Mighty

Hva var galt her da?

24 innlegg i emnet

Jeg polerte en gammel citroën i helga som jeg har lovt at jeg skulle ta lenge. Det gikk supert helt til jeg kom til panseret. Jeg prøvde megs #105 #205 og #80 med alt fra ullpad til finishing pad, men samme hva jeg gjorde var det helt håpløst. Det bare kladda seg uansett hva jeg gjorde. Prøvde med ren pad, fuktet med vann, mer og mindre polish, forskjellige hastigheter og press osv, men det var håpløst. Ble bare stygge spor, stygge skjolder og polish som "smeltet fast" i lakken uansett hva jeg gjorde. Ikke ble jeg kvitt noe særlig swirls heller, uansett press og hastighet. Er det dette som kalles "sticky paint"? Er i såfall første gangen jeg treffer på dette. Utrolig irriterende! <_< Panseret var i en litt annen farge enn resten av bilen, så tydelig at det ikke var samme lakken.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har nok kommet over "stickey paint".Er et helvete og jobbe med.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan noen forklare fenomenet litt nærmere?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter det jeg kan lese meg til er det noe med lakken som gjør at det blir økt friksjon og dermed varme, som får polishen til å stivne eller "brenne seg" nesten umiddelbart. Og det er så mange teorier om hva som forårsaker dette i lakken, at jeg tror ikke noen vet helt sikkert.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

MG#80 serien skal jo være veldig fin til sticky da pga oljene

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
MG#80 serien skal jo være veldig fin til sticky da pga oljene

Har opplevd at #80 tørker 10 cm bak maskina når jeg jobber.Ikke moro.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med ullpad synes jeg alt tørker raskt. En drøss med vann hjelper litt, men 5-6 pass så er det tørt uansett. Med foam pad tørker det som regel ikke på mange pass, ligger som regel igjen en film. Men med ullpad blir det nesten aldri igjen noe å tørke opp. Det tørker ullpaden opp selv :rolleyes: Prøver å unngå ullpad og heller bruke foam cutting pad hvis mulig. Sparer mye polish i allefall.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Har opplevd at #80 tørker 10 cm bak maskina når jeg jobber.Ikke moro.

Da kan du jo tenke deg hvordan noe annet hadde vært ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn som det er på den bilen er det på bilen min og..Alt er fint helt til panseret . Var et rent helvette å holde på med..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke polish med mye vanninnhold en skal bruke på sånt? Ikke oljer som blir seige?

Mener å huske noe sånt...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vent til du får en hel bil som er sånn ;)

Prøv Scholl S03+ på en cutting pad, det syns jeg fungerer best til sticky paint iallefall.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg prøvde s03+ på gul sonus.. var fortsatt et helvette

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du 3m cutting pad, eller skum som er bittelitt stivere konsistens på enn gul Sonus?

Etter min erfaring har det mye å si hva slags foam padden er laga av også.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gammen citroen har jo oftest glassfiber/plast panser - kan det ha noe å si?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gammen citroen har jo oftest glassfiber/plast panser - kan det ha noe å si?

Jeg er ganske sikker på at det var stålpanser på denne. Er en citröen bx, 87 mod. Og jeg har da polert både plast og glassfiber før uten noe problem. Var nok bare noe utrolig sær lakk der.

Forresten, var et annet stor problem også på denne bilen.. Etter avfetting og vask ble den røde bakfangeren HVIT. Nesten kritthvit med noen røde flekker det vanndråper hadde vært. :blink: Eieren hadde visst brukt noe bumper shine greier for å holde den rød da den var ganske solbleket. Kan det være at dette reagerte med avfettingen eller noe? Ble et hvitt lag som man såvidt kan skrape av med neglen der det er rødt under, men har prøvd med alt fra "magic eraser" svamper til clay uten noe særlig effekt. Den var litt blek noen steder fra før men nå ble HELE fangeren gråhvit. Brukte samme vaskemetode foran uten problemer, så må ha noe med "bumper shine" sprayen å gjøre. Noen som har tips?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du ikke bare fjernet det som var mettet i fangeren da, og det oksiderte som har vært farget opp av oljene/fettet i bumper shinen? om den er lakkert rød så er det bare en lakkrens så skal den være pigg i fargen igjen den

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde å polere litt, men det er jo dønn umulig å polere sånn "rugleplast". Ser jo ikke lakkert ut engang, men den kan da ikke være rød igjennom? :blink:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du bilder av den ?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ergerlig nok, nei. Jeg stressa så fælt at jeg ikke rakk det da bilen måtte leveres, men jeg skal få tatt bilde i helga hvis det hjelper. Jeg skal prøve å få ordnet fargen da, på et vis.

Men her er et 50/50 fra et annet sted på bilen, hvis noen er intr. :P Etter første omgang med #105 og ullpad.

post-843-1244062319_thumb.jpg

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

steike!!

mer bilder takk :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive