Gå til innhold

Tips til piggfrie vinterdekk


Conkey

Recommended Posts

Ser når jeg nå fikk av vinterdekkene at gummien begynner å skrike etter bytting på vinterdekkene.

Jeg kjører jo for det meste på Vestlandet, en og annen tur over fjellet. Har nå hakka r2(?). Usikker på om jeg skal gå for conti-dekk. Så litt på noen Michelin pilot alpin. Disse så jo grei ut for barmarkskjøring som det vanligvis er mest av på Vestlandet. Noen som har prøvd disse?

 

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]
 
2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Conkey skrev:

 

Ser når jeg nå fikk av vinterdekkene at gummien begynner å skrike etter bytting på vinterdekkene.

Jeg kjører jo for det meste på Vestlandet, en og annen tur over fjellet. Har nå hakka r2(?). Usikker på om jeg skal gå for conti-dekk. Så litt på noen Michelin pilot alpin. Disse så jo grei ut for barmarkskjøring som det vanligvis er mest av på Vestlandet. Noen som har prøvd disse?

 

 

Har kjørt piggfrie dekk på familie traveren i 10 år nå og det fungerer utmerket på alle forhold, må jo ta det litt mere med ro på glatt isen, nå har eg 2 med Falken og 2 med General dekk. Michelin har eg ikkje testet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt piggfritt selv i mange år og kun angret 2-3 ganger på skikkelig holke. NAF tester er en ting men vil gjerne høre hva andre synes fungerer greit. Vannplaning er jo et tema på Vestlandet ...

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]
 
2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

olav framvik

Hakka og conti er jo ganske like på egenskaper. så da ville jeg sett om noen hadde formening om hva som passet din bil. kan være  at samme type dekk oppfører seg litt forskjellig på ulike biler (har jeg hørt). Har er faring med begge nevnte selv og synes de er helt topp. Michelin kan jeg ikke si noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW 525xdrive (F11)

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]
 
2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ballemann

Har med de i Bmw miljøet, evnt forhandler. Stor forskjell fra bil til bil på vinterdekk! Når jeg jobbet med dekk, fikk jeg testet litt forskjellig, og Nokian var betydelig bedre på 4x4 enn f.eks conti. På gamle familiebilen (Passat fwd) var conti overlegen igjen. 

Så erfaringer er minst like viktig som en test :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå at de nokian som står på bilen er fra 2013(!). Var ikke videre imponert da jeg kjørte på snø/isdekke i vinter. Men er nok gjerne pga alder heller enn merke.

Ser blåhvit blogg skryter veldig AC conti vs hakka på hans 530, dog nyeste 5 serie.
Jeg er bare litt i tvil når jeg leser at tetdekkene til NAF alle har E og F på våt asfalt. Det er jo det jeg kjører 90% på vinteren hos oss. Årets vinter var veldig spesiell.
Derfor jeg lurer litt på om det er mer fornuftig å gå for performance dekkene til conti eller michelin som skårer bedre på våt asfalt..?

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]
 
2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

olav framvik
Ser nå at de nokian som står på bilen er fra 2013(!). Var ikke videre imponert da jeg kjørte på snø/isdekke i vinter. Men er nok gjerne pga alder heller enn merke.

Ser blåhvit blogg skryter veldig AC conti vs hakka på hans 530, dog nyeste 5 serie.
Jeg er bare litt i tvil når jeg leser at tetdekkene til NAF alle har E og F på våt asfalt. Det er jo det jeg kjører 90% på vinteren hos oss. Årets vinter var veldig spesiell.
Derfor jeg lurer litt på om det er mer fornuftig å gå for performance dekkene til conti eller michelin som skårer bedre på våt asfalt..?
Det kan også være at de trenger en vask da salt gjør dekkene utrolig glatte.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk stjernemerka dekk så ikke fordelingskassen ryker på BMW

Huh? Er det noe mer å passe på enn tilnærmet lik rulleomkrets på for- og bakaksel?

Edit: etter litt googling ser det ut til å være mer viktig hvis en kjører med ulike dimensjon foran og bak. Kan jeg med ro i sjelen bestille 4 stk dekk i samme dim(som er originaldimensjon)?

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]
 
2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
15.4.2018 - 18.14, Conkey skrev:

Huh? Er det noe mer å passe på enn tilnærmet lik rulleomkrets på for- og bakaksel?

Edit: etter litt googling ser det ut til å være mer viktig hvis en kjører med ulike dimensjon foran og bak. Kan jeg med ro i sjelen bestille 4 stk dekk i samme dim(som er originaldimensjon)?

Tar opp denne tråden siden det nærmer seg vinter med stormskritt og jeg vurderer nye vinterdekk.

Jeg har også F11 med xdrive og her er det viktig med lik rulle diameter! 

 

I dag har jeg Conti piggfritt, noe som har fungert fint. Men merket at de glapp litt lettere nå, men så er de også fire år gamle. Ca halvslitt.

Leser en del bra om Michelin, de skal være mere slitesterke. Conti og Nokian er safe valg. Har nesten alltid gått for premuim dekk, men hvordan er de rimeligere dekkene?

Støy svake dekk er viktig for meg, så hvilke dekk skal dere gå for i år? :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar opp denne tråden siden det nærmer seg vinter med stormskritt og jeg vurderer nye vinterdekk.
Jeg har også F11 med xdrive og her er det viktig med lik rulle diameter! 
 
I dag har jeg Conti piggfritt, noe som har fungert fint. Men merket at de glapp litt lettere nå, men så er de også fire år gamle. Ca halvslitt.
Leser en del bra om Michelin, de skal være mere slitesterke. Conti og Nokian er safe valg. Har nesten alltid gått for premuim dekk, men hvordan er de rimeligere dekkene?
Støy svake dekk er viktig for meg, så hvilke dekk skal dere gå for i år? [emoji4]
 

Jeg endte opp med Nokian. Lik dim hele veien rundt. Forventer at disse fungerer helt Ok for meg

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]
 
2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde Nokian R2 på forrige bilen, Nokian WR-A4 på A8'n, fornøyd med begge to. Men kommer til å teste Nereus i år :) Står noen ti år gamle Vredestein piggfrie på 200 20v'n, de er harde men funker fint enda.

* Bruksbilen i Norge -        2008 Audi A8 4.2 TDI Quattro (Januar 2016 - dags dato)      
                                    X 2002 Audi A6 Avant 1.8 Turbo Quattro S-line (Mars 2013 - Januar 2016)
                                    X 1998 Audi A6 1.8 Turbo Sedan (Desember 2011 - Mars 2013)

* Studentbilen i USA - 2002 Audi A8 4.2 Quattro - Ebony Black Pearleffect (Oktober 2010 - 12.november 2012)
http://www.detailers...es-audi-a8-42q/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken dim har du? [emoji4] 

Original: 245/45r18 (mener jeg)

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]
 
2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Northhomie skrev:

Hadde Nokian R2 på forrige bilen, Nokian WR-A4 på A8'n, fornøyd med begge to. Men kommer til å teste Nereus i år :) Står noen ti år gamle Vredestein piggfrie på 200 20v'n, de er harde men funker fint enda.

Du får gi en tilbakemelding på hvordan Nereus er :) 

24 minutter siden, Conkey skrev:


Original: 245/45r18 (mener jeg)

Skjønner :) jeg har 240/40/19 

Pris kom nokian på ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 9,5k for 4 dekk ferdig lagt

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]
 
2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nereus får jeg for 5000kr for fire, i 245/45-19 :)  Har sett endel reviews på de, skal visstnok være tilsvarende Nokian r2 i grep, men bedre på våt asfalt og enda mindre støy (jeg synes R2 var ekstremt stille og komfortable )

 

* Bruksbilen i Norge -        2008 Audi A8 4.2 TDI Quattro (Januar 2016 - dags dato)      
                                    X 2002 Audi A6 Avant 1.8 Turbo Quattro S-line (Mars 2013 - Januar 2016)
                                    X 1998 Audi A6 1.8 Turbo Sedan (Desember 2011 - Mars 2013)

* Studentbilen i USA - 2002 Audi A8 4.2 Quattro - Ebony Black Pearleffect (Oktober 2010 - 12.november 2012)
http://www.detailers...es-audi-a8-42q/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Northhomie skrev:

Nereus får jeg for 5000kr for fire, i 245/45-19 :)  Har sett endel reviews på de, skal visstnok være tilsvarende Nokian r2 i grep, men bedre på våt asfalt og enda mindre støy (jeg synes R2 var ekstremt stille og komfortable )

 

Det er rimelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...