Gå til innhold

Grå hinne etter voks.. Angelwax enigma..

Recommended Posts

Skrevet (endret)

Hjelp.... Nå forstår jeg ingen ting.. Har polert en bil. Grov polert med kc h 8.02. Og finpolert med kc m2. 01

Tok vipedown. Og bilen så bra ut..

Tørker over en ekstra gang med en ny microfiber klut for å være sikker. Legger så et tynt lag med angelwax enigma hybrid voks. Etter et par minutter så kommer det en slags feit grå hinne.. Buffer den vekk.. Men den bare kommer tilbake? Noen som har vært borti lignende? Eller har noen tips..? 20180814_212527.thumb.jpeg.7e65787b1cbfbae64056a0a750fdbd73.jpeg

Endret av Brevik
Skrevet

Jeg er nybegynner deluxe, men har lest en god del her inne siden jeg ble medlem (trenger litt kunnskap), deriblant produktester og div. S&S, og mener flere skriver at den legger igjen en «oljehinne» som det krever litt jobb å tørke av? Så anbefaler søkefunksjonen inntil du får svar fra noen med erfaring med produktet :)

• Liker 1
Skrevet

Ja du har rett i at det ser ut som en oljehinne.. Det pussige er jo at den ikke går bort etter flere runder med iherdig buffing med ny tørr klut hver gang..

Skrevet

Exint / Pec skriver følgende i en test der Enigma inngikk:

Sitat

Angående buffing av enigma var det lett å få av det meste. Jeg men merket det lå litt «oljer» igjen som så ut som hologrammer. Var ikke det for de flyttet seg ettersom jeg tørket i forskjellig retninger. Så det krevde litt lenger buffing for å få perfekt enn UHD og utopia. Tror det er noe med hybrid blandingen da wax addict oppfordre seg likt og er også en hybrid.

Hele tråden her: Link

• Liker 1
Skrevet

Eventuelt gå over med qd, eg går som regel over med qd etter voksing. 

Skrevet

Skal bestille meg angelwax enigma qed for å teste den sammens med voksen for å se om det gjør saken lettere..

Skrevet

Hva er det i den som skal gjøre forskjell i forhold til den du har brukt, Gtechniq Panel Wipe?

«PW is a blend of pure alcohols and aromatic solvents formulated specifically to give adequate working time to remove and dissolve polish residues and then flash off to leave a 100% decontaminated surface».

Enigma har vel keramiske komponenter, så da må du vel bruke den keramiske varianten av QED - hvis ikke blir det vel «samme innhold, kun annet navn på flaska»?

Skrevet (endret)

Litt usikker..men som Alfred og flere andre her nevner så sier de at man kan gå over med en quick detailer for å fjerne denne oljete hinnen.  

og joda det virker som keramiske hybrid vokser er mer oljete og krever mer buffing....    og enigma qed er vistnok også en keramisk qed så den kan jo også muligens oppføre seg likedan, men ifølge Bernard brynildsen så må man bruke Enigma qed på Enigma voksen

Gtechniq Panel wipe brukte jeg som wipedown før voksing.. qed skal jo brukes etter voksing

Endret av Brevik
Skrevet

Det er vel 3 typer QED, så forsøkte bare å si at du da kanskje burde prøve den keramiske, Enigma QED, ja :)

Ser de er veldig nøye med å presisere at den voksen ikke må legges på varme paneler eller i sola. Kanskje selsagt, men de nevner det ikke på alle voksene sine, så kan hende den er ekstra sensitiv for varme. Men det så heller mørkt ut i den garasjen din, jeg kan ikke se at det er en bil på det bildet en gang :eek:

Avansert kjemi kan gi interessante resultater, og ekstra interessant kan det bli selv med små «forurensninger» - eller varme. Enigma er en «microporous» voks med «teknologisk avanserte keramiske forbindelser» i følge dem selv. Dvs. den har mikroskopiske porer (< 2nm), mer fancy kalt nanoteknologi (strukturer i størrelsesorden 0,1-200nm) og så skal kjemien de har blanda gjøre denne strukturen veldig glatt og motstandsdyktig mot elementene. Forsåvidt det samme som keramisk coating gjør, hvor stoffer i coatingen binder seg med mikroporene i lakken. De inneholder da ofte en form for silisiumoksid/silisiumkarbid. Hva voksen inneholder vet ikke jeg...sikker hemmelige saker, men jeg antar de har fått til en viss grad av det samme, siden de bruker de beskrivelsene de gjør.

Så hvis det ikke hjelper med keramisk QED og iherdig buffing, kan det jo hende du har fått en reaksjon med noe under...eller at det er noe sær lakk på den bilen.

Kanskje det dukker opp en kjemiker her...kunne vært interessant.

Skrevet

Ja bilen sto jo inne i en garasje så sol og varme er jo ikke et tema. Klart det kan være en reaksjon av et eller annet slag.. Men det må testes ut mer... Tenker da at det kunne være greit å ha en quick detailer I bakhånd om den skulle være vrien å buffé av på neste bil også.. [emoji28]

Hehe ja kunne godt vært lysere i garasjen.. Har 10 stk 2*36watt lysarmaturer I taket men kunne godt vært flere.. [emoji28] Dårlig bilde dog.. Var sent og bilen skulle være ferdig til neste morgen og ble mildt sagt litt stressa.. [emoji56]

Sånn så det egentlig ut... [emoji56]20180814_222103.jpeg

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår