Gå til innhold

AVA Skumkanon/pistol - Trenger hjelp til å forstå

Recommended Posts

henrikhoe
Skrevet

Hei,

Så kjøpte meg en AVA høytrykk p 80+ og er veldig fornøyd.

Men det er en ting jeg ikke forstår. På bilnerden sine sider, sier de at du skal ha 3-5cm magifoam og resten vann hvis de bruker fks North Detailing 1liter kanonene.

På AVA sin dog, så står det dette om skumkanon jeg har 

"Om du vrir til smilet dukker opp på justeringen har du rundt 4 prosent såpeblanding, mens det litt mer fortvilede ansiktet indikerer at du ligger rundt 20 prosent blanding. Sjekk på såpen du skal bruke, så står ofte blandingforholdet til det du skal bruke såpen til."

Jeg har forøvrig også 1 liter beholder. Blir litt forvirret hvordan jeg blandingsforholdet her skal være?

"
Autbrite Magifoam er økonomisk og det er anbefalt å brukes i en 1:100 blanding, noe som tilsvarer ca. 3-5 cm i skumkanonbeholderen (1 liter) og resten vann."

Skrevet

Det beste i lengden vil være å finne ut hvilken blanding skumkanon gir ut på maks, og blande i beholder deretter. Funker bra for meg ihvertfall. Min kanon/ht gir ca 1:10. Beholder med kun såpe gir altså 1:10, blander jeg 1:10 i beholder får jeg 1:100 ut. Finnes en guide her inne på hvordan du finner ut hvilket forhold skumkanon gir ut.

Skrevet

Se denne supre tråden av @Thomas90

• Liker 1

2018 Tesla Model S 75D - Deep Blue Metallic

2016 Ducati Panigale 1299S

• 1 month later...
Skrevet

Jeg har også AVA og har problemer med skummet. Det blir tynt og henger dårlig uansett hva jeg gjør. Jeg har prøvd å blande etter guiden til bilpleiekongen og jeg har prøvd konsentrat i flaska og skummet blir like tynt og dårlig. Når jeg brukte konsentrat så måtte jeg skru på max for å få noe skum og dét blir fort dyrt for det gikk 1.5 liter på én bil uten at det hang bedre av den grunn.

Skrevet

Hei, anbefaler å følge guiden over for å finne ut blandingsforhold. Hvilken forvask bruker du? Forskjell på forskjellige forvasker hvor tykt skum du får og hengetid. 

Skrevet (endret)

Takk for svar. Guiden over er som bilpleiekongens guide. Jeg er ikke så avansert, les: nybegynner, så jeg har ikke brukt spesiell forvask. Men skummet henger like dårlig på tørr og våt bil. På videoene til bilpleiekongen så får han veldig tykt skum som henger godt med Washking foam, men det gjør altså ikke jeg. Kanskje AVAs kanon er dårlig?

Endret av Gurba
Skrevet

Eneste måten å finne ut hvor mye vann DIN høytrykkspyler leverer er å følge guiden til @Thomas90 . Vannmengden ut av spyleren varierer også i forhold til trykket i vannkrana. Derfor vil de fleste få forskjellig resultat selv om de har samme utstyr.

Har null erfaring med AVA, men skumkanonene som følger med Nilfisk, Karcher, Foma etc pleier å være søppel, om det er tilfelle for AVA vet jeg ikke. 

- SAAB 9-3 AERO TTiD

Skrevet

Jeg har brukt bilpleiekongens guide for å se hvordan blandingen skal være. Den er vel identisk med den det linkes til over. Blandet så det skulle være 5% ut av kanon. Men så sier bilpleiekongen av AVA skal ha konsentrat i flasken så jeg prøvde det også, men det eneste jeg oppnådde da var å bruke 1.5l konsentrat på bilen og skummet var like dårlig.

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår