Gå til innhold

Cquartz uk dilemma, regnvær!

Recommended Posts

Skrevet

Hei!

Jeg skal legge cquartz uk i morgen, men har et lite dilemma. Bilen er ferdig polert og kan begynne med cquartzen, men jeg må levere bilen til verksted i morgen kveld og den kommer til å stå ute... i regnvær [emoji24][emoji24][emoji24]

Jeg er regner med å være ferdig med cquartzen ca 16-17... hva gjør jeg?!

1. Legge coatingen og så spraye på reload ca kl. 21-22 og så kjøre bort bilen?

2. Bare spraye på reload for å ha NOE beskyttelse, til bilen er ferdig på service fredag, ta den hjem, fjerne reload og vaske bilen??

3. Voks? Shield?

HVA er smartest å

Gjøre i dette tilfelle?? Da jeg er 100% sikker på at det skal regne!!

Skrevet

Ikke gjør noe. Dunk den bort til verksted. La den stå i regnet. Hent bilen, vask den skånsomt med surfex, evt prickbort om det er ett stykke osv... Inn til tørk, wipedown (så kan du løpe over med CarPro Essence), deretter coating :) Det ordner seg.

Skrevet

Jeg leste nettopp på no forum at man kan spraye på reload allerede 1 time etter? Jeg kan i teorien vente ca 4 -5 timer før jeg evt sprayer reload... men den vil fortsatt være i regn da [emoji23]
Hva gjør essence? Det er ca 20-30min kjøring og da 15min av de på motorvei! River meg i håret at jeg må gå over med all vasken hvis jeg ikke legger coatingen [emoji23][emoji23]

Skrevet
10 timer siden, Jetseel skrev:

Jeg leste nettopp på no forum at man kan spraye på reload allerede 1 time etter? Jeg kan i teorien vente ca 4 -5 timer før jeg evt sprayer reload... men den vil fortsatt være i regn da emoji23.png
Hva gjør essence? Det er ca 20-30min kjøring og da 15min av de på motorvei! River meg i håret at jeg må gå over med all vasken hvis jeg ikke legger coatingen emoji23.pngemoji23.png

Dersom du ikke har lagt noe coating ville jeg dropper reload. Du må uansett wipe bilen før du legger coating igjen. 

Essence kommer i flere varianter, noen med slipemidler, andre ikke. Men inneholder filler. Etter du wiper bilen legger du essence med maskin på hele bilen og buffer. Det skal fungere som en primer/ "gloss enhancer" og gir rå glans. Men dropp den om du ikke har det liggende.

Som sagt

Kjør bilen på verskted. Hent den, vask skånsomt, I alle verste fall gå over hele bilen med fin fin fin kombo og maskin -> wipedown -> coating, så reload

Skrevet
Dersom du ikke har lagt noe coating ville jeg dropper reload. Du må uansett wipe bilen før du legger coating igjen. 
Essence kommer i flere varianter, noen med slipemidler, andre ikke. Men inneholder filler. Etter du wiper bilen legger du essence med maskin på hele bilen og buffer. Det skal fungere som en primer/ "gloss enhancer" og gir rå glans. Men dropp den om du ikke har det liggende.
Som sagt
Kjør bilen på verskted. Hent den, vask skånsomt, I alle verste fall gå over hele bilen med fin fin fin kombo og maskin -> wipedown -> coating, så reload

Da blir det som du sier! Værste jeg vet, er å stressCoate [emoji23] Kanskje Carpro lanserer " StressCoat" med instant flashing [emoji23]
Jeg har lyst til å prøve denne essence! Morro med litt nytt og carpro har mye snacks!!! Hvilken burde jeg ta? Essence pluss eller Essence Primer ?
erikstein
Skrevet

Essence primer i bunn før coating. 

Essence plus kan brukes på toppen for feks å reparere en «skadet» coating. 

Skrevet

Ja ok :) Er det små fillers i begge? Og er det noe spesiell pad jeg bruker med rupesmaskinen(e) der eller? Leste et sted at noen sier gul rupes pad, andre sverger til microfiber og siste til cutting pad?! kan vel ikke ha en grov Cutting pad til finish?! Uansett hvor mye fillers og "gloss enhancers" det er i dette..... Stemmer bare ikke i hodet mitt :lol: Jeg har gått over en Volvo XC70 nå med roterende med hvit spider pad scholl og så  gul eller hvit rupes pad med DA. Noen steder grønn rupes pad og så gul/ hvit etterpå. Når jeg først er inne på det... Noen steder ette rjeg har gått fra hvit spider scholl og så rett på hvit rupes pad, så synes jeg det ser meget bra ut, en meget skarp fin klarhet. MEn noen ganger, så synes jeg ikke det blir skarpt i det hele tatt :/ Jeg prøver så med Gul pad og det blir nydelig...... Er det litt for brå overgang å gå fra KC H8.02 og hvit spider og så rett på hvit rupes pad med matchende diamond polish??  Jreg følte at noen steder gikk det, andre ble det litt "foggy" men fortsatt bra, men ikke like bra som noen "wow" paneler!! På panseret måtte jeg ta hvit spider, grønn rupes pad og så hvit.. da ble det bra, men ikke før jeg hadde tatt 3 stegs der :S
Kan noen fortelle meg hva jeg gjør feil? Blir ikke helt klok på dette!

Skrevet

Overgang fra hvit Scholl spider til hvit Rupes er jo ganske stor da, er vel bare mf eller ull pads som kutter bedre enn Scholl spiderpad. Virker mer naturlig å kjøre grønn eller gul Rupes etter runden med Scholl før evt finsteg med hvit Rupes. Jeg tror egentlig du ikke hadde trengt den hvite Rupes’en da gul gir meget bra finish IMO.

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, jonia skrev:

Overgang fra hvit Scholl spider til hvit Rupes er jo ganske stor da, er vel bare mf eller ull pads som kutter bedre enn Scholl spiderpad. Virker mer naturlig å kjøre grønn eller gul Rupes etter runden med Scholl før evt finsteg med hvit Rupes. Jeg tror egentlig du ikke hadde trengt den hvite Rupes’en da gul gir meget bra finish IMO.

Hvit spider på roterende er MEGET bra på cut, mye bedre og raskere enn ull synes jeg. Ble helt klart en ny favoritt. Som en av de mest kjente detailerne fra usa  sier " hvorfor bruke ull når vi har skum pads og lage mere riper i lakken, når hele poenget er at du skal fjerne de?! " B)

Ull er jo fint tanke på plastfangere og der varmegang er et problem... Men hvit spider og rupes LHR19 sammen med KC sin røde polish... avsluttet MYE penere enn med ull ( testet da  de nye ullputene fra rupes både på Mille maskinen, 15mark2 og ullputer fra scholl til roterende, langhåra..."
 Men ja, er enig det at hvit ble litt for stor overgang. Det jeg derimot fant ut på en Hilux jeg tok, var å bruke UHS eller scholl med blå pute og S20 til avslutting etter å ha brukt hvit spider... Det var også en fin fin kombo 2 stegs!  UHS'n retter bra opp og gir en veldig bra glans hvis du bruker den riktig :D

Skrevet

Reload beskytter vel coating den første tiden før den sakte men sikkert vil bli spist opp under herdetiden :) hveutfall det jeg er vandt med til Max-Protect er at jeg sprayer på silkcoat 3-4 timer etter coating for å beskytte coatinga.  Men coatinga knekker denne i løpet av ei uke med baking og herding så for å ha noen nytte så må man igjen gå over etter en god vask med topping om man ønsker å beskytte coatinga.

-Max Protect Certified instructor.

-Max Protect Certified Detailer.

-Blankbil ambassadør.

-Bilxtra ambassadør.

Instagram: heinepeine.

Heine Jessen Sørensen.

Skrevet

En liten update her:
Jeg tok bilen hjem, full vasking med surfex hd,felgenblitz,reset shampoo, og noe "terwasche" fra koch Chemie ( petrokjemisk)

En ting med denne volvoen, XC70 2014 eller 15 mod... det er så sabla mye svart plastikk på den og dette er virkelig et helvette å holde rent hvis det tydelighvis ikke forsegles skikkelig! Før turen til verkstedet sto jeg og gnukka meg ihjel med surefx hd og en ru børste som er fin til plast. Så ble alt skikkelig svart igjenn, så svart at det så ut som at de var behandlet med div dressings... Men bare etter EN tur til verkstedet og tilbake, var de like forbanna møkette og samme gnukkingen måtte til!!:angry: Funker det bra å bruke Dluxe til denne svarte plastiken?!

Så etter tørk og wipedown... Kjøpte jeg en Carpro Essence og testet dette.... Nok en gang, blanda følelser.. med følelser av mye hype og litt funksjoner som var bra...

Den var en drøm å tørke, det ble selvsagt veldig blankt og fint og jeg likte veldig godt hvordan lakken "føltes" etter 3-4 timer herding! Da var det akkurat som "silke glass" å ta på! Så at det skjedde noe var helt tydelig!  MEN, jeg setter ned fingeren og sier at det ble ikke i nærheten like blankt som om du kjører gul rupes med Diamond polish eller hvit pute. Dette har jeg til gode å se noe som slår, altså hvor sykt skarpt det blir med den komboen fra rupes!  Jeg trudde også at denne essencen skulle fylle betydelig mer av de små spiderwebs jeg hadde og litt mine riper her og der Og da er det en tanke som slo meg.....Ville ripene blitt mindre synlig hvis jeg hadde droppen essence og heller bare tatt wipedown og lagt et godt lag cquartz som virkelig "fyller" gropene med cuartz!?!?! jeg fikk følelsen av at å bare kjøre på med cqurtz, dekket mye mer! Skulle vært morro å tatt en side by side med essence og uten, for å se hvor mye det faktisk fylte! Jeg synes det var så liten forskjell at  jeg lurte nesten på om det var fillers i dette i det hele tatt! Så dette skuffet meg litt med Carpro Essence! Men men, Bilen er i hvertfall blank og fin! Og det skal bli morro å se hvor lenge dette holder! :P

Skrevet

IMG_4168.JPG
IMG_4169.JPG

Og i tillegg til dette... skjedde altså min første «eksplosjon» av puter [emoji23][emoji23] noen som har opplevd dette? Limet og borrelås delen bare vrengte seg av!! Jeg vil ikke si jeg kjørte så forbanna hardt, men kan det være at jeg ikke brukte den egne bakplata for microfiber? Eller er det bare at
Jeg hadde for mye speed og press?

• Forhandlere
Conlogo / Terje
Skrevet
7 timer siden, Jetseel skrev:

En liten update her:
Jeg tok bilen hjem, full vasking med surfex hd,felgenblitz,reset shampoo, og noe "terwasche" fra koch Chemie ( petrokjemisk)

En ting med denne volvoen, XC70 2014 eller 15 mod... det er så sabla mye svart plastikk på den og dette er virkelig et helvette å holde rent hvis det tydelighvis ikke forsegles skikkelig! Før turen til verkstedet sto jeg og gnukka meg ihjel med surefx hd og en ru børste som er fin til plast. Så ble alt skikkelig svart igjenn, så svart at det så ut som at de var behandlet med div dressings... Men bare etter EN tur til verkstedet og tilbake, var de like forbanna møkette og samme gnukkingen måtte til!!:angry: Funker det bra å bruke Dluxe til denne svarte plastiken?!

Så etter tørk og wipedown... Kjøpte jeg en Carpro Essence og testet dette.... Nok en gang, blanda følelser.. med følelser av mye hype og litt funksjoner som var bra...

Den var en drøm å tørke, det ble selvsagt veldig blankt og fint og jeg likte veldig godt hvordan lakken "føltes" etter 3-4 timer herding! Da var det akkurat som "silke glass" å ta på! Så at det skjedde noe var helt tydelig!  MEN, jeg setter ned fingeren og sier at det ble ikke i nærheten like blankt som om du kjører gul rupes med Diamond polish eller hvit pute. Dette har jeg til gode å se noe som slår, altså hvor sykt skarpt det blir med den komboen fra rupes!  Jeg trudde også at denne essencen skulle fylle betydelig mer av de små spiderwebs jeg hadde og litt mine riper her og der Og da er det en tanke som slo meg.....Ville ripene blitt mindre synlig hvis jeg hadde droppen essence og heller bare tatt wipedown og lagt et godt lag cquartz som virkelig "fyller" gropene med cuartz!?!?! jeg fikk følelsen av at å bare kjøre på med cqurtz, dekket mye mer! Skulle vært morro å tatt en side by side med essence og uten, for å se hvor mye det faktisk fylte! Jeg synes det var så liten forskjell at  jeg lurte nesten på om det var fillers i dette i det hele tatt! Så dette skuffet meg litt med Carpro Essence! Men men, Bilen er i hvertfall blank og fin! Og det skal bli morro å se hvor lenge dette holder! :P

Dlux er kjempefin til bruk på bl.a plast. Lett og legge, samtidig som holdbarheten er ganske bra. 

Hva slags pute brukte du til essence? Både filler effekten og glansen vil påvirkes av poleringspute og kjøreteknikken som ble brukt. Men jeg ville uansett aldri bruke essence som en dedikert filler - fjerning av små swirls

Men om du syntes det blir blankere med f.eks keramik gloss eller diamond polishene fra Rupes, så er det ingenting imot å bruke det. Cquartz UK vil sitte fint allikevel :thumbup:

Den MF puten der.. Har den blit kjørt kontinuerlig rundt hele bilen? Kan rett og slett se ut som den har blitt kjørt for lenge uten at den har fått ligge og kjøle seg ned. Noe som har forårsaket at limet blir varmt og ubrukelig. :wacko:

www.conlogo.no

www.swissvax.no

Skrevet
Dlux er kjempefin til bruk på bl.a plast. Lett og legge, samtidig som holdbarheten er ganske bra. 
Hva slags pute brukte du til essence? Både filler effekten og glansen vil påvirkes av poleringspute og kjøreteknikken som ble brukt. Men jeg ville uansett aldri bruke essence som en dedikert filler - fjerning av små swirls
Men om du syntes det blir blankere med f.eks keramik gloss eller diamond polishene fra Rupes, så er det ingenting imot å bruke det. Cquartz UK vil sitte fint allikevel :thumbup:

Den MF puten der.. Har den blit kjørt kontinuerlig rundt hele bilen? Kan rett og slett se ut som den har blitt kjørt for lenge uten at den har fått ligge og kjøle seg ned. Noe som har forårsaket at limet blir varmt og ubrukelig. :wacko:

Til Essence brukte jeg oransje pute fra Scholl og så prøvde jeg gul skum og microfiber pute fra rupes til mini’n. Skal sies at jeg likte ikke helt den oransje puten... selv spot on sentrering så vibrerte det for mye synes jeg.... man blir jo selvsagt litt bortskjemt med rupes pute på rupes maskin [emoji28] jeg hadde ingen Gule rupes pads til 5" på lhr15mk2, de lå til vask. Jeg kjørte essence ganske godt ut, slik at det til slutt ble «gjennomsiktig».

Microfiber padden.. tja jeg kjørte ganske hardt. Litt press og kontinuerlig ved å blåse/koste ren mellom panelene. Men jeg følte ikke at det ble så varmt heller 🧐 Hvordan er den microfiber bakplaten til mini, til vanlig skumpads? Må man drive å bytte bakplate hver gang man skal
Ha skum på den?
  • Forhandlere
Conlogo / Terje
Skrevet
6 minutter siden, Jetseel skrev:

Til Essence brukte jeg oransje pute fra Scholl og så prøvde jeg gul skum og microfiber pute fra rupes til mini’n. Skal sies at jeg likte ikke helt den oransje puten... selv spot on sentrering så vibrerte det for mye synes jeg.... man blir jo selvsagt litt bortskjemt med rupes pute på rupes maskin emoji28.png jeg hadde ingen Gule rupes pads til 5" på lhr15mk2, de lå til vask. Jeg kjørte essence ganske godt ut, slik at det til slutt ble «gjennomsiktig».

Microfiber padden.. tja jeg kjørte ganske hardt. Litt press og kontinuerlig ved å blåse/koste ren mellom panelene. Men jeg følte ikke at det ble så varmt heller 🧐 Hvordan er den microfiber bakplaten til mini, til vanlig skumpads? Må man drive å bytte bakplate hver gang man skal
Ha skum på den?

Okei. Som sagt så gjør jeg overflaten mer eller mindre strøken før jeg benytter essence. Jeg kjører den stort sett med PU Gloss pad fra samme merke, har også brukt mye hvit pute fra Rupes og har aldri vært skuffet over glansen. Men personlige erfaringer og preferanser er og vil alltid være forskjellige :D

Mener at bakplatene som selges nå er laget for bruk av både skumputer, mf og ull. At når MKII serien kom, så kom det bakplater som var laget for begge deler. Noe i den duren hvertfall :P Sikkert noen som har litt bedre info og komme med her. 

www.conlogo.no

www.swissvax.no

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår