Essiek

Førstegangs-"behandling" av ny bil

Hei alle sammen

Nå har min nye bil - en Verso Premium 2009 Polar Blå metallic - ankommet garasjen min (tror jeg er bortimot den første som har fått den levert gitt). Tenkte jeg skulle begynne "riktig" mht bilpleie denne gangen - har 1-2-3 step DC, biltema sin 2-hodet DA og sonax-pads + WM og ymse MF.

Bør jeg ta step 1 (etter avfetting + vask) uansett? Klargjøringen var slik at bilen nok var spylt, men det lå fortsatt igjen litt polish-rester rundt omkring... og dørbuene / dør-listene var ikke tatt i det hele tatt.

Siden jeg kjører DA så behøver jeg ikke akkurat tenke på lakkens hardhet - er ikke mye man får gjort med biltema-maskinen tror jeg - men for fremtiden... hvordan er Toyota-lakk? Mjuk som sirup (ála Xtrail til Nissan) eller bombehard som MB?

Og ja - det kommer da etterhvert en full bildetråd. Starter lørdag morgen tenker jeg - hvis ikke familen bestemmer at de vil på biltur....

Her er ihvertfall et promo-bilde av bilen - har ikke fått tatt noen selv ennå:

3640996538_de4a422809_o.jpg

Endret av EssieK
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Avfetting trenger du kanskje ikke helt da det er en ny bil som ikke har blitt vinterkjørt.

Jeg ville absolutt clayet bilen etter vask for å fjerne nupper o.l. på lakken slik at dette ikke gir noen riper på bilen når du skal polere.

(Avfetting)

Vask

Clay

(maskering av plast/vinyl)

DC1

DC2

DC3

DC1 er en lakkrens. Bilen din er jo helt ny så behovet for DC1er kanskje ikke helt tilstede men det går nok fint det og.

Kan være lurt å bruke noe vinylrens på plastdelene på bilen før bruk av DC1 da lakkrens har tedenser til å lage flekker i plasten om ikke det fjernes fort som f. Vinylrens lager en hinne som gjør at DC1 ikke like lett lager flekker.

Lakkens hardhet er jo alfa og omega ved bruk av en poleringsmaskin. Toyota har veldig myk lakk (men ikke like myk som Nissan X-trail) så man bør uansett være varsomt ved bruk av en DA. Jeg har selv brukt Biltemas DA på min Toyota og det fungerte fint men maskinen er veldig tung å bruke på sidedørene og vanskelig å bruke på steder med mindre overflate. Syntes også maskinen slynget mye produkt rundt (selv på 3-4). Sonax-padsene fra CO fungerte utmerket og et tips er å mette dem med litt vann før bruk slik at den ikke tar opp for mye av produktet.

Endret av Goliath
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar - blir shoppet clay og QD forhåpentligvis i dag. Har brukt sonax-paddene 1 gang allerede (på gamle-bilen), de fungerer greit ja. Takk for tipset med å fukte de bittelitt

Biltema-maskinen er litt uhåndterlig enkelte steder ja - sikkert derfor roterende maskiner med bra bakplater koster 10 ganger mer :) Men man får bite tenna sammen og håpe krampa ikke tar totalt kontroll...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei og grattis med ny bil.

Hvis du skal bruke clay, så gjør det på et lite område først, og forvisse deg om at det ikke riper klarlakken din.

Jeg har dratt på riper med megs clay senest i går, og da var det +17grader i lufta (på saab med nokså myk lakk)

Jeg har erfart at man fort kan få ubehagelige overaskelser og masse ekstrapolering ved bruk av clay.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Avfetting

vask med mild såpe

MILD clay

Inspiser lakken om det er riper.hvis ikke (noe det ikke bør være) kjører du på med

Vertua bond

carnubavoks

PS. grattis med bilen.kanon fin farge.

Endret av Arne
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har meg clay kit + meg 1-2-3 step, tror ikke jeg får tak i vertua bond sånn med det samme :) Er MG sin clay en mild clay?

Her er noen (crappy iPhone-bilder) tatt i dag - har ikke gjort noe med bilen ennå, bare kjørt en kjapp tur på butikken i dag. Dessuten begynte det å regne litt her, og har ikke sjangs til å få stått under tak (hint: noen i Bærum/Oslo som har plass i 3-5 timer på lørdagen? :) )

3641140465_972994e5eb_b.jpg

3641140257_d4bc09a3b7_b.jpg

3641948946_8b0c684b1c_b.jpg

Hadde med speil-refleksen en liten tur med har ikke fått dratt de bildene over til maskinen ennå. Men det jeg har sett hittil er en ripe/swirl-fri bil med veldig veldig lite med nupper.

Sidelistene skal byttes ut med lakkerte sådanne, og plata på fangeren bak skal skiftes til en krommet utgave (litt tull med leveringen, men Toyota fikser dette over helgen)

Endret av EssieK
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Megs sin Quik Clay Kit er mild, den skal ikke lage mye merker i lakken, men sjekk for sikkerhets skyld under godt lys etter ett panel, men her er det en av clay barer (Megs QCK, Pinnacle poly clay og Swissvax sin milde) som ikke har laget merker i lakken på min Mitsubishi (bløt lakk)

DC 1 anbefales på nye biler også, hele DC serien til Meguiars er knallsaker og gir en knall finish...

grattis med ny bil også da :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okay, her er før og etter. Avfetting og spyling + tørk bare først, så gikk jeg over lakken. Den var meget bra synes jeg så jeg gikk rett på DC2 jeg. DC3 legges på i kveld. Bilen var egentlig ganske bra, så det er bare snakk om å "toppa heile driden" og vedlikeholde fremover :)

Før avfetting:

3643108309_608afe71b6_b.jpg

3643109535_60abf8c9a2_b.jpg

3643917208_42d7dff94a_b.jpg

Etter tørk + DC2:

3643907910_f51c81c324_b.jpg

3643101879_7ccb68939f_b.jpg

3643910234_ef71e21276_b.jpg

3643911332_1029db2a72_b.jpg

Jeg synes det ble litt mere glød i lakken nå - men bedre blir det etter DC3 tenker jeg.

WM + diverse MF + biltema DA med sonax-pads. Småfeltene ble det lagt på med MG sine app-pads. I kveld blir det MG QD og DC3. Dekk og hjulbuer ikke tatt - må ha litt produkter først. Felgene ble tørket rene med MF, så fikk de litt DC2 på seg.

edit: ja, da kunne jeg ikke dy meg. Tok en kjapp tur ned i garasjen rundt 15.30 og la på DC3. Ferdig buffet av ca 16.30. Måtte ut en tur klokken 18.30 - men jeg får bare legge et nytt lag med DC3 i morra (det regnet kattunger...) siden det bare ble et par timer herding.

Endret av EssieK
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive