Gå til innhold

1973 Pontiac Firebird Formula "455"


Poncho

Recommended Posts

Vil si jeg er nybegynner i bilpleie selv om jeg lenge har vert opptatt av at bilen skal se fin ut. Det er masse å lære og mange produkter en må gjøre seg kjent med, men det begynner å gå rette veien. Legger ved noen bilder fra Rigth on treff i år.

 

Bilen er lakkert i en Mazda (28W Black Chery Mica) farge Som fremstår som blank sort, untatt under sterkt naturlig sollys hvor den får et snev av lilla metallic effekt.

Legger også ved et bilde tatt for noen år siden hvor dette fremgår.

 

Dekk og felger står på listen over hva som skal byttes ut, til fordel for et utradisjonelt valg (skal IKKE ha Torque thrust , cragar eller lignende felger) er på jakt etter et sett med kombinasjon av dyp konkav med en liten del felgkant , heller mot bronsje/ mørk gull farge, som F.eks: Forgeline RB3C Problemet er ET felger med dette utseendet, da de ligger rundt 25-40 i ET (med "normal pris) og jeg bør ha 0 for å få maksimal utnyttelse av konkav effekt.

 

Felger har desverre måtte vente år etter år siden det har vert prioriter ny diffsperre fra yukon , men komplett overhalings sett av alle lager inklusive hjul lager. hele bak akslingen ble plukket ned og lakkert i denne prosessen, girkassa måtte ut da flexplata sa takk for seg i ublidt møte med fergelem, ny SFI flexplate med ARP bolter ble satt inn slik at en kan sove trygt, Svingninsdemper ble også byttet ut med SFI godkjent versjon (litt overkill med 11000 rpm rating på svigningsdemperen) men det skal da altså ikke bli noe problem med denne de første årene.

Stab stag ble skiftet ut da det bakre var bøyd og vridd forderva, etter nytt 25 mm stabstag med nye støttestag og tilhørende foringer ble all hjulhopp eliminert ved rask akselerasjon.

komplett nytt eksosanlegg og headers med O2 bonger i begge sider ble montert (klart for senere EFI oppsett)

++++ lista er lang men langt ifra ferdig.

Bilen har vert inne til lakk 2 ganger i mitt eie, ikke komplett med har måtte ta noen sår og utbedret begynnende rust langs bakskjermer og nede på dører.

 

40525808_2081878325156966_4040333180534784000_o.jpg

40563687_2081698451841620_7726526585024544768_o.jpg

IMG_1957.JPG

IMG_1965.JPG

IMG_2053.jpg

IMG_0878.JPG

IMG_0989.JPG

IMG_1185.JPG

IMG_1202.JPG

  • Liker 2

1973 Pontiac Firebird Formula

2008 Audi A5 2xS-line

1995 Audi A4

1973 VW 1303S Gremanlook

Lenke til kommentar
Del på andre sider

challenger

Feit vogn, ser gjerne mer til denne! :) 1973 modell SD står høyt på ønskelista mi, du har jo dekaltrimma med "SD" på skiltene :):)

Endret av challenger

Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'73 SD hadde vert noe ja, '71 og '72 HO i lucern blå hadde stått som nr.2 på lista :)    

Har fungerende ramair panser på denne men mangler originalt luftfilter med tilhørende gummi belger for å koble kald luft. Men det sitter et hjemmelaga filter som fortsatt kobler panser til luftfilter, men det er noe restriktivt, måtte ta av gasser og sage choke spjeldhuset av samt trimme ned lufting til flottørkammer for å få plass. 

2014-03-09 17.35.27.jpg

2014-05-29 16.05.24.jpg

2014-05-29 17.29.14.jpg

2014-05-27 20.44.02.jpg

  • Liker 1

1973 Pontiac Firebird Formula

2008 Audi A5 2xS-line

1995 Audi A4

1973 VW 1303S Gremanlook

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Da var våren her igjen, tror ikke det blir felger i år heller, vannpumpa ga fra seg meget stygge lyder ved oppstart etter vinterlagring, bestilte ny vannpumpe som heldigvis lå på lager til sarpsborg motor, plukket også med NPT overgang som som skal til efi prosjekt. Det passet egentlig bra da kjøleveske må tappes ned for å sette inn temp sensor til Holley sniper efi for selvløringsprogrammet i ecu'n. Tappet ut all kjøleveske og gikk i gang med å skifte vannpumpe, og modifisere dividerplate som ligger mellom vannpumpe å kjølekanaler i blokka, målet er å ha så lite mellomrom mellom impeller å kjøleplate at de nesten beærer hverandre, dette for å skape en god sirkulasjon og god effekt ut av vannpumpe. G48 og batterivann i 50/50 mix ble brukt til å fylle opp igjen (samme som siste kjøleveske bytte)

Dagen etter var det gikk turen til en garasje jeg fikk lånt i påsken, her droppa jeg bensintanken , fylte den med vann og borret så hull i den for å sette inn en skott-gjenomføring for returlinje til efi systemet, stat-o-seal pakinger ble brukt på innside og overside av gjenomføringen, samt ethanol og bensinsikker stigrør til returlinjen så den ikke skummer bensinen, men returnerer bensin under nivået til tanken.Gamle stål linjer med gummi skjøter ble totalt fjernet fra bilen, ny Earl's vaporgard tur slange i 3/8" og biltema's 6-AN slange i flettet svart nylon lagt opp som retur hvor de gamle hardlinjene gikk (de orginale hadde ikke nok dimensjon og klemmene slangeskjøtene tåler ikke 60 psi) begge slangene som ble lagt opp tåler etanol og et konstant arbeidstrykk på henoldsvis 225 og 500 psi.

Bosch lsu 4.9 O2 sensor skrudd inn i eksos collector på førerside (var framsynt nok til å bestille collector med ferdigsveiset O2 bong da jeg kjøpte headders og eksosanlegg).

Gammel mekanisk bensinpumpe fjernet og installert en block-off plate siden en walbro 225 gph pumpe ble installert med for og etterfilter.

5,5 liter med royal purple 10w40 hps fullsynt (versjon med ekstra Zinc som fører til at den havner utenom API spec, men er god for biler uten katalysator med "flat tappet kam")

Dette tok meg 3 x 8 timers dager i påsken måtta ta en fridag for å beholde besinnelsen :) etter all eletriske tilkoblinger og bensin koblinger rele' ++++ var det tid til å se om bilen ville starte, vrir om nøkkelen og den lille touch skjermen som fulgte med booter opp, jeg progrmerer inn alle parametere, motor størrelse, kam størrelse, tennings system o.s.v. til slut prøver jeg å laste konfigurasjonen fra håndholdt enheten opp til ecu i throttlbody; "Error, file not found" .

på dette tidspunktet begynte en scene fra der undergang filmen å spille i bakhodet mitt , den hvor der furher får sinne anfall i bunkersen.

Besinner meg og får lånt en bærbarpc med SD-kort leser, tar SD-kort ut av håndholdt kontrolleren til efi systemet og laster ned ny firmware til håndholdt og ecu. etter en oppdatering av begge vrir jeg om nøkklen og motor drar ikke rundt en halv omdreining en gang før den starter og går klokkerent, med fantastisk gassrespons.

IMG_2158.jpg

IMG_2159.jpg

IMG_2162.JPG

IMG_2163.JPG

IMG_2164.JPG

IMG_2165.jpg

IMG_2166.jpg

IMG_2167.jpg

IMG_2168.jpg

IMG_2169.jpg

IMG_2170.jpg

IMG_2171.jpg

IMG_2172.jpg

IMG_2174.jpg

IMG_2175.jpg

IMG_2176.jpg

IMG_2177.jpg

IMG_2178.jpg

  • Liker 2

1973 Pontiac Firebird Formula

2008 Audi A5 2xS-line

1995 Audi A4

1973 VW 1303S Gremanlook

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Det eneste jeg ikke skiftet ut i EFI konverteringen var bensintanken, den skulle vise seg å bli en utfordring og holde tett da, den har 3x luftinger som ligger for nert ny eksos, blendinger på disse luftingene holder ikke når varme og bevegelse gjør at eksos kommer i kontakt med blendingen(e) og det oppstår lekkasje. Tanken er luftet , men det er via gammel returleding som nå er for liten til retur av bensin. Senderen/pickup låsering og innfesting overlevde ikke overhalingen som gjør det nært umulig å holde tanken tett.

Ny tank med integrert pumpe 340 lph (skal levere opp til 800 hk på vanlig bensin) og ny sendeenhet montert. Det ble endelig tett , kun foretatt 2 små turer.

Men ser ut til at ohm på sende enhet ikke har riktig motstand, tank måler er fast på langt over full, må dobbeltsjekke jording at ikke noe har skjedd med den.

IMG_2187.JPG

IMG_2185.JPG

IMG_2184.JPG

Endret av Poncho

1973 Pontiac Firebird Formula

2008 Audi A5 2xS-line

1995 Audi A4

1973 VW 1303S Gremanlook

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Var heldig og fikk bli med som et av entusiast kjøretøyene på Nordvest motormesse, benyttet anledingen til å gå over med 50/50 batterivann og isopropanol, får legging av polishangel master sealant, perfekt og la bilen herde mens den er på utstilling :D

Jobbet på messa og var utstiller, men fikk tatt turen innom rupes for tips, og litt shopping hos meguiar's

IMG-2189.jpg

 

IMG-2192.jpg

  • Liker 4

1973 Pontiac Firebird Formula

2008 Audi A5 2xS-line

1995 Audi A4

1973 VW 1303S Gremanlook

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Da er nok en sesong over, dog ganske skuffende med tanke på det sosiale, men mer penger fant turen ned i sluket.

Andre halvdel av EFI prosjektet fullført, men ikke uten problemer da RFI/EMI også ville ha noen ord med i laget, etter et par dager med feilsøking og datalogging ble feil/rift på tennplugg ledninger funnet , og byttet ut til en variant med mer motstand ca 5-700 ohm pr fot.

Det ble også kjøpt inn 4-hulls spacer for å korrigere Ide air control motor problem til throttlebody, en canbus splitter kabel for å ha hånd holdt touch skjerm og en usb til canbus

kabel samtidlig som mulig gjør å kjøre tuning via bærbar pc som forenkler tuning betydelig, (overlegg av datalogg på live tuning av tenning og VE map).

Dempere ble byttet front og bak, med bilstein B6, men i den prosessen ble det og funnet at fjørene var monter feil og ikke indeksert og plassert riktig rundt senter support oppe i rammen.

Ble en runde med nye opphengs kuler i øvre og nedre bære arm, metro fjør isolatorer for toppen og ridetech dualrate fjører monter. Før dette kunne gjøres måtte innfestingen til fjæren som indekserer den oppe i rammen byes tilbake på plass.

førene skulle gi 1,5" senk men siden eksisterende fjører var feilmontert ble bilen lit høyere 😂  

Det gjorde egentlig bra da den var så lav foran at headers og noen ganger flexplate støtet ned asfalten hvis veien hadde "kjørespor"  

IMG_2348.JPG

IMG_2374.jpg

IMG_2361.jpg

IMG_2324.jpg

IMG_2336.jpg

  • Liker 1

1973 Pontiac Firebird Formula

2008 Audi A5 2xS-line

1995 Audi A4

1973 VW 1303S Gremanlook

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Da ble det heller ikke felger denne sesongen, enda en lakk/karroseri utbedring.

 

IMG-2412-1.thumb.jpg.67be9651371bb8995949f18832005285.jpgIMG-2411.thumb.jpg.97f1ca569c0cf2845459c6a5951b5f2b.jpg

 

Bilen Brukes i hele sommersesongen uansett vær/vind , men pleier å være i overmåte ivrig på å vaske og vokse bilen. selv om dette gjøres kan en ikke være 100% sikker på beskyttelse. Bilen blir også "dynket/druknet" i fluid film. 

Her har jeg mest sannsynlig fått setebelte spennen i klem mellom dør og b-pillar som har laget et mikroskopisk sprekk i lakken som har utfoldet seg. skade nr.2 ca 20 cm lengre bort er nok dårlig grunnings arbeid da bilen en gang ble restaurert.

 

Sendt bilen inn til å få dette utbedret, og blende inn lakken mot eksisterende lakk.

Resultatet ble meget bra, nå er det bare å vente på utgassing av lakken før jeg kan legge på voks/coating. Her vanskelig for å kontrollere meg selv når panlet er ubeskyttet :) 

 

IMG-2471.jpg.d22c2078b34830ff7780a40c7f2f8568.jpgIMG-2470.thumb.jpg.aa818cc0ee3aa0ed8dd08be207e6135e.jpg

 

Første del av rattstamme har jeg lakket i sort silkematt , men ser nå at jeg må ta resten av rattstammen,.  Det ble også byttet ut el Vifter fra generisk 12" 80W kina vifter til 12" spal VA10-AP50/C-61A. Det skal sies at diameteren på spal viften er en del større en kina-viftene selv om begge er oppgitt som 12" , måtte modifisere åpningen i radiator panelet for maks luft flyt. 

Det ble en stor forskjell! disse flytter enormt mye mere luft, og så langt har bare 1 av vitene kommet på ved normal bruk.  Greide å trigge begge ved å laste motoren kraftig over lengre tid (gass+brems og kjøre motor opp på maks konverter stallspeed før bakhjul bryter løs i stekende varme)

Endret av Poncho

1973 Pontiac Firebird Formula

2008 Audi A5 2xS-line

1995 Audi A4

1973 VW 1303S Gremanlook

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Straks klart for Hot August nights i trondheim.  

Tenkte jeg skulle fjerne swirls og en en del haze på enkelte panel.

For å få av lag med sealer of voks så ble bilen avfettet med prickbort, ny runde med ditec avfetting og vask i zalo for maks fettløsing.

Deretter jernutfall og clay. ny runde med zalo og varmt vann + grundig avspyling og tørk.

