Gå til innhold
Morten88

Bilkjøp med mangel

Recommended Posts

Morten88

Hei, 

Har akkuratt handlet meg en brukt Mercedes E-klasse stasjonsvogn av en annen privat person.

Tok fly opp og hentet bilen, den var i god stand og jeg fant ikke noe og utsette på bilen. Her kommer problemet: i annonsen stod det at bilen hadde adaptiv cruisekontroll, det viser seg at den bare har standard cruisekontroll.

Hendelen ser lik ut på de to forskjellige cruisekontrollene slik at jeg så ikke dette når jeg sjekket ut bilen.

Tenker at jeg bør kreve et prisavslag basert på denne mangelen. Noen forslag til fremgangsmåte eller verdi på mangelen?Har snakket med selger og han mener priser var såpass gunstig at dette ikke var en mangel. Forøvrig viste han ikke forskjell på typene av cruisekontroll.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Klykken

Du har undersøkelsesplikt som kjøper også, husk.. men står det ACC i kontrakten da?

Du kan sikkert heve kjøpet basert på denne mangelen hvis det er kontraktfestet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian

Som nevnt over har man over  også undersøkelsesplikt.

Skal man heve kjøpet/kreve prisavslag må det vel være en vesentlig mangel , det blir vel en definisjonssak i dette tilfellet, ville det vært avgjørende for en handel?

Om en privat  selger har krysset for adaptiv cc i steden for cc i en Finn annonse kan jeg tro på at han har gjort det i  god tro og ikke i hensikt å lure noen.

Ble denne modellen/årsmodellen levert både med ACC og CC? Hva skal til for å oppgradere i ettertid?                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
EivindG

Selger har ansvar for å oppgi riktige opplysninger. Kjøper har undersøkelsesplikt, dvs åpenbare mangler som du burde ha sett ved besiktigelse. Syns ikke dette nødvendigvis går inn under undersøkelsesplikten ettersom selger oppga dette i annonse. Ville tatt kontakt med forbrukerrådet for å høre hva de syns.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
obimann

Vanskelig å komme noen vei her hvis ikke selger går med på å gi litt avslag, men det skader ikke å ringe Forbrukerrådet og NAF (hvis du er medlem).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
SverreP

Dette er nok en sak det kan være vanskelig å vinne fram med, hvis ikke selger er villig til å gi et lite prisavslag. Hvis bilen kunne leveres ny med både CC og ACC kan du ta utgangspunkt i prisforskjellen på disse.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hjort201

Verdi på mangelen er nok høy, har hørt endel om disse raderene som står i grillen koster en formue (selvfølgelig hos BOS). Men så kommer nok alt det andre utenom som ikke passer over fra vanlig cruise

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knutis

Slik du legger frem saken, mener jeg du har en svak sak. Både visuelt (radar i front) og funksjonstest under prøvekjøring burde avslørt at dette ikke var adaptiv cruise.
I lovverket står det noe sånn som at dersom selger visste om, eller burde visst om feilen ved salg, kan du få erstatning. Om dette er noe han burde visst om kan sikkert diskuteres. Min mor hadde aldri visst noe slikt feks, men ville nok fylt ut en annonse og fortalt så ærlig om bilen som forventet av henne.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
alexanderst

Mange som prøver seg på akkurat dette. Er selger hard nok kommer han seg unna, skremmer du opp litt blir dere muligens enig. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
NeDD

Solgte selv en Volvo V70 der jeg hadde haket av for xenonlys i utstyrslisten til mi ved en feiltakelse. Bilen hadde bare hvite pærer.
Kjøper krevde å hevet kjøpet eller at jeg dekket helt nye lykter med xenon. Da lot jeg han heve kjøpet og jeg solgte til en annen person heller.

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
C350e-girl

Uten at jeg er spesialist på feltet. Dette kunne du enkelt ha sjekket, og radaren er godt synlig. Om du klarer å argumentere for at det er en vesentlig mangel grunnet kostnaden på ettermontering så vil du nok kunne heve kjøpet. 

Og jeg tror jeg glatt hadde latt deg gjøre det, slitsomt å deale med sånt.Er jo helt tydelig at selger ikke visste forskjell, så er jo ikke overlagt.

Uansett, neste gang så sjekker du slike ting under besiktigelse!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
StigA

Skjedde det samme med meg... sto i annonsen at bilen hadde ACC ... noe det viste seg at bilen ikke har.

Lagde ikke noe mer ball ut av det.

Kjempefornøyd med bilen, og klarer meg fint uten ACC.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig