Gå til innhold

Lakkforsegling; gjøre selv eller av profesjonelle?

Recommended Posts

Skrevet

Hei.
Jeg har spørsmål vedr beskyttelse av bil lakk og håper på å kunne få noen tips og veiledning. Har lest litt på sidene her og fått en del input.
Jeg ligger sånn midt på treet når det gjelder kunnskap om hvordan behandle bil lakk, og har til nå behandlet bilen min med Swissvax Shield, en Passat 2013 mod. 
Nå har jeg kjøpt meg en brukt Passat 2018 (ca. 15.000Km, sort) og ønsker å bevare lakk og glans så mye som mulig, og i tillegg gjøre bilvedlikeholdet fremover så lite som mulig. Med en hektisk hverdag og to små barn i bhg, er det mye ut og inn av bilen med sekker og diverse.
Har derfor vurdert å få lagt Ceramic Pro H9 e.l produkter av profesjonelle - noe som koster mye, men ser at man også kan gjøre noe tilsvarende selv til en rimeligere pris. Med produkter som f.eks. IPO Ultimate Coat. Jeg har forstått at grunnarbeidet er svært viktig, men tror og håper ikke den nye bilen har mye lakk som må korrigeres.

Hva anbefales, gjøre selv eller av profesjonelle? Hvilke produkter (coating)? Til korrigering av lakk, hva anbefales?
Jeg setter pris på og tar imot alt av tips og veileding.

Skrevet
2 timer siden, Gostr99 skrev:

Hei.
Jeg har spørsmål vedr beskyttelse av bil lakk og håper på å kunne få noen tips og veiledning. Har lest litt på sidene her og fått en del input.
Jeg ligger sånn midt på treet når det gjelder kunnskap om hvordan behandle bil lakk, og har til nå behandlet bilen min med Swissvax Shield, en Passat 2013 mod. 
Nå har jeg kjøpt meg en brukt Passat 2018 (ca. 15.000Km, sort) og ønsker å bevare lakk og glans så mye som mulig, og i tillegg gjøre bilvedlikeholdet fremover så lite som mulig. Med en hektisk hverdag og to små barn i bhg, er det mye ut og inn av bilen med sekker og diverse.
Har derfor vurdert å få lagt Ceramic Pro H9 e.l produkter av profesjonelle - noe som koster mye, men ser at man også kan gjøre noe tilsvarende selv til en rimeligere pris. Med produkter som f.eks. IPO Ultimate Coat. Jeg har forstått at grunnarbeidet er svært viktig, men tror og håper ikke den nye bilen har mye lakk som må korrigeres.

Hva anbefales, gjøre selv eller av profesjonelle? Hvilke produkter (coating)? Til korrigering av lakk, hva anbefales?
Jeg setter pris på og tar imot alt av tips og veileding.

Dersom du har kontroll på alle stegene før selve lakk forseglingen er det ingen problem å gjøre det selv. Feks Car Pro har greie coatinger til OK pris som er helt kurante å arbeide med.

Har det selv på en kone bil å det holder greit syns jeg.

Jeg bruker stort sett kun Koch Chemie sine produkter for korrigering av lakk. Det viktigste på sort bil er jo at den er uten hologrammer før du legger coating. Noen mindre bruks merker må man leve med på bleie frakter type bil :)

E30 Turbo 

E34 Bi turbo bruksbil

BMW 2002 Turbo under restaurering

http://facebook.com/GusdalsCarCare

Tommy
Skrevet

Som e30 tic skriver, så kan du med litt kunnskap (som det virker som du har) gjøre dette selv. Ser i overskriften at du skriver "Lakkforsegling", å det er et generelt uttrykk for noe som beskytter lakken, som da kan være en voks, sealer, eller en coating. Du spesifiserer i teksten at du vil ha en coating, å det bør du kunne få til å legge selv. 

Tommy

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR

Tommy's CAR SPA (facebook)

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår