Gå til innhold

Kluter til Carpro Cquartz UK 3.0 coating

Recommended Posts

Skrevet

Hei, skal i gang og legge coating for første gang. Valget falt på Carpro Cquartz UK 3.0 da denne visstnok skal være lett å legge og gi god beskyttelse (ifallfall sammenlignet med voks).

Ser det følger med 4 slike applikator kluter i esken, men er det nok til en hel bil? Vil det ikke være lurt å bytte kluten ofte for ikke å risikere at coatingen størkner i kluten og lager riper?

Hvilke kluter bør jeg velge for dette, ser de klutene som følger med i esken ikke selges løse....

Skrevet

Jeg har ingen erfaring med coating, men satt nettopp å funderte på hva man trenger...

Disse klutene du har, er vel «suede microfiber»? Disse?

http://cquartz.com/product/suede-microfiber-towel/

Ser Bilnerden har den type microfiber fra GYEON til kr 59 for 10 stk:

https://bilnerden.no/gyeon-ultrasoft-suede-microfiber-paforingskluter-10-stk

Om størrelsen er rett, og om de er noe tess / egnet for jobben / ditt produkt må nok noen andre svare på 🙂

Skrevet
9 timer siden, jonia skrev:

Hei, skal i gang og legge coating for første gang. Valget falt på Carpro Cquartz UK 3.0 da denne visstnok skal være lett å legge og gi god beskyttelse (ifallfall sammenlignet med voks).

Ser det følger med 4 slike applikator kluter i esken, men er det nok til en hel bil? Vil det ikke være lurt å bytte kluten ofte for ikke å risikere at coatingen størkner i kluten og lager riper?

Hvilke kluter bør jeg velge for dette, ser de klutene som følger med i esken ikke selges løse....

4 applikator-kluter er nok i massevis. Det benytter 1-2 på hele bilen. Så har du to i reserve eller til neste gang.

Et tips er å snu kluten etter ca. 3-4 paneler eller halvvegs så legger du resten av bilen med andre siden av kluten. :) 

• Liker 1

Ueland Bilpleie & Detailing
v/ Kenneth Ueland - Mob. 93096714.

Mine jobber

Detailer-garasjen

Vår Facebook side

Furuseth Detailing
Skrevet

Anbefaler pink worker- klutene fra Autoglaze!

Knallgode til å buffe coating, rimelige er de og!

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center

Koch-Chemie®: Excellence for Experts

Colourlock®: Get the best out of your leather!

Flex®: Das original

Skrevet

Han skal vel påføre coating, og det er vel forskjell på semsket microfiber og «vanlig» microfiber - litt annen struktur?

Eller har det ikke så mye å si, så lenge de er korthåra? Må vel høre Gnukkehjørnets podcast en gang til...

Autoglaze har 5-pk semsket til kr 69:

https://www.autoglaze.no/produkt/eksterior/coating/britemax-black-suede-cloth-5-pakk

Når de er så rimelige som de er, skader det vel ikke med noen ekstra - så slipper man i allefall stå der med skjegget i postkassa og vente på leveranse for å bli ferdig...

Skrevet

Så det har ikke noe å si om kluten er beregnet for en annen coating enn den jeg legger? Jeg legger jo Cquarts og ikke Britemax...

Skrevet (endret)

Applikator og semsket mikrofiber er beregnet for tyntflytende coating, hvor det er et poeng at kluten ikke skal overabsorbere produkt, at det skal legges veldig tynt lag og at produktet skal komme så nært underlaget som mulig for jevn og glatt påføring. Og brukes kun en gang...produkt som stivner/herder i kluten gjør den ubrukbar - evt. skadelig på lakken.

Var det ikke semsket mikrofiber som fulgte med? Var det det, betyr vel produsentnavn mindre rolle. Er de laget av «lurium», og det kreves «lurium», så må du vurdere :) 

Ellers fungerer det veldig fint å spørre de som selger det aktuelle produktet om «kan denne brukes på/til...osv)...heller de en meg - som ikke har brukt noen av de produktene det linkes til. Ikke alltid produktbeskrivelsene er fullstendige...

Endret av Nils Erik
Skrevet

Det holder med påføringsklutene som følger med i UK 3.0. Men du trenger flere korthårede lofrie mikrofiber til buffing.

La UK 3.0 på egen A6 Allroad i juni, og den er grei å ha med og gjøre.

2008 Audi A6 Allroad - solgt

2016 BMW X5 40e

Skrevet

Takk for svar alle sammen. Da bruker jeg de som fulgte med. Så buffer jeg med noe korthåret mikrofiber jeg har liggende.

Skrevet (endret)

Jeg var visst ikke helt ferdig her likevel.

Bør jeg maskere plastdetaljer eller trengs ikke dette for coating? Ser at noen bruker coating på plast også, men da er det kanskje en annen type det er snakk om?

Når det gjelder buffeklutene, kan disse bare vaskes etter bruk, eller må jeg kaste mikrofiberkluter etter buffing av coatingen?

Hvor ofte bør jeg bytte buffehåndkle? Etter hvert panel?

Hadde også tenkt å legge CarPro Gliss som toppcoat. Da skal jeg vel ikke bruke Reload etter coating av første strøk? Men når jeg har lagt Gliss, kan jeg da vedlikeholde med Reload?

Endret av jonia
  • Forhandlere
Conlogo / Terje
Skrevet

Jeg vil sterkt anbefale bruk av korthårede MF til buffing av CQUK. Ja, det følger med "semsket" mf klut, men denne blir veldig fort mettet og kan være vanskelig å bruke for mange. 

Ved påføring av CQUK kan det være smart og maskere det meste du kan komme borti som ikke skal behandles (som f.eks gummi, plastikk osv.). CQUK er ikke beregnet på disse flatene, carpro har en egen coating for dette. 

Skal du legge 1 lag med UK og 1 lag med Gliss, er det fint om du venter 4 timer før du begynner å legge Gliss. 

www.conlogo.no

www.swissvax.no

Skrevet (endret)

Ok, takk for svar igjen.

Jeg har kjøpt noe korthårede mikrofiberkluter til buffing nå, samt endel ekstra kluter av denne Britemax typen til påføringa.

Videre har jeg da lest meg opp til at det er greit å bruke Reload som vedlikehold oppå Gliss, men jeg kan ikke se noe om at det har noen hensikt å legge Reload oppå CQUK før påføring av Gliss. Tenker da at fremgangsmåten blir som følger:

1. Polering.

2. Carpro Eraser for å få vekk alt av polishrester.

3. Maskere alt som ikke skal ha coating.

4. Legge 1 lag med CQUK i små seksjoner av gangen og buffe ganske raskt etterpå.

5. Vente 4 timer fra buffinga før jeg legger Gliss.

6. La bilen stå i 24 timer i garasjen før bruk.

7. Etter en ukes tid, lett vask og vedlikehold med Reload ifm tørking etter vask (brukes ved annenhver vask eller noe sånt?).

Endret av jonia
  • Forhandlere
polishduden
Skrevet

Ha på reload før du tar bilen ut av garasjen. Den vil beskytte Coatingene de 2 første ukene mens de herder. Etter 2 uker så har coatingene herdet og reload er spist opp av avgassing. Da er du klar for en vask og en ny runde reload :)

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

• 6 months later...
Skrevet

On 8/22/2018 at 8:29 AM, Conlogo / Terje said:

Skal du legge 1 lag med UK og 1 lag med Gliss, er det fint om du venter 4 timer før du begynner å legge Gliss. 

Minst 4 timer? Eller  akkurat 4 timer?

Grunnen til at jeg spør er at jeg skal legge CKUK + Gliss på en bil som skal stå parkert i garasje noen uker før den tas i bruk.

Jeg har altså muligheten til å la CKUK herde ferdig før Gliss legges, og la Gliss herde før et eventuelt siste lag med Reload (antar den bør legges sist selv om den kommer i pakka med CKUK?). 

Noen peiling på hvilket intervall mellom lagene som er best for total varighet? Mest mulig?

• Forhandlere
Conlogo / Terje
Skrevet

Minst 4 timer? Eller  akkurat 4 timer?

Grunnen til at jeg spør er at jeg skal legge CKUK + Gliss på en bil som skal stå parkert i garasje noen uker før den tas i bruk.

Jeg har altså muligheten til å la CKUK herde ferdig før Gliss legges, og la Gliss herde før et eventuelt siste lag med Reload (antar den bør legges sist selv om den kommer i pakka med CKUK?). 

Noen peiling på hvilket intervall mellom lagene som er best for total varighet? Mest mulig?

Det skal ikke være noe poeng i og vente noe særlig mer enn 4 timer etter påføring av CQUK før påføring av Gliss. Mener og huske at dette også står beskrevet på esken med Gliss.

Reload brukes ikke i mellom coatingene, alltid helt til slutt når siste laget med coating er ferdig herdet.

www.conlogo.no

www.swissvax.no

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår