Jump to content
Sign in to follow this  
Skulebollen

Erfaringer med Ceramic pro coating?

Recommended Posts

Skulebollen

Hei! Vurdere og få lagt Ceramic pro på en Imola rød m3. Noen som har erfaring med denne? Like god som andre coatinger? 

Har ikke tenkt og legge den selv

Tommy

Mye av coatinger kommer fra samme produsenter, med bare små "tweeks" før hver enkel leverandør setter navnet sitt på den. Det viktigste når du skal sette bort bilen til en behandling, er at de som gjør det, kan gjøre et skikkelig grunnarbeid, før coatingen legges. Å slike ting som at den holder i 5+ år, bør du ta med en "spade salt"

Det er noen coatinger som bl.a ceramic pro, drop off  som har et litt dårlig rykte, ettersom leverandøren av disse er dårlig på opplæring/kursing, å det er lett å bli "godkjent" for å legge dette, å demed er det ofte dette du finner til en billig penge hos "den bilvaskesjappa på hjørnet" Du kan nok helt klart finne noen dyktige som kan det de holder på med, å som legger disse coatingene, men skjekk gjerne referanser.

• Like 5

Skulebollen

Ok, er snakk om en behandling til vertfall 9k. Da er det 1 stegs jobb + coating. Referanser virker til og vere gode😊

Det er snakk om og legge noe som heter Ceramic pro 9h oppå dei mest utsatte plasser som hjulbuer osv. istedenfor bruk av plastfolie, erfaringer med dette? ( Etter 9k er allerede lakken "pepret" med steinsprut 🙄)

Kor lenge kan en forvente coating holder på en bil som kun brukes sommerhalvåret? 

Christer R

Hadde heller lagt folie på de plassene, en coating vil ikke beskytte mot steinsprut i det hele tatt. De som sier noe annet lyver.

• Like 4

Conlogo / Terje
5 minutter siden, Christer R skrev:

Hadde heller lagt folie på de plassene, en coating vil ikke beskytte mot steinsprut i det hele tatt. De som sier noe annet lyver.

Det Christer sa... 

Og skal bilen kun brukes på sommerhalvåret ville jeg heller gått for en voks enn en coating. :)

Sorry for at det ble litt OT

• Like 2

Skulebollen

Ja er klar over at voks kanskje er ideelt. Men bilen vil bli brukt litt på bane bl.a. 

Så tenker det hadde vert godt og fått beskyttet litt ekstra.. Er ikke coating hard nok til og beskytte noe som helst?

Christer R
25 minutter siden, Skulebollen skrev:

Ja er klar over at voks kanskje er ideelt. Men bilen vil bli brukt litt på bane bl.a. 

Så tenker det hadde vert godt og fått beskyttet litt ekstra.. Er ikke coating hard nok til og beskytte noe som helst?

Eg ville foliert med Xpel eller lignende PPF folie viss du skal bruke den mye på bane. Coating vil kun hjelpe deg til ett enklere renhold, riper og steinsprut kommer om du har voks eller coating. Selv om enkelte coatinger vil nok hjelpe litt mot lette riper.

Skulebollen

Ok, når vi først er begynt på off topic.. 😅

Er der noe spesielt og tenke på ang. Karbon deler? Har frontleppe, diffuser og tak bl.a i karbon

alexanderst
1 time siden, Christer R skrev:

Eg ville foliert med Xpel eller lignende PPF folie viss du skal bruke den mye på bane. Coating vil kun hjelpe deg til ett enklere renhold, riper og steinsprut kommer om du har voks eller coating. Selv om enkelte coatinger vil nok hjelpe litt mot lette riper.

Da lurer jeg på hva vitsen med coating egentlig er? 

Niebelheim
1 time siden, alexanderst skrev:

Da lurer jeg på hva vitsen med coating egentlig er? 

Fordelen med coating kontra voks og forsegling er jo lengre levetid og bedre motstand mot kjemi.

Det er vel strengt tatt ikke noe som beskytter mot riper og steinsprut. Da må man ha på folie, som beskytter litt bedre mot slike ting.

Edited by Niebelheim
Skriveleif
  • Like 1

alexanderst
5 timer siden, Niebelheim skrev:

Fordelen med coating kontra voks og forsegling er jo lengre levetid og bedre motstand mot kjemi.

Det er vel strengt tatt ikke noe som beskytter mot riper og steinsprut. Da må man ha på folie, som beskytter litt bedre mot slike ting.

Enig der, men basecoatingen har jo som regel ikke hydrofobiske effekter. Trodde coating reduserte sjansen for vaskeriper og til dels steinsprut i lakken, siden det er et hardt glassbelegg som legges på. Driver for øyeblikket og legger coating på min egen privatbil for første gang. Må ha noe med litt bedre motstandsdyktighet på min hvite bil nå som de har begynt med ekstremsaltet i Trondheim.

Ser dette ble litt off topic, men er vel relevant i forhold til om trådstarter ønsker coating eller foile type xpel på sin bil :)  

Edited by alexanderst

Tommy

Det eneste coatingen vil lette på ved banekjøring, er å få vasket bort alle gummirestene etterpå. Coatingen har som nevt ingen beskyttelse mot steinsprut, når vanlig klarlakk som er på bilen, som er typisk 40-50my tykk, ikke klarer å motstå steinsprut, hvordan skal da en coating som i beste fall er 2-3my tykk klare det. Her ville jeg nok heller lagt pengene i en beskyttelsesfolie type xpel eller lignenedes, å så lagt en egnet voks på bilen.

• Like 4

Skulebollen

Ok, då er det vel likegreit og gå for voks og spare dei pengene 😊

Når det kjem til voks.. 

Fusso har god holdbarhet og er grei og legge?

Tommy
45 minutter siden, Skulebollen skrev:

Ok, då er det vel likegreit og gå for voks og spare dei pengene 😊

Når det kjem til voks.. 

Fusso har god holdbarhet og er grei og legge?

Fusso har god holdbarhet, lukter pyton, og kan være litt tung og legge/buffe, om du ikke har god trening.

Kan anbefale en sealer (syntetisk flytendes voks) de er utrolig lette å legge (du kan bruke DA maskin med fin pute, eller legge for hånd) å er ganske prisgunstige. Jeg er meget fornøyd med Menzerna Powerlock, å den har ca 12mnd holdbarhet. En 250ml flaske holder til ca 8-10 behandlinger.

https://www.conlogo.no/products/menzerna-power-lock-ultimate-protection-lakkforsegling

• Like 2

Stig J

Fusso funker veldig bra. Lang holdbarhet, og legger du og buffer den den panel for panel er den ikke gal å jobbe med. Men ja, den lukter ikke rosebusk akkurat... 

Skulebollen

Lukt er jeg ikke så bekymra over 😊 Har brukt collinite 845 i alle år og synes den har fungert bra, vertfall mtp. Beading. Men synes ikke skitten preller av slik jeg ser den gjør med coating.. Føler og at den ikke er så fryktelig motstandsdyktig mot kjemikalier ( prickbort og surfex ) 

Vil menzerna powerlock funke bedre enn Fusso og for den skyld collinite 845?