Gå til innhold

Metallpartikkel-fjerner, erfaringer?

Recommended Posts

Strøkenlakk
Skrevet

Har prøvd noen ulike varianter av dette ved de to siste vårrengjøringene på bilen, og opplever at noen av dem ikke "biter" like godt på flyverust og lignende som har satt seg i lakken. Hva er deres erfaringer i forhold til produktvalg?

• Forhandlere
polishduden
Skrevet

Hvordan ser vasken din ut? I hvilken rekkefølge gjør du ting?

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Strøkenlakk
Skrevet (endret)

Ved nedvask på lakkflater: Petroleumsavfetting alene, surfex før skum dersom jeg ser behovet eller blandet i skumkanon med annen forvask, skum (powerwash eller lignende), spyler av, flyverustfjerner, spyler godt, skum, håndvask og spyler godt til slutt.

Dog forsøker jeg og finne produkter som ikke tærer på gummi, plast og krom- og jeg bruker IKKE metallpartikkel fjerner på felger..

Endret av Strøkenlakk
Skrevet

Har brukt korrosol og ironx, tar jeg ikke feil så skal korrosol helst brukes på tørr bil, ironx på våt. Kan kanskje gi forskjell i virkning hvis man ikke følger dette? Bil har aldri vært helt tørr når jeg har brukt korrosol. Har ikke lagt merke til betydelig forskjell på de to, unntatt lukten😉 Hvilke har du prøvd, og hvorfor ikke på felg?

Skrevet

Har gått over til felgenblitz fra koch chemie, brukte korrosol før. Felgenblitz er for det første mye billigere, og gjør like god jobb :)

Ingen fare å bruke metallpartikkel fjerner på felg, letter jobben mye!

- Kenneth Melheim

Skrevet
12 timer siden, Strøkenlakk skrev:

Dog forsøker jeg og finne produkter som ikke tærer på gummi, plast og krom- og jeg bruker IKKE metallpartikkel fjerner på felger..

Begrunn gjerne den påstanden 🤔

- SAAB 9-3 AERO TTiD

Skrevet
14 timer siden, Strøkenlakk skrev:

Det er helt trygt det. Natriummerkaptoacetat brukes i diverse felgrens også. Man må bruke syre for å fjerne metallpartikler. 

Strøkenlakk
Skrevet

Korrosol har jeg hørt ikke er særlig vennlig mot krom? 

Benytter du felgenblitz på billakken? 

Sikkert delte erfaringer, men jeg bruker ikke flyverustfjerner på mine felger.....dessuten har jeg opplevd at metallpartikkel - fjerner sliter unødig mye på galvaniseringen på calipere.

Ironx fra selaclean er vel den som for meg har fungert best så langt

Skrevet

10 minutter siden, Strøkenlakk skrev:

Korrosol har jeg hørt ikke er særlig vennlig mot krom? 

Benytter du felgenblitz på billakken? 

Sikkert delte erfaringer, men jeg bruker ikke flyverustfjerner på mine felger.....dessuten har jeg opplevd at metallpartikkel - fjerner sliter unødig mye på galvaniseringen på calipere.

Ironx fra selaclean er vel den som for meg har fungert best så langt

Har du felger belagt med krom, så er det ikke anbefalt nei. Kan sette noen flekker, men det er ikke permanent. 
Ja, noen opplever at caliper blir fort matt og stygg. Uansett ikke noe problem å ikke sprute der med flaska. 

Iron X inneholder akkurat det samme som alle rustfjernere, natriummerkaptoacetat. Forskjellen er bare hvor konsentrert. 

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår