Gå til innhold

Recommended Posts

Skrevet

Hei, har en svart audi a6 som jeg skal prøve en quartzbasert lakkforsegling på.

Men har lyst å legge en voks utenpå denne nå på våren.

Finner ikke mye info om dette i butikkene så lurte på hvilken voks som har ingen/lite løsemiddel og er egnet for det.

Men også hvordan de er i glans og holdbarhet.

Erling

- Audi A6 2014 Allroad 3.0 Tdi

- Audi A4 2008 Q S-line 2.0 Tdi

- Audi TT 2000 Q 1.8T

Skrevet

Butter wet waxen fra CG :) Mener han Jon fra Forensic detailing chanel på youtube har en video han snakker om akkurat dette

Skrevet
2 timer siden, gulliks skrev:

Hva er hensikten med å gjøre dette?

1. Har lest en del at voks gir dypere og finer glans, har svart bil så.

2. Et lag ekstra er vel aldri feil for holdbarheten til vinteren.

3. Har man lyst har man lov :-)

- Audi TT 2000 Q 1.8T

Bjerknez
Skrevet

2 timer siden, ErlingK skrev:

Min mening:

1. Dette tror jeg bare er fjas. En voks på en allerede preppet og beskyttet bil vil nok ikke tilføre noe som helst av glans. Overbevis meg gjerne. 

2. Butter Wet Wax har i følge de som har testet den over tid en ganske dårlig holdbarhet. Så da ville jeg vertfall i det minste valgt noe med bedre holdbarhet. 

3. Det er riktig :) 

jeg tror at når man legger et transparent blankt perfekt lag over ett annet lag som er perfekt så vil ikke det tilføre noe som helst. Ser man tydeligere ut et vindu når man legger til et glass til på utsiden?

hvis en voks som legges på et blankt underlag har noe i seg som gjør at det transparente laget den legger igjen ikke er 100% gjenomsiktig, så vil underlaget fremstå som mørkere. Altså ikke blankere, men mørkere. Lys og gjenskinn synes bedre på mørkere flater og derdor vil bilen se blankere ut i slike tillfeller. Her snakker jeg altså om underlag som er skikkelig preppet.

Det er blitt målt med glossmeter at glansen faktisk blir dårligere ved legging av voks over et preppet panel. Ikke synlig dårligere, men målbart dårligere. Derimot vil kanskje en voks gjøre det voksede området mørkere som nevnt over, og det er her all praten om «dybde» og «glød» kommer inn mener jeg.

Det er vertfall slik jeg tenker. Men jeg vil så absolutt bli overbevist. 

Men beskyttelse av lakken er alltid lurt, for DET gjør en voks. Noen vokser er sog bedre enn andre. 

Å ja, jeg er fult klar over at en voks kan gjøre en matt lakk blankere. Vi snakker om ferdig korrigert lakk her rett etter maskinpolering. Den er blankest rett etter polering før legging av noe som helst over. Tror jeg. 

• DCN Poeng 1

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Skrevet
2 timer siden, Bjerknez skrev:

Dette gir så mye mening. Tommel opp!

Har også hatt noen diskusjoner i det siste om voks og glans på nypolert bil. Bra resonert!

Hilsen Stian

RSR Autospa

Bjerknez
Skrevet

Jeg tror at hvis glansen etter poleringen skal bevares på best mulig måte, så gjeldet det å legge en så «ren» voks som mulig. Altså en voks som er 100% transparent eller legger igjen et 100 % transparent lag. Da bevarer man all glans i teorien fra poleringen og beskytter i tillegg underlaget. 

Det blir litt som med dyr optikk i fotoverdenen (som jeg også har vert en del av).

så jeg tror at en voks legger man ikke for å øke glansen, men formå bevare glansen best mulig. Da gjelder det å finne den voksen som gir et 100% transparent lag, hvis det i det heletatt er mulig. 

Dog tror jeg som nevnt ikke man ser forskjell i praksis på 99,7 %;og 100%. Men man vil kanskje se en liten forskjell hvis man maskerer og vokser den ene siden og lar den andre siden være. Da vil den minst transparente voksen gjøre at det ser LITT mørkere ut og det er der den påståtte «gløden» kommer inn.

forskjeller mellom mørkt og lyst ses best på sterke farger. 

Poleringen fir glans. En voks med filler på upreppet underlag gir mer midlertidig synlig glans, en vanlig voks på upreppet lakk vil avhengig av underlaget gi bedre glans eller gjøre underlaget blankere. Men en voks vil aldri tilføre en perfekt preppet lakk noe annet enn beskyttelse. Det er vertfall, min konklusjon, så langt...

Skrevet
11 timer siden, ErlingK skrev:

Tror ikke du vil ha noe synlig effekt her, bortsett fra å risikere krøll ved å blande kjemikalier. Jeg har fikk lagt Nanolex si3d på min bil (Jet Black lakk) i april 2017 og har kun toppet den med QD beregnet på coating et par ganger, noe som har fungert veldig bra. Lakken beeder og sheeter som et uvær fortsatt. 

- SAAB 9-3 AERO TTiD

Tommy
Skrevet

Som flere beskriver her, så har ikke dette noe for seg, Jeg har sett at voksen gir ekstra glans/dybde, men hoved delen av dette ligger i forarbeidet. Utfordringen her er at voks ikke legger seg som et lag på bilen, men fyller opp de mikroskopiske porene som er i lakken, og gir dermed en glatt overflate som vann/møkk preller lettere av og du får mindre lysbrytninger, som får lakken til å fremstå som mere lysreflekterendes, ergo det ser mye blankere ut. Hvis du da i forkant har lagt denne quarts/coatingen, så har du fyllt opp disse porene i lakken, å da har ikke voksen noe å feste seg i, så det som skjer, er at du legger voks, for så å buffe ALT av igjen, å da har du gjort hele denne jobben til ingen nytte (bortsett fra at du har fått kost deg med å legge et lag med voks ) Hvis du skal ha ekstra beskyttelse på det du allerede har, så må du finne en type "topcoat" som er beregnet for den coatingen du allerede har, å dette har de fleste produsentene av coating.

• Liker 2

Tommy

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR

Tommy's CAR SPA (facebook)

Skrevet

Skal ikke si at jeg er noen ekspert på området, men funnet en del om dette på nettet.

Som jeg tenker har vel dybde og glans også noe med hvordan de forskjellige fargene brytes igjennom en voks og ikke bare hvor mye lys som totalt slipper igjennom.

Om Butter wet waxen ikke holder lenge så vill den nok gjøre at coatingen får mindre påkjenning før vinteren.

Men uansett planen var ikke å diskutere dette:-) Har lyst til å prøve, noen som vet om andre vokser?

- Audi TT 2000 Q 1.8T

Bjerknez
Skrevet
29 minutter siden, ErlingK skrev:

Skal ikke si at jeg er noen ekspert på området, men funnet en del om dette på nettet.

Som jeg tenker har vel dybde og glans også noe med hvordan de forskjellige fargene brytes igjennom en voks og ikke bare hvor mye lys som totalt slipper igjennom.

Om Butter wet waxen ikke holder lenge så vill den nok gjøre at coatingen får mindre påkjenning før vinteren.

Men uansett planen var ikke å diskutere dette:-) Har lyst til å prøve, noen som vet om andre vokser?

Du har nok delvis rett muligens, men problemet er at voksen legger seg der hvor det er små mikroskopiske porer fir å skape en glattere/blankere overflate. Men en ferdig preppet flate som allerede har en coating gir nok ikke rom for ytterligere glans ved bruk av voks da det ikke er noen porer igjen å fylle. Man får ekstra beskyttelse, men glans... nææh... det tror jeg ikke. Så sant ingen overbeviser meg. :)

heinejs
Skrevet

Smør på flesk ;) og vil ikke få noen betydning som Tommy sier. Du koser deg med voksen, men buffer den rett av igjen ettersom den ikke vil hefte i coatingen. 

Du får topcoater for coating som beskytter coatingen, øker beading/sheeting og hvor du at på til vil få litt boost på glans. 

-Max Protect Certified instructor.

-Max Protect Certified Detailer.

-Blankbil ambassadør.

-Bilxtra ambassadør.

Instagram: heinepeine.

Heine Jessen Sørensen.

heinejs
Skrevet
1 minutt siden, Bjerknez skrev:

Hvilken topcoat er det som gir boost på glans over en coating?

Hva slags coating har du, eller skal du gå for? :)

-Max Protect Certified instructor.

-Max Protect Certified Detailer.

-Blankbil ambassadør.

-Bilxtra ambassadør.

Instagram: heinepeine.

Heine Jessen Sørensen.

Skrevet
10 timer siden, Bjerknez skrev:

Hvilken topcoat er det som gir boost på glans over en coating?

En coating blir (i motsetning til voks) hard som et ekstra lag klarlakk, og en topcoat vil omtrent fungere som en slags (lakk)rens for coatingen, altså rengjøre og friske opp overflaten på coatingen. Det er ikke sånn at du kan gå over en nylagt coating med masse topcoat og forvente ekstrem økning i glans.

Strøkenlakk
Skrevet

Dette er vell nevnt, men glans og dybde i lakken er det grunnarbeidet som avgjør, og i utgangspunktet ikke selve beskyttelsen som legges. Jeg har selv forsøkt å legge sealer og voks på keramisk coating, og slik jeg ser det har det ingenting for seg. Topcoat kan ofte benyttes under herdetiden, og/eller for å øke levetiden av coatingen/ "friske" den opp.

Bjerknez
Skrevet
3 timer siden, trogha skrev:

En coating blir (i motsetning til voks) hard som et ekstra lag klarlakk, og en topcoat vil omtrent fungere som en slags (lakk)rens for coatingen, altså rengjøre og friske opp overflaten på coatingen. Det er ikke sånn at du kan gå over en nylagt coating med masse topcoat og forvente ekstrem økning i glans.

Spørsmålet mitt var egentlig til heinejs og ble stilt med det grunnlaget at jeg ikke tror at man får økt glans ved å legge ett lag ekstra over en preppet lakk med coating.

15 timer siden, heinejs skrev:

Hva slags coating har du, eller skal du gå for? :)

Jeg stilte deg spørsmålet fordi jeg lurer veldig på hva slags topcoat som gir bedre glans over en coating. Spørsmålet ble stillt fordi jeg ikke har tro på at dette gir noe økt glans, så derfor er jeg nyskjerrig :) 

Skrevet
36 minutter siden, Bjerknez skrev:

Spørsmålet mitt var egentlig til heinejs og ble stilt med det grunnlaget at jeg ikke tror at man får økt glans ved å legge ett lag ekstra over en preppet lakk med coating.

Det var derfor jeg prøvde å forklare deg poenget med en topcoat, coatingen vil bli utsatt for slitasje på samme måte som lakken og en topcoat vil da "gjøre ren" overflaten på coatingen når den har fått litt slitasje å gjenopprette/booste glansen omtrent/i prinsippet på samme måte som en polering gjenoppretter glansen i lakken. Den vil også legge igjen litt beskyttelse for å beskytte coatingen.

Det er godt mulig den gir noen prosent ekstra glans på nylagt coating, men det vil nok være så marginalt at man må ha glansmåler for å finne det ut da øyet ikke vil være i stand til å oppfatte det. De fleste produsentene/merkene har sin egen topcoat laget for coatingen sin.

Bjerknez
Skrevet

Ja, jeg ser den... men hvor stopper det liksom....?

Først lakkerer man bilen, så legger man på klarlakk. Så rubber man klarlakken, for så og legge på en coating. På toppen av det hele så skal man polere eller "rense" topcoaten ved å legge en topcoat. Oppå der igjen får man vel sikkert en voks også?

Eller kanskje man får tak i en coating som kan legges over den første coatingen for å beskytte denne? Altså en helt spesiell og svindyr coating som binder seg til coating lag nummer en?

Litt overdrivelse her altså, men som hobbydetailer selv, så synes jeg dette grenser til galskap, mens forhandlere gnir seg i hendene. Det gir jo ikke engang synbart bedre glans... 

Skrevet
51 minutter siden, Bjerknez skrev:

Ja, jeg ser den... men hvor stopper det liksom....?

Først lakkerer man bilen, så legger man på klarlakk. Så rubber man klarlakken, for så og legge på en coating. På toppen av det hele så skal man polere eller "rense" topcoaten ved å legge en topcoat. Oppå der igjen får man vel sikkert en voks også?

Eller kanskje man får tak i en coating som kan legges over den første coatingen for å beskytte denne? Altså en helt spesiell og svindyr coating som binder seg til coating lag nummer en?

Litt overdrivelse her altså, men som hobbydetailer selv, så synes jeg dette grenser til galskap, mens forhandlere gnir seg i hendene. Det gir jo ikke engang synbart bedre glans... 

Alt handler ikke om glans, i bunn og grunn handler det om å beskytte lakken som igjen beskytter stål eller alu (mot rust/korrosjon) som er under lakken.

Forskjellen mellom voks og coating er ganske stor da coating faktisk blir hard og kan legges i flere lag som (blir hard) og direkte beskytter lakken mot slitasje.

Slitasjen havner da på coatingen som kan være noe kostbar i innkjøp, eller enda mer kostbar om du får noen til å legge den for deg, og poenget er da å beskytte/vedlikeholde coatingen for å forlenge levetiden og opprettholde glansen

Jeg er selv skeptisk til kjøpehysteriet, og det blir nok påstått mye rart og udokumentert i.fht utseendet på mange vokser og lignende. Men synes du coating blir dyrt og meningsløst, og du ikke ser forskjell på voksene du legger, burde jo Fusso være et bra alternativ for deg da den er billig og varer lengere enn det meste, men den har du jo sagt at du ikke liker av en eller annen grunn. Som vi har konkludert med mange ganger ila mange år, gjør poleringsjobben skikkelig og legg den voksen som tilfredsstiller dine krav til holdbarhet eller vekker de rette følelsene, så har du blank og beskyttet lakk. Men en coating vil direkte beskytte lakken bedre (og lengere) enn de naturlige og syntetiske LSP produktene som har vært brukt i årene før coating ble introdusert, og er naturligvis da mer kostbar hvis man ser bort ifra kina coating til 29.- inkl.frakt fra Ebay:D

Bjerknez
Skrevet

Jeg forstår hva du sier hvis du ikke blander inn glans. Det med beskyttelse ser jeg. 

Men det blir nevnt lenger opp her at en top coating gir økt glans. 

Kan man ikke like godt legge på et ekstra lag med klarlakk på bilen og polere denne? Den vil jo vare hele bilens levetid, hvis det blir vedlikeholdt... 

Skrevet
‎22‎.‎05‎.‎2018 - 18.16, Bjerknez skrev:

Kan man ikke like godt legge på et ekstra lag med klarlakk på bilen og polere denne? Den vil jo vare hele bilens levetid, hvis det blir vedlikeholdt... 

Det kan du selvfølgelig gjøre, men hvis du synes coating og tilhørende produkter er dyrt tror jeg du får deg en overraskelse når du får pris på lakkeringen..

Bjerknez
Skrevet
2 timer siden, trogha skrev:

Det kan du selvfølgelig gjøre, men hvis du synes coating og tilhørende produkter er dyrt tror jeg du får deg en overraskelse når du får pris på lakkeringen..

Pris ser jo ikke ut til å skremme mange her inne, og hvis det er resultatet som teller så er jo ikke dette noen dum ide vil jeg tro?  

Strøkenlakk
Skrevet (endret)

Hadde så klart vært noe med ekstra lag klarlakk. Men kommer fort til kort... uansett om man har flere lag, vil den bli slitt med tiden og da bør klarlakken korrigeres etter flestes synspunkt her inne. Da er man like langt, og dessuten er deg også praktiske årsaker til at det ikke lakkeres unødige lag med klarlakk...og DYRT med slipeprosseser og det hele. Coating og klarlakk er ikke det samme, men coating er jo et supert produkt for langvarig beskyttelse for å skåne klarlakken

Endret av Strøkenlakk

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår