Gå til innhold

Hvor raskt svekkes Soft99 Fusso vanligvis?

Recommended Posts

Petecomplete
Skrevet (endret)

Hei. gjorde meg en erfaring her nylig jeg ikke hadde forventa. Jeg la Soft99 fusso for 14 dager siden (den 10), og resultatet var helt sinnsyk beading og vannskrekk. Jeg har lest denne tåler en del juling ift kjemi osv så ble overaska over å oppleve svekkelse etter FØRSTE berøringsvask! :blink::ph34r: Bilen ble avspylt i selvvask etter noen dager med turer på E18, og vannskrekken var helt vannvittig. Så, 5-6 dager senere tok jeg en full berøringsvask her hjemme. Til og begynne med prellet vannet av (selv såpa i forvask prella av), men under avspyling etter berøringsvask så jeg vannet ikke prellet av som før på dørene. Det var svekka på panser og enda mer svekka nederste delen av dørene, der vannet nå sheeter av.. tar flere sekunder. Tak, og øvre del av dørene hopper dråpene regelrett vettskremt av, mens nedre delen av dørene er like slappe som de ble med autoglym EGP på... :thumbdown:

Kjemiprodukter jeg brukte var:

Biltema høytrykkshampo til avspyling/ alkalisk forvask 1:8 i skumkanon (ca 1:25 ut tror jeg) 

Autoglaze Ultra avfetting

Meguiars Wash'n Wax bøttesåpe 

3D Final touch quickdetailer som tørkehjelp.

Er vel raskt å tenke at biltema har skylda, men Fussoen er fortsatt rå på taket og andre paneler som ble utsatt for samme chems, unntatt avfettinga. Pleier petrokjemi generelt og svekke Fusso merkbart? Kan det være det? varierer detta fra bil til bil?  Kan det ha vært for kaldt når jeg la fussoen? (10-12 grader i garasjen, men lot den haze over  10-15 min før buffing). Er ikke big deal, det holder nok frem til våren uansett (og kan jo legge nytt), men jeg ble overaska over hvor raskt den svekka seg.:rolleyes:

Endret av Petecomplete
  • Liker 1
Skrevet

Noen opplever dårlig holdbarhet på enkelte lakktyper med Fusso (som med all annen LSP), det kan være Ultra eller en kombinasjon av flere faktorer men det blir vanskelig å konkludere med noe. Hvis du liker å følge med på holdbarhet og de hydrofobiske egenskapene til beskyttelsen du har lagt på bilen må du bytte såpe og droppe QD. Begge legger igjen en form for beskyttelse med egne egenskaper i.fht vann og det blir umulig å si noe om hvordan voksen/LSP`n holder. Jeg sier ikke at det er det som er problemet nå, men såpe med voks og QD er egentlig ment for å booste beskyttelsen når den begynner å bli slapp, og vil i værste fall slite litt på nylagt voks samtidig som man "bytter ut" egenskapene til voksen med egenskapene til såpevoksen og QD`n. 

• Liker 2
The Punisher
Skrevet

Men hva gjorde du før Fusso? Tok wipedown med Panelwipe fra Gtechniq før jeg la den og holdbarheten ble enorm! Har ikke tatt spesielt hensyn for å spare den, og det har holdt 1 år. Blir som når du skal feste et klistremerke, hvis det er god heft under( les ikke fett) så fester den bedre.

• Liker 2
Petecomplete
Skrevet (endret)
6 timer siden, trogha skrev:

Noen opplever dårlig holdbarhet på enkelte lakktyper med Fusso (som med all annen LSP), det kan være Ultra eller en kombinasjon av flere faktorer men det blir vanskelig å konkludere med noe. Hvis du liker å følge med på holdbarhet og de hydrofobiske egenskapene til beskyttelsen du har lagt på bilen må du bytte såpe og droppe QD. Begge legger igjen en form for beskyttelse med egne egenskaper i.fht vann og det blir umulig å si noe om hvordan voksen/LSP`n holder. Jeg sier ikke at det er det som er problemet nå, men såpe med voks og QD er egentlig ment for å booste beskyttelsen når den begynner å bli slapp, og vil i værste fall slite litt på nylagt voks samtidig som man "bytter ut" egenskapene til voksen med egenskapene til såpevoksen og QD`n. 

Takk for svar :) har egetlig tenkt akkurat det du sier..  QD'n jeg bruker gir bittelitt beskyttelse visstnok (og inneholder noe silikon). Men alikevel var det altså stort forskjell mellom panelene som hadde fått samme behandling. Liker å bruke Final touch fordi den gir en skikkelig glansfull og wet look etter vask.. Skal droppe QD ved neste vask. Lurer på om jeg skal kjøpe en flaske annen petrokjemisk avfetting og sammenlikne 50/50 på ett panel.

1 time siden, The Punisher skrev:

Men hva gjorde du før Fusso? Tok wipedown med Panelwipe fra Gtechniq før jeg la den og holdbarheten ble enorm! Har ikke tatt spesielt hensyn for å spare den, og det har holdt 1 år. Blir som når du skal feste et klistremerke, hvis det er god heft under( les ikke fett) så fester den bedre.

Ok, og du har brukt plenty petrokjemisk avfetting? Ikkeno svekkelse umiddelbart etterpå? Bilen ble grundig vasket ned håndvasket 2 ganger, spylt, tørka med trykkluft og microfiber. brukte ikke QD ved tørking. Dette var bare for å få lagt noe som holdt frem til våren da LSP som var der hadde gitt helt opp. Jeg regna med at det uansett ville holde noen måneder frem til vårklargjøring og polering. Det kan vel hende at såpa, som inneholder noe beskyttelse kan ha lagt igjen noe drit som gjør at det fester dårligere? men det forklarer ikke hvorfor kun panser + nedre del av bilen er svekka eller?  jeg må vel rett og slett bare eksperimentere meg frem. Tenker jeg prøver prickbort vs Ultra på ett panel og ser om det er noe forskjell, bytter såpe, og så får jeg vel bare legge fusso på nytt da! <_< 

Endret av Petecomplete
Skrevet

En QD inneholder også en form for kjemisk rens som skal fjerne fett/fingermerker etc., kanskje ikke førstevalget på nyvokset lakk hvis man ikke må😉

• Liker 1
hmsilset
Skrevet

Hvor lenge voks holder varierer litt på forskjellig lakk.  Etter 6 mnd vinter eller 12 mnd på denne vw lakken holder fusso så godt at at jeg egentlig ikke hadde trengt å vokse igjen før etter 15-18 mnd. 

Bruk minst mulig produkter . Feks. Prickbort etterfulgt av surfexhd 1:30 etter noen minutter. Så mild shampoo med bra god glid. At du la voksen i 10-12 grader skal gå bra om den lå noen minutter før buffing :)

• Liker 2

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-Silset bilpleie 

Petecomplete
Skrevet (endret)
2 timer siden, hmsilset skrev:

Hvor lenge voks holder varierer litt på forskjellig lakk.  Etter 6 mnd vinter eller 12 mnd på denne vw lakken holder fusso så godt at at jeg egentlig ikke hadde trengt å vokse igjen før etter 15-18 mnd. 

Bruk minst mulig produkter . Feks. Prickbort etterfulgt av surfexhd 1:30 etter noen minutter. Så mild shampoo med bra god glid. At du la voksen i 10-12 grader skal gå bra om den lå noen minutter før buffing :)

vet det kan variere fra bil til bil, men 10 dager er miserabelt. Min er dårligere etter ti dager og en vask en din etter en hel vinter :p Noe er gæærnt. Det er beskyttelse igjen i den, ingen tvil.. men den beader ikke og vannet "henger" på nederste delen av dørene :/ veldig rart. Tak og øverste delen av døra er som nylagt.

Endret av Petecomplete
Skrevet
Vet ikke helt hvor jeg har lest det, men fikk med meg at en av fordelene med Fusso var nettopp at wipedown ikke var nødvendig for godt feste, og at den kunne legges som "wash and wax" selv om det var rester av gammel LSP.
  • Liker 1
Skrevet

Selv hatt variabel effekt. På de fleste biler har en hel vinter vært null problem. Til og med vinterfelger som oppfører seg som nylagt etter en vinter. På min bil derimot får jeg ikke mer enn noen uker opp til en mnd, både med og uten wipedown.

• Liker 1
Skrevet

Har kun erfaring med egen bil, der har fusso vanskelig latt seg knekke, selv med sterk kjemi (surfex 1:5) Hadde fortsatt litt beading på panser etter 2 runder. Ville prøvd en vanlig vask med avfetting, forvask og en såpe uten glansemidler/voks, feks BH autowash. Mulig fussoen ligger like fin under voksen fra såpa.

• Liker 2
The Punisher
Skrevet
5 timer siden, Petecomplete skrev:

Takk for svar :) har egetlig tenkt akkurat det du sier..  QD'n jeg bruker gir bittelitt beskyttelse visstnok (og inneholder noe silikon). Men alikevel var det altså stort forskjell mellom panelene som hadde fått samme behandling. Liker å bruke Final touch fordi den gir en skikkelig glansfull og wet look etter vask.. Skal droppe QD ved neste vask. Lurer på om jeg skal kjøpe en flaske annen petrokjemisk avfetting og sammenlikne 50/50 på ett panel.

Ok, og du har brukt plenty petrokjemisk avfetting? Ikkeno svekkelse umiddelbart etterpå? Bilen ble grundig vasket ned håndvasket 2 ganger, spylt, tørka med trykkluft og microfiber. brukte ikke QD ved tørking. Dette var bare for å få lagt noe som holdt frem til våren da LSP som var der hadde gitt helt opp. Jeg regna med at det uansett ville holde noen måneder frem til vårklargjøring og polering. Det kan vel hende at såpa, som inneholder noe beskyttelse kan ha lagt igjen noe drit som gjør at det fester dårligere? men det forklarer ikke hvorfor kun panser + nedre del av bilen er svekka eller?  jeg må vel rett og slett bare eksperimentere meg frem. Tenker jeg prøver prickbort vs Ultra på ett panel og ser om det er noe forskjell, bytter såpe, og så får jeg vel bare legge fusso på nytt da! <_< 

Ja jeg har brukt petrokjemisk avfetting som du nevner. 

• Liker 1
Petecomplete
Skrevet (endret)
20 timer siden, overlay skrev:

Selv hatt variabel effekt. På de fleste biler har en hel vinter vært null problem. Til og med vinterfelger som oppfører seg som nylagt etter en vinter. På min bil derimot får jeg ikke mer enn noen uker opp til en mnd, både med og uten wipedown.

Merkelige greier as. Jeg må snart vaske bilen igjen og skal ta en 50/50 på taket med prickbort og ultra. Så blir det vel å vaske m nøytal såpe, få fatt i ren isopropanol og og gjøre en wipedown før nytt forsøk. Hvis d ikke funker tror jeg jaggu det blir en forholdsvis noob-vennelig coating før neste vinter🙄

Endret av Petecomplete
Petecomplete
Skrevet (endret)

Problemet så godt som løst. I dag tok jeg 50/50 på bilen med Prickbort og Autoglaze Ultra. Etter avspyling og nøye vask var det ingen forskjell i svekkelsen av fussoen, dog den var noe mer svekka enn den var før avfetting (på taket det jeg testa). Autoglaze ultra er ikke mistenkt lenger. Det var nok i hovedsak wash n wax såpen + ikke god nok berøringsvask som gjorde at vannet hang på dørene. Fikk låne en slant megs NXT såpe av brodern (som hadde vesentlig bedre glid), og vaska nøye. Brukte først Autoglaze allclean eco 1:30 for å få bort mest mulig shit i forvasken. Merka jeg måtte gå over flere runder med vaskehansken før vaskevannet beadet/sheeta på nederste delen av døra der det alltid legger seg masse sjit (må få meg skvettlapper). Så, det gjelder å velge såpe med omhu og være omhyggelig med berøringsvaska nå som trafikkfilm og saltlake ligger som ei tynn hinne på døra. ved avspyling var vannskrekken ganske bra tilbake, dog ikke som nylagt. Godt nok :)  Holder frem til vårvasken! Takk for gode råd og hjelp i denne tråden. 

imageproxy.php?img=&key=a655d6d6c83f756720190303_160312.thumb.jpg.552c0260f63533bc7be978b9710edb46.jpg

Endret av Petecomplete
  • 3 weeks later...
Petecomplete
Skrevet (endret)

Åneida.. 2 vask til så var fussoen så godt som dau på store deler av bilen. er bare å si det som det er..  fusso var oppskrytt på min bil as. Selvom jeg ikke polerte før jeg la den tok jeg jo en skikkelig solid nedvask. I dag vaska jeg bilen for 4 gang siden jeg la den (har og spylt av underveis), og nå hang vannet på dørene og sheeta sakte på resten av bilen. det er nok beskyttelse enda men beadingen er vekk. 6 ukers holdbarhet ga fusso hos meg, noe som er ca halvparten av det jeg fikk ut av Autoglym extra gloss protection som til tross for at den svekka seg fort, holdt vannet unna i mange fler uker.  Fusso var skuffelse etter all hypen .. men tenker jo at det kan ha med feil valg av såpe å gjøre før jeg la den, så mulig jeg prøver igjen en annen gang.  Nå blir det uansett å tenke sommervoks.. hadde tenkt king of gloss fra soft99 men etter den dårlige erfaringen med fussoen så tror jeg at jeg vil prøve noe annet. Lurer på poorboys nattys paste wax, eller kanskje 3d poxy fra blankbil? Noen tips og erfaringer med dissa?

Endret av Petecomplete
olav framvik
Skrevet

Kjenner ikke til egenskapene til wash and wax såpa du brukte men turtle sin supervask som skal gjøre det samme må være noe av det mest sinna du kan vaske bilen med. Den tar asfalt.voks.og det meste på strak arm så hvis det er noe ala det så skjønner jeg at fusso forsvant fort. Det betyr ikke at fusso er dårlig, men den tåler ikke alt man kan finne på å utsette den for.

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår