Gå til innhold

Recommended Posts

Skrevet

Hei! 

Noen her med å bruke ullpute på DA-maskin? Er det noe man skal tenke på når man setter i gang med dette? Vet ull er mer normalt på roterende maskiner og ull mister litt av virkningen på DA?

-Ludvig-
Ford Focus 2012 MK3

Ålesund

Skrevet

Både rupes og flexipads har korthåret ull som fungerer som bare det på DA (tror de er beregnet for DA, men ikke sikker). Jeg kjører mye flexipads ull og liker denne svært godt

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]

2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Skrevet

Kan de brukes på all type lakk?

-Ludvig-
Ford Focus 2012 MK3

Ålesund

Skrevet
28 minutter siden, Conkey skrev:

Både rupes og flexipads har korthåret ull som fungerer som bare det på DA (tror de er beregnet for DA, men ikke sikker). Jeg kjører mye flexipads ull og liker denne svært godt

Zvizzer har vel også noen. 

Tommy
Skrevet

Vanlige ullputer for roterendes, fungerer ikke på DA, pga for lange hår, og feil type ull. Til DA så er det laget spesielle typer ullpads, som er korthårede og har en blanding av naturlig og syntetisk ull, å disse er meget effektive. Personlig så har jeg bare erfaring med Rupes sine, å disse fungerer etter min mening meget bra.

Tommy

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR

Tommy's CAR SPA (facebook)

Skrevet

Takker for svar! 

Kan man vaske de og bruke de flere ganger? Hvor mange puter trenger man i grove trekk på en bil? 

Noe spesielt man bør vere obs på ved bruk av ull?

-Ludvig-
Ford Focus 2012 MK3

Ålesund

Skrevet
53 minutter siden, Ludvig86 skrev:

Takker for svar! 

Kan man vaske de og bruke de flere ganger? Hvor mange puter trenger man i grove trekk på en bil? 

Noe spesielt man bør vere obs på ved bruk av ull?

Du bør være obs på varmeutvikling, og priming av pad. Kan vaskes ja. 

Hvor mange puter du trenger er alt fra 1-10. Så lenge du rengjør paddene ofte nok klarer du deg med en, skal du holde på jevnt og trutt så ville jeg hatt 3+ å byttet mellom, også er det greit å ha noen ekstra. 

Av personlig erfaring har jeg ødelagt 2stk rupes blå ullpads, da mest sannsynlig brukerfeil ved at pad har løsnet fra borrelås. Jeg kjøpte zvizzer ullpads og er mere fornøyd med de. Jeg prøvde å kjøre Zvizzer ull hardt og lenge, når jeg var ferdig røyk det av puta, men ikke en "skramme" i den. 

Som sagt, at jeg har ødelagt Rupespads er nok brukerfeil, men samme bruk med Zvizzer har ikke ødelagt noen. Rupes var riktignok de første ullpaddene jeg prøvde, hadde jeg brukt de i dag er det ikke sikkert de har blitt ødelagt. :thumbup:

• Liker 1

Hilsen Stian

RSR Autospa

Tommy
Skrevet

Du bø ha minimum 2 pad, som du bytter på, slik at de får kjøle seg ned mellom hvert pass, å så er det en fordel om du har tilgang på trykkluft til å blåse dem rene med underveis.

Tommy

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

Skrevet

Hvilken hastighet kjører man de på?

-Ludvig-
Ford Focus 2012 MK3

Ålesund

Tommy
Skrevet
52 minutter siden, Ludvig86 skrev:

Hvilken hastighet kjører man de på?

Jeg kjører på 4-5 på mine Bigfoot MK2 maskiner, å bytter å blåser de rene etter hvert pass, slik at de får kjølt seg ned

• Liker 1

Tommy

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

• 2 weeks later...
Skrevet

Takk for innspill. Har en Rupes LRH12

-Ludvig-
Ford Focus 2012 MK3

Ålesund

Skrevet

Må padden primes godt hver gang eller bare til å begynne med?

-Ludvig-
Ford Focus 2012 MK3

Ålesund

Tommy
Skrevet

Jeg pleier å gni polishen godt ut i pad'en hver gang jeg tar på ny, men den trenger ikke så mye polish, som ved første gangs påføring.

Tommy

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

Skrevet

Enten gjør jeg noe feil eller så er det rwtt og slett en dårlig kombo. 

Holder på med en 2012 Audi A3 sort. Bruker Rupes korthåret ullpute og Scholl S2 og S17. Begynte med taket og det ble noen lunde greit, men tok ikke mye riper. Når jeg prøvde meg på døren derimot så, ble det helt utrolig seigt og tungt å buffe av etter polering. Prøvde blå Rupes-pute og samme produkt, da virket alt "normalt" igjen, selv om ripene ikke forsvant helt med den komboen heller. Knallhard lakk? Noen tips der?

-Ludvig-
Ford Focus 2012 MK3

Ålesund

Tommy
Skrevet

Jeg har prøvd forskjellige grove rubbinger på Rupes blå ullpute, men opplever at Rupes sin egen blå polish fungerer desidert best. Hvis du bruker LHR12 Duetto, så kjør den på full guffe, å ta områder på ca 50x50cm om gangen, å rengjør og  la pad få kjøle seg ned ofte.

Tommy

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

Skrevet

Merket at utkastet ble hindret veldig lett. Måtte hele tiden løfte maskinen litt, noe som ble veldig tungt i lengden. Med vanlig pad er alt som det skal. 

Noen andre korthårete ullputer som fungerer til Rupes maskiner som er bedre? Evt. En kombo jeg burde prøve ut?

-Ludvig-
Ford Focus 2012 MK3

Ålesund

Skrevet (endret)

Jeg holder på med en standard hvit 2015 polo nå, og rupes blå rubbing sammen med rupes blå microfiber (den gamle som er helblå) fungerer fantastisk bra. Fjerner omtrent alt etter en runde med 3 pass på hastighet 4 på min lhr15 mk2. Har ikke behov for å gå over med posish erterpå heller. Hadde samme gode erfaring med min forrige misano rød audi 2015. Der hentet jeg litt ved å gå over et steg 2 med polish (svissvax cleaner fluid professional regular). 

Rengjør du putene mellom hver runde? Altså med trykkluft eller en børste? 

Når det gjelder ar du må løfte maskinen, så er det noe feil. Jeg gikk fra min krauss maskin med 8mm utslag og fri rotasjon, til min rupes lhr15mk2 med 15mm utslag og en gummileppe mot bakplaten som ga mye friksjon. Da var det deffinitivt en læringskurve. Måtte jobbe mye med teknikken for å holde maskinen slik at bakplaten var plan til en hver tid. I tillegg trengte den nye maskinen å kjøre noen timer før friksjonen i gummileppen ble vesentlig mindre. 

Endret av KennethR
  • Liker 1

2018 Tesla Model S 75D - Deep Blue Metallic

2016 Ducati Panigale 1299S

Skrevet

Takk for innspill, Kenneth. 

Ja jeg har en padbørste fra Rupes jeg bruker hyppig, uten at jeg helt klarer å se at den gjør noe. (Setter maskinen på 1 og legger børsten pp midten av padden med lite press, og drar den utover ett par ganger). 

Jeg har de blå mikrofiberputene til Rupes også, men de har jeg ikke prøvd skikkelig ennå, siden jeg har forstått at ull kutter bedre. De er ventilerte. Vil ikke da polishen havne i sprekkene og legge seg i bakplaten?

-Ludvig-
Ford Focus 2012 MK3

Ålesund

Skrevet

Du bruker mindre polish med mf putene enn ull. Om du er varsom når du legger polish på puten så kommer det ikke noe nedi. Ift rengjøring av ull og mf så er trykkluft mye bedre enn børste. Luften løfter også fibrene igjen.
Ift cut er det nok litt avhengig av lakk, ser i flere s&s at folk fremdeles oppnår svært mye med mf og grov polish.
En annen erfaring jeg har er at ulik lakk liker ulike merker polish bedre/dårligere. På min forrige Ford var scholl generelt tyngre å buffe enn menzerna. På dagens BMW var det motsatt

• Liker 1

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]

2013 BMW 525d XDrive

2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
1999 Volvo V70 2.0LT

Skrevet

Har kjøpt en kompressor for formplet, men har ennå ikke fått pakket den ut og satt den opp. Det blir nok fortløpende. 

Denne ullpadden, er den vaskbar og kan brukes om igjen eller har den spilt sin rolle?

20180617_114909.jpg

20180617_114904.jpg

-Ludvig-
Ford Focus 2012 MK3

Ålesund

Tyggern
Skrevet
9 timer siden, Conkey skrev:

Du bruker mindre polish med mf putene enn ull. Om du er varsom når du legger polish på puten så kommer det ikke noe nedi. Ift rengjøring av ull og mf så er trykkluft mye bedre enn børste. Luften løfter også fibrene igjen.
Ift cut er det nok litt avhengig av lakk, ser i flere s&s at folk fremdeles oppnår svært mye med mf og grov polish.
En annen erfaring jeg har er at ulik lakk liker ulike merker polish bedre/dårligere. På min forrige Ford var scholl generelt tyngre å buffe enn menzerna. På dagens BMW var det motsatt

Normalt vil det gå mye mer polish i microfiber en i ull.
I en MF pad så må en helst smøre inn hele paden med polish for at den skal virke bra og blåse ut mye av det igjen før neste pass.
Å på neste pass ha i noe mer en du ville hatt i en ullpad. Microfiber tar til seg å forsøker å holde på alt. det hjelper noe å fukte pad med litt vann.
Av de 6 - 10 forskjellige mf padsene jeg har testet / brukt er Rupes sine blandt de dårligste. Det skulle komme nye, men har ikke sett eller testet de enda.
De lager mye ugang og kutter ikke veldig bra.

Noen lakker kan være myke og "tørre" dette gjør de gjerne litt "sticky" da kan det være leit å buffe. samt at riper kan være litt dypere en på andre lakker.
Dette fører igjen ofte til at paden fyller seg opp og du mister cut kanskje allerede etter første pass. 
Da kan du teste for å se om det hjelper følgende : kjør et pass på normal måte, deretter blåser du paden med luft. Så tar du en lett dusj med vann på panelet (ikke tørke vekk polish fra panel) og kjører et par pass til, før du buffer. 

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Tommy
Skrevet
2 timer siden, Ludvig86 skrev:

Har kjøpt en kompressor for formplet, men har ennå ikke fått pakket den ut og satt den opp. Det blir nok fortløpende. 

Denne ullpadden, er den vaskbar og kan brukes om igjen eller har den spilt sin rolle?

20180617_114909.jpg

20180617_114904.jpg

Den er fullt vaskbar, å kan brukes omigjen, men ser ut som du har kjørt den litt for lenge mtp varme, da det er antydning til sprekke i skumgummien.

Tommy

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

Skrevet

Ja den har løsnet litt. Ble utrolig fort varm. Har 2.stk. Første gang jeg har prøvd ull, så noen feilskjær ble det nok. Skal kjøpe inn noen til. 2stk er nok litt lite om man bør skifte ofte. 

-Ludvig-
Ford Focus 2012 MK3

Ålesund

Skrevet

Sitter "as we tap" og skal bestille noen fra Bilnerden. De jeg har er 150mm. Men hos Bilnerden kan jeg velge mellom 145mm og 165mm, så da ble jeg litt usikker. Hvilken er det jeg skal ha? 

-Ludvig-
Ford Focus 2012 MK3

Ålesund

Skrevet

145 bør fungere

• Liker 1

2013 BMW 525d XDrive

2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
1999 Volvo V70 2.0LT

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår