Gå til innhold

Daniel's 1982 Audi 100 5E


Concker

Recommended Posts

  • Forhandlere

Da var det tid for å begynne så smått med et nytt prosjekt :)
Hadde egentlig tenkt å muligens kjøpe en grei 1r golf til våren, men etter litt fram å tilbake fant jeg ut at jeg ville ha noe som var litt mer uvanlig å møte langs veien. Så fant til slutt en 100 5E i Sverige som var veldig bra for rust. Samt en selger som var veldig fleksibel :)

 

Bilen har gått mesteparten av sitt liv i Gotland så har vært skånet for salt så er svært lite rust på bilen.
Det negative med at bilen er Svensk er da at de svenske bilene har litt mindre effekt kontra ellers i Europa
Men skal se om er noen enkel løsning for å fjerne strupingen. Uansett er 5r lyden der, som helt klart er det viktigste :D

 

4W1c0W.jpg

 

Ellers er bilen i ganske grei brukstand, tatt prisen i betraktning.
Interiøret trenger en skikkelig oppfriskning da det sitter "feil" seter foran ifra typ44 blant annet.
Gulvteppet tror jeg er kast, men skal prøve en rens å se. 
Så blir litt grubling å se hva jeg gjør med interiøret etterhvert. tror det skal mye til å finne C2 seter i god stand å riktig farge.


Mulig jeg bygger om til c4 interiør eller noe slikt. Må se litt på målene da jeg da også kunne tenkt meg å bytte dørsider om først skal ha "modernisert interiør" 

Fikk med et dashbord som er uten sprekker så da slipper jeg å tenkte på det ihvertfall, mulig det blir farget svart om det blir andre dørsider.
Ellers er sjåfør døren så som så, men fikk med rustfri dør her i riktig farge.

 

rAJVUz.jpg

 

Litt usikker på hvordan planene blir framover med denne men først å fremst blir det å få Norske skilter på den, så får vi se etterhvert om det blir hel lakkering eller om jeg muligens prøver meg på å foliere bilen selv for å spare inn litt kroner der. Dette blir uansett langt framover i tid.

 

d4TTNG.jpg

 

JeMktD.jpg

 

NgfQwA.jpg

 

6cUzkl.jpg

 

Motoren går veldig fint, men er veldig "dau" føles ut som du har halv gass når du klamper foten ned, samt det er ørlitt fusking når ligger på 5gir å cruiser så må se om jeg får litt hjelp ifra noen som kan disse 5r motorene til å se litt på det. Tok å sjekket plugger som så fine ut, samt fordeler lokket ble pusset litt da var litt groms i den. Føler bilen gikk litt bedre da så skal se litt på om muligens skal ha litt andre plugger.

Satt NGK BP6ET der nå, vet ikke om det blir "riktig" til disse motorene så må sjekke det ut.
Er jo et kapittel for seg selv vakuum styringen på disse så må nok ta en funksjons test av litt diverse. 


Fikk med en mengde med manualer og bøker så for sette meg litt inn i det, da jeg har 0 peiling på disse motorene. 

Ellers er planene og få ordnet med norske skilt som sagt, samt få på igjen emblemer på bilen, mulig blir noe 3d printing her? 


Ellers har jeg begynt å behandle hjulbuene med rustbeskyttelse masse som da er svart. Legger dette helt ut i hjulbue kanten da jeg synes hvite hjulbuer blir veldig fort stygge. Da er det bedre med svarte.
Caliper og tromler  er blåe 3 så disse blir også svarte. 
Tenker nok det etterhvert blir større og bredere hjul, samt fjerning av spoiler bak (når det blir lakk/foliering) 

Endret av Concker
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en ting å si... NYDELIG!! :D

Nei, forresten.. to ting.. IKKE BYGG DEN OM! :blink: Disse er så skjeldne at den fortjener å bli holdt i original stand, spør du meg.. Jeg tenker da såklart på interiøret.
Litt senk og felger skader jo aldri.. ;)

(Bare min personlige mening altså :)

* Bruksbilen i Norge -        2008 Audi A8 4.2 TDI Quattro (Januar 2016 - dags dato)      
                                    X 2002 Audi A6 Avant 1.8 Turbo Quattro S-line (Mars 2013 - Januar 2016)
                                    X 1998 Audi A6 1.8 Turbo Sedan (Desember 2011 - Mars 2013)

* Studentbilen i USA - 2002 Audi A8 4.2 Quattro - Ebony Black Pearleffect (Oktober 2010 - 12.november 2012)
http://www.detailers...es-audi-a8-42q/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
51 minutter siden, Northhomie skrev:

Bare en ting å si... NYDELIG!! :D

Nei, forresten.. to ting.. IKKE BYGG DEN OM! :blink: Disse er så skjeldne at den fortjener å bli holdt i original stand, spør du meg.. Jeg tenker da såklart på interiøret.
Litt senk og felger skader jo aldri.. ;)

(Bare min personlige mening altså :)

:)

Tror det sitter senkefjærer på den nå foran. Ser ikke originale ut ihvertfall.
Blir nok langt breiere felger etterhvert vil jeg tro :) Samt sportsdempere må til, vugger som en diger amerikaner slik den er nå. 

Problemet er jo å finne c2 seter i bra stand er vel nesten umulig, skulle hatt både foran å bak. 
Så frister da veldig å prøve å få modifisert inn noe annet (Uten å ødelegge bilen så klart) 
Så kan man heller bygge originalt om man skulle finne noe original interiør senere. :)

Får se, det er uansett ikke prioritert noe annet en å ordne med Norske skilt å få motoren til å gå slik den skal nå :)

Dvs at motoren går som en klokke men mangler en del skyv, går helt elendig første minuttet etter kaldstart og små fjusker litt innimellom. 
Så må gå over vakum, tenning og dyser evt å se om finner ut noe. Men er uansett kjørbart uansett :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Concker skrev:

:)

Tror det sitter senkefjærer på den nå foran. Ser ikke originale ut ihvertfall.
Blir nok langt breiere felger etterhvert vil jeg tro :) Samt sportsdempere må til, vugger som en diger amerikaner slik den er nå. 

Problemet er jo å finne c2 seter i bra stand er vel nesten umulig, skulle hatt både foran å bak. 
Så frister da veldig å prøve å få modifisert inn noe annet (Uten å ødelegge bilen så klart) 
Så kan man heller bygge originalt om man skulle finne noe original interiør senere. :)

Får se, det er uansett ikke prioritert noe annet en å ordne med Norske skilt å få motoren til å gå slik den skal nå :)

Dvs at motoren går som en klokke men mangler en del skyv, går helt elendig første minuttet etter kaldstart og små fjusker litt innimellom. 
Så må gå over vakum, tenning og dyser evt å se om finner ut noe. Men er uansett kjørbart uansett :)

Høres meget bra ut det :) Jeg vet jo at du ikke kommer til å ødelegge den, er jo bare å se på bobla di.. det er den mest gjennomførte bobla jeg noen gang har sett! 
Dette blir gull, jeg følger ivrig med! Husk å oppdatere ofte, slik at jeg ikke får så mye dødtid... :thumbs:

 

* Bruksbilen i Norge -        2008 Audi A8 4.2 TDI Quattro (Januar 2016 - dags dato)      
                                    X 2002 Audi A6 Avant 1.8 Turbo Quattro S-line (Mars 2013 - Januar 2016)
                                    X 1998 Audi A6 1.8 Turbo Sedan (Desember 2011 - Mars 2013)

* Studentbilen i USA - 2002 Audi A8 4.2 Quattro - Ebony Black Pearleffect (Oktober 2010 - 12.november 2012)
http://www.detailers...es-audi-a8-42q/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oioioi, disse er så sjeldne!
For all del, ikke bygg om og moderniser når bilen er et så bra utgangspunkt. Finner du typ43 seter i dårlig stand, er det bedre å betale noen kroner for å få et firma i Polen til å trekke de om.

Når det gjelder fusking kan synderne være mange på en motor med gammel K-jet.
Det vanligste er rusk i fordelerlokk, dårlige plugger, vakumlekkasje (normalt i forbindelse med luftmassemåleren) og slitte dyser.
Vakumlekkasjer kan også gjøre at bilen går dårligere, da den ikke løfter måleren like høyt og dermed får for lite bensin.
Dysene på disse er det bare å nappe rett ut, anbefaler å bytte dysetetninger som rett og slett er en gummiring rundt dysestammen som så presses inn i toppen med litt makt. Hvis disse ikke tetter skikkelig drar den også falskluft her.
Kjører man strøm på bensinpumpa og løfter luftmassemåleren for hånd, vil man kunne teste alle fem dyser i respektive tomme brusflasker for å se om systemet leverer tilsvarende mengde bensin pr dyse.
Ellers så oppleves bensinfjusk som mye mykere enn tenningsfjusk, der sistnevnte ofte får bilene til å "hoppe". Ikke noe man er mye plaget med på moderne biler. :D
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere

Fått testet litt diverse.
Først og fremst fått satt inn riktige Bosch plugger, forøvrig også rotor. Fordeler lokk er bestilt. 
Ble ikke noen enorm forskjell egentlig.
Videre har jeg testet dysene og de ser ut til å være veldig like og fine så tror det skal være bra. 

 

Så siden bilen går såppas ujevnt å rart på kald motor så har jeg mistanke av den varme ventil saken som sitter på siden av blokka.
Den styrer vel bensintrykket blant annet ettersom temperaturen på motoren, mulig den har satt seg? 
Så har bestilt meg en time på Fyksen for å teste hele systemet, bensintrykk, vakum etc siden delen koster litt så er det greit å være sikker :)
Da får jeg ihvertfall noen som kan det til å se på det så da blir det vel i orden etterhvert :)

 

Ellers har jeg målt og bestilt meg riktige reimer til dynamo, servo og regreim + vannpumpe (Sært at er forskjellige lengder på svensk bil kontra noe annet..) 
Det er vel på lager i morgen tipper jeg, så da får jeg begynt å bytte reimer, samt kjøpe med meg en dunk kjølevæske så får flushet hele greia og fylt på nytt. 
Så får vi se hvordan det går med tanke på Norske skilt etterhvert, har bestilt meg litt småtteri som blant annet spylevæske pumpe og litt sånn.

Får vi se hva de sier til dempere og fjærer, greit å egentlig bare få beskjed om hva som evt må utbedres. 


Ellers har jeg tenkt å prøve meg litt fram på det gamle dashbordet med egen lakk for interiør/dash.
Tenkte muligens å gjøre opp igjen hele dashbordet + midtkonsoll og dørsider i svart. Så lage nytt gulvteppe i en mørk grå / svart farge
Så får vi se hvordan det blir med seter etterhvert. Om jeg midlertidig finner meg et litt penere sett med setetrekk. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere

REsLNX.jpg

 

l2CMsi.jpg

 

 

Og derfor er det lurt å gå over alle bensinslangene på en gammel bil.. :huh:
Ikke mindre en 6 slanger / stomper fant jeg som var slik.
Mesteparten er lufting, ånding ifra tank og overfylling men tok også og sjekket en liten stomp som går i fra tanken og ned på bensinrøret.
Bare tok litt bortpå det så sto bensinspruten..  Så ikke dumt med nye slanger her tror jeg ;)

 

Ellers har jeg fått tatt og behandlet 3 av 4 hjulbuer med antirust guff.
Legger det helt ut i skjermkantene da jeg synes svart kant blir litt penere en hvite. 
Greit også da man ser alt av stensprut som har kommet i hjulbue kantene, så får jeg nå et ekstra lag beskyttelse mot framtidige steinsprut som igjen kan begynne å ruste. Ser fort litt mer ryddig ut med svarte hjulhus kontra hvite med tanke på møkk etc.

Tok også kjapt og la et strøk med svart maling over tromler og calipere da disse var blå.. 

 

Jdn8lA.jpg

 

CqLQLE.jpg

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere

Var på drop in på biltilsynet i dag og fikk ordnet med godkjenning av bilen. Skjekka egentlig ikke så mye siden den er nylig EU godkjent i Sverige. Tok en kjapp tur under bilen å sa at den jo så ut som ny [emoji3]

Kunne få skilt på dagen, men bestemte meg for å bestille UR skilter så tar en ukes tid før jeg får skiltene og registrert den.
Men alt papir arbeidet er i orden ihvertfall[emoji4]

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere

Har prøvd meg litt fram på interiøret de siste dagene. 
Kjøpte meg et par boksen mer vinyl farge og primer som ikke skal sprekke eller flasse, Samt tåler en del. 
Siden jeg har et ekstra dørtrekk sett, samt instrument panel så ble det å prøve seg fram litt på det.

 

5xEkav.jpg

 

Slikt var utgangspunktet, flekkete å jævlig.
Ble pusset over med en myk pusse pad, etterfulgt av avfetting/vask med Super clean.
Så 1 strøk primer etterfulgt av vinyl lakken.

 

Som da ble slik:

 

4JYh0B.jpg

 

Synes dette ble veldig bra så gikk på ene dørsiden også

 

AS94un.jpg

 

GKUiOi.jpg

 

Fargen er forsåvidt halvblank, men er ikke riktig så blank "i virkeligheten" som det framstår på bildene.
Stoff delen av dørsidene var utrolig flekkete å stygge, samt mye grønt..
Så ble innkjøp av et møbel stoff som har et veldig likt mønster som den originale, bare en mer grå farge.

 

7Bu9Le.jpg

 

Synes dette virket veldig lovende så da var det ut i mørket å montere sammen igjen ene døra. 

 

Før:

 

sr4RAW.jpg

 

 

Etter:

 

ToStGH.jpg

 

uea6kK.jpg

 

Håpløst med mobil bilder, så får ta et par med speilrefleksen i morgen :)  
Synes det ser veldig mye bedre ut en grønt, samtidig beholder jo litt originaliteten siden gjør opp igjen de gamle delene. 
Ser videre at det er utrolig mange små deler som må lakkes for å ta hele interiøret så det vil nok gå med en stor mengde lakk bokser, så får ta det litt puljevis. 

Nå har jeg ihvertfall 1 dørside ferdig, så kan jeg se litt hvordan den oppfører seg før jeg gyver på med resten av interiøret.


Bare å få inn nytt teppe i gulvet vil gjøre utrolig mye med inneklimaet da det som ligger der nå er alt annet en pent :D

Endret av Concker
  • Liker 5
  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere

Edit: Fikset  bildene, ser ut som chrome ikke liker detailersclub om dagen =/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra! Og det ser jo helt originalt ut i tillegg! Vurderer du å ta midtkonsoll også? :)

* Bruksbilen i Norge -        2008 Audi A8 4.2 TDI Quattro (Januar 2016 - dags dato)      
                                    X 2002 Audi A6 Avant 1.8 Turbo Quattro S-line (Mars 2013 - Januar 2016)
                                    X 1998 Audi A6 1.8 Turbo Sedan (Desember 2011 - Mars 2013)

* Studentbilen i USA - 2002 Audi A8 4.2 Quattro - Ebony Black Pearleffect (Oktober 2010 - 12.november 2012)
http://www.detailers...es-audi-a8-42q/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Veldig bra! Og det ser jo helt originalt ut i tillegg! Vurderer du å ta midtkonsoll også? [emoji4]
Blir alt unntatt tak ja [emoji4]
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere

Noen bedre bilder :)

 

WCiGcD.jpg

 

b1pmV1.jpg

 

Rbb8Wl.jpg

 

Tror dette blir veldig bra, selv om den på glatte områder blir kanskje litt i overkant blank..
Men tok lista rundt vinduene foran nå, så pusset jeg lett over med den mykeste pusse kluten jeg hadde tilgjenglig.
Ser ut som det fjernet veldig mye blankhet uten å få ripe merker, slik at det blir mer likt originalt.

 

Ikke lett å få fram på bilder men ser litt forskjellen her:

 

5S83Iw.jpg

 

Skal eksperimentere litt med lakk og puss på dashbordet som jeg har plukket i biter som skal inn i bilen etterhvert :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere

Norske skilt på plass og nytt dash lakkert og montert :)
Sammen med midtkonsollen og A pilarer. Mangler å få inn en stereo og litt småtteri så begynner det å bli veldig bra :)
Selvfølgelig masse små detaljer som enda er grønne som må ta etterhvert, men får ta tiden til hjelp. 
Tenker litt også at jeg muligens bytter ut belysningen til grønn led muligens da flere av pærene ikke virker uansett..? 

 

UWk7Ol.jpg

 

ElFCVs.jpg

 

Ellers har jeg også bestilt en "ny, overhalt" 034 WUR til k-jetronicen, kosta skjorta men forhåpentligvis vil da motoren fungere slik den skal etterpå.
Så blir det å bytte reimene, kjølevæske og litt annet service før den settes bort for vinteren. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om det er der problemet ligger da. :)
Sist jeg tenkte på en slik gammel traver, hadde jeg mer eller mindre bestemt meg for å konvertere til EFI.
Rett og slett fordi bilen går bedre, bruker mindre, får mindre utslipp og det blir så utrolig mye mindre gamle deler å feilsøke på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
21 minutter siden, Knutis skrev:

Spørs om det er der problemet ligger da. :)
Sist jeg tenkte på en slik gammel traver, hadde jeg mer eller mindre bestemt meg for å konvertere til EFI.
Rett og slett fordi bilen går bedre, bruker mindre, får mindre utslipp og det blir så utrolig mye mindre gamle deler å feilsøke på.

Har hatt bilen på bosch verksted som har testet hele k-jetronic systemet, de målte da 3bar feil ut ifra WUR, så begynner der og ser hvordan den oppfører seg, det burde bli bedre da. Kunne tenkt med EFI selv, men det ligger ikke i planene enda. Nå har bilen norske skilt, så håper jeg at ny wur løser motorproblemet. 
Da blir det videre å gjøre bilen ferdig innvendig med lakk, nye tepper, seter ++
Så kan jeg begynne å se litt hva jeg kan gjøre selv utvendig, evt hvor mye som må settes bort. 

Motorbygg kunne blitt artig når "alt annet" er ferdig, men tror jeg likså godt da heller hadde prøvd å se hva som evt kunne godkjennes at motorer, f.eks en 2.3 20v hadde jo vært en rimelig oppgradering.  Evt ei lita turbo hadde jo å gjort seg :D 
Men dette blir nok leeenge til. Mye som må gjøres både inn og utvendig før jeg blir å vurdere noe slikt. 

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En diskret ombygging til EFI er reverserbar og ødelegger ikke en klassiker på noen måte. :)
Et motorbytte fører ofte veldig mye annet med seg også, ikke bare selve motoren. Girkassen tåler ikke all verden, kanskje det er noen drivknuter som begynner å kjenne tidens tann osv osv.
En MC-motor (2.2 10v 165hk) ser i det minste ut som orginalmotoren din omtrent, og passer årstallsmessig, men da sitter du fortsatt med K-jet.
Og er effekten målet, burde du kanskje bare kjøpt en 200 med en gang så du fikk turbo. :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...