Gå til innhold

1973 Pontiac Firebird Formula "455"


Poncho

Recommended Posts

Vil si jeg er nybegynner i bilpleie selv om jeg lenge har vert opptatt av at bilen skal se fin ut. Det er masse å lære og mange produkter en må gjøre seg kjent med, men det begynner å gå rette veien. Legger ved noen bilder fra Rigth on treff i år.

 

Bilen er lakkert i en Mazda (28W Black Chery Mica) farge Som fremstår som blank sort, untatt under sterkt naturlig sollys hvor den får et snev av lilla metallic effekt.

Legger også ved et bilde tatt for noen år siden hvor dette fremgår.

 

Dekk og felger står på listen over hva som skal byttes ut, til fordel for et utradisjonelt valg (skal IKKE ha Torque thrust , cragar eller lignende felger) er på jakt etter et sett med kombinasjon av dyp konkav med en liten del felgkant , heller mot bronsje/ mørk gull farge, som F.eks: Forgeline RB3C Problemet er ET felger med dette utseendet, da de ligger rundt 25-40 i ET (med "normal pris) og jeg bør ha 0 for å få maksimal utnyttelse av konkav effekt.

 

Felger har desverre måtte vente år etter år siden det har vert prioriter ny diffsperre fra yukon , men komplett overhalings sett av alle lager inklusive hjul lager. hele bak akslingen ble plukket ned og lakkert i denne prosessen, girkassa måtte ut da flexplata sa takk for seg i ublidt møte med fergelem, ny SFI flexplate med ARP bolter ble satt inn slik at en kan sove trygt, Svingninsdemper ble også byttet ut med SFI godkjent versjon (litt overkill med 11000 rpm rating på svigningsdemperen) men det skal da altså ikke bli noe problem med denne de første årene.

Stab stag ble skiftet ut da det bakre var bøyd og vridd forderva, etter nytt 25 mm stabstag med nye støttestag og tilhørende foringer ble all hjulhopp eliminert ved rask akselerasjon.

komplett nytt eksosanlegg og headers med O2 bonger i begge sider ble montert (klart for senere EFI oppsett)

++++ lista er lang men langt ifra ferdig.