 

 

IMG_2474.JPG

IMG_2475.JPG

IMG_2476.JPG

IMG_2477.JPG

IMG_2478.JPG

Som første steg i korreksjon valgte jeg Rupes gul ull-pad matchet med Scholl S20 black , dette ga god korreksjon og relativt god finishing, men wipeoff var et mareritt, det er tydelig at Scholl s20 black ikke er laget for ull-pads, men det ga et ganske godt resultat så jeg har brukt masse microfiber på wipeoff+ IPA. nå er det klart for 2.dre steget i morgen, som skal være Rupes uno Pure sammen med Rupes hvit ultrafine pad.

Resultat fra 1 steget: 

 

Før korrigering;

IMG_2479.JPG

 

Etter korrigering

IMG_2481.JPG

 

 

Etter 2.dre steget hadde jeg ogrinalt tenkt å bruke en sealer; Polishangel master sealant. men lurer nå på om jeg skal legge coating. eneste som er på lager her i byen er gyeon Mohs , heller mot å prøve den men tiden blir meget knapp hvs jeg velger å gjøre det.

 

Endret av Poncho

1973 Pontiac Firebird Formula

2008 Audi A5 2xS-line

1995 Audi A4

1973 VW 1303S Gremanlook

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ble en runde i den lokale bilpleiebutikken og fylle på med polish pads og gikk på en ceramic coating fra gyeon - Mohs + prepp

 

IMG_2488.thumb.JPG.7e7af1b3e3fea1fb84b7a89cb4bab781.JPG

 

Etter andresteget med rupes uno pure og ultrafine pad;

IMG_2489.thumb.JPG.b27a4e07c86c66584c3dec4b57adf19f.JPG

 

Wipedown med gyeon Prep:

 

IMG_2490.thumb.JPG.6212cfc50d6ae2f94abb0ab981b9a851.JPG

 

Klart forlegging av coating, har nå lagt første og andre strøk med 1 times mellomrom, her bomma jeg litt, da jeg trodde jeg skulle jevne ut coatingen med en microfiberklut, og ikke tørke bort. Tror jeg berget med med å gjøre det korrekt på andre-strøket, jevenet med en glatte lofrie engangskluter 16 stk. deretter brukte jeg rundt 4x microfiber kluter.

Blir spennende å se i Morgen etter 24 timer om det ble greit. noe er å sette lys på paneler for å inspisere, noe anet er skinnende sol ute.

Krysse fingerene.

 

IMG_2491.thumb.JPG.3b5e557f1d1b852b57f7b088440571e5.JPG

  • Liker 2

1973 Pontiac Firebird Formula

2008 Audi A5 2xS-line

1995 Audi A4

1973 VW 1303S Gremanlook

Lenke til kommentar
Del på andre sider

challenger

Fint løft på grombilen! Håper du blir fornøyd og får et trivelig treff. 
 

Det er lenge siden jeg har hørt om Zalo i bruk til bilvask/lakkavfetting, moro at det også gir gode resultater.  😊

  • Liker 1

Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_2492.thumb.jpg.f0e7b15c4669da7df8c3fdb73d53b581.jpg

 

Kjapp påføring av fluidfilm NAS black i alle hjulbuer , har ikke tid til å lakkere tromlene nå desverre, det blir ved en senere anleding, felgene er Centerline outlaw 1 kopi så det er ingenting som syns igjennom felgene.

  • Liker 2

1973 Pontiac Firebird Formula

2008 Audi A5 2xS-line

1995 Audi A4

1973 VW 1303S Gremanlook

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Helt på slutten av fjord året fikk Jeg et hint av løfter tikking ved tomgang, prøvde en justering med motoren i gang og kunne justere vippearmen på eksos sylinder 2 helt ned i bunn før tikking sluttet, noe var galt og motor måtte ut.

Ved undersøkelse visste det seg at en kamlobe hadde spist en løfter og ødelagt loben.. 

Det ble bestilt opp et topend kit fra butler performance, med konvertering til rullekam. siden jeg var i gang, så bestilte jeg CNC porting av innsug og topper, så mye som det det var fysisk mulig å gjøre og enda nok pakningsflate for å montere uten lekkasjer av luft. 

etter 2 måneder med montering og venting på smallparts og en investering tilsvarende en meget god  og relativt ny bruktbil var jeg endelig ferdig og kunne teste for lekkasjer og varmkjøre motor. https://youtu.be/nAsGlLP9hjU  

Sporenstreks etter panseret var på ble det selvfølgelig en meget god vask og tørk samt et fresh lag med Gyeon Cure

IMG_2557.jpg

IMG_2558 – Kopi.jpg

IMG_2541.jpg

IMG_2542.jpg

IMG_2547.jpg

IMG_2570.jpg

IMG_2581.jpg

IMG_2579.jpg

IMG_2598.jpg

IMG_2606.jpg

IMG_2612.jpg

IMG_2613.jpg

  • Liker 4

1973 Pontiac Firebird Formula

2008 Audi A5 2xS-line

1995 Audi A4

1973 VW 1303S Gremanlook

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...