkefunksjonen. ukjent produkt? 

Endret av Petecomplete

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
EivindG

Hadde vært greit med eget emne for båtpleie. Kurant å få samlet alt på egen plass, og det ser ut som at det er folk med kompetanse/erfaring her inne.

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
SverreP

Veldig gjerne egen forumdel for båtpleie.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider