kris1986

REVIEW: Voksreview

Ja, da tenkte jeg at jeg skulle lage en liten test av flytende vokser, og hvorfor akkurat flytende vokstyper? Jo, det er fordi de typene er veldig lette å påføre og ta av, perfekt for en helgdetailer, spesielt hvis de har litt varighet ;)

Disse har jeg benyttet i denne lille testen;

- Chemical Guys Butter Wet Wax (førerside)

- Meguiars MG#26 (midt.)

- Collinite 845 Insulator Wax (pasasjerside)

Påføring:

Alle tre voksene er lette å påføre, den voksen som skiller seg mest ut er Collinite, jeg TROR den er petroleumsbasert pga lukt, og det gjør så den glir veldig godt over overflaten, men alt i alt er dette ikke noe problem med noen av voksene..

Avføring (hahaha): / fjerning:

Alle voksene får 5/5 her, og det er vel egentlig ett kjennetegn blant flytende voks..

Utseende:

Overflaten (panseret) ble polert opp med Menzerna PO85RD3.02 ("SIP"/"IP") med Meguiars W8000 (polerpute), dermed 2X"IPA- wipe" for å fjerne oljer som er etter polish for at voks skal få bedre heft. Kunne brukt en rens før det, men har ikke rens til Collinite, så føler liksom at alle burde ha sin rens, så følte at IPA er den riktige veien å gå. Utseendet ser identisk ut, men skal dobbeltsjekkes i morra under sol, dermed bilder ;)

Herdetid:

Her har alle fått like lang herdetid, hvor dette har blitt utøvd;

Ett lag blir lagt på, får ligge på i ca 5-10 min så det blir en "tørr hinne", voksen får hvile i 4-5 timer, hvor ett nytt lag kommer på. Det siste laget får da herde i 12 timer innendørs. Litt fuktig vil det nok være, men har ikke mulighet til oppvarmet garasje.

Div.

Det er lagt tre lag med voks, da er jeg sikker på at alle mm av panser har fått voks på seg, og utseendet skal bli bra! Butter Wet Wax og MG#26 har polymerteknologi i seg (sealer-stuff), så blir vel mer riktig med tanke på herdetiden Collinite har, men 4-5 timer mellom lagene og 10 timer med herdetid til slutt bør ikke være noe problem! Oppdateringer vil komme ca hver andre uke, eventuelt når det skjer en forandring på voksene! Vil ikke bruke quick detailer eller sprayvoks på panseret, og panser vil bli vasket først, og tørket først under generell vask (og all såpe er high quality ;) )

Bilder av beading kommer i morgen, nå er du ut i garasjen å tørke av siste lag! Takk til Petter for lån av BWW :D

Tror, og ikke minst håper at dette kommer til å bli en lang test ;)

Etter "SIP"

DSC00665.jpg

DSC00674.jpg

DSC00666.jpg

DSC00667.jpg

DSC00668.jpg

Mvh.

Kristoffer ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alltid gøy med tester.. Bra jobbet Kris. :thumbup:

Blir spennende å følge med på holdbarheten

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snurr test.... knall :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja da var første del av testen ferdig! Kjørte ut bilen idag, og den var klar for en skikkelig vask i go'været B)

Slik ble resultatet, men først vil jeg si litt hvordan jeg gjorde testen:

1) Skum-la bilen med CG CW+G, deretter spylte jeg av den etter 2min,så var det håndvask med SV "puddel"+Megs Soft Wash Gel

2) Spylte hver del av panseret med høytrykk

3) Tok av siste spylelansa på HT-spyleren, slik at jeg bare "flusha" bilen med vann

Filmet med kompaktkamera, så ikke verdens beste kvalitet, men man ser godt hvem voks som vannet "blir mest skremt av" :)

Begynner fra førersiden som da har Butter Wet Wax x 3 påført;

Deretter er det miderste delen, hvor MG#26 x 3 er påført;

Siste del av panseret er det Collinite 845 x 3;

Hele panseret spylt med HT:

Konkulsjonen i dag er at den smørvåte, den er dårligst med tanke på "beading" (vannperling) og "sheeting" (hvor bra vannet renner av).. Prøvde i mange vinkler og variasjoner.. MG#26 og 845IW virker veldig bra, så nevner ikke noe om dem til neste gang. Skal også telle antall vask mellom jeg filmer/tar bilder ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syntes også at CG butter wet wax beada/shedda vannet veldig dårlig, har vaska bilen 1 gang nå etter at den ble lagt på og den virka nesten død etter ht spyling, vet ikke om det kan være at den svetter noe da det hang mer bøss på lakken nå etter noen dager en det det gjorde når det var Concorso på bilen. utseende derimot er det ikke nå å utsette på...

Bar en innput ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden bilen leveres om noen timer, så får jeg vel avslutte denne testen, og føre noe lignende over på neste bil ;)

Butter Wet Wax virker som leverte ett såpass dårlig resultat så skulle jeg brukt den på en kundebil ville jeg lagt 2XJet Seal under, den virker veldig død når vannet treffer den, MEN den sheeter vekk vannet etter litt tid, så siden den er polymer-basert så kan det hende det er en egenskap, men det samme er MG#26, den virker også bittelitt død men her sheeter vannet veldig raskt, samt etter regn har MG#26 og 845 rundere perler..

Hvem voks ville jeg brukt? UTENTVIL Collinite 845, den er rå.. To-tre lag med den på en bil, så har du:

Pent utseende

Lang holdbaret

(og ett pluss er at den er) Veldig lett å bruke ;)

La den på en Jeep her om dagen, det går lett som bare det, og det holder..

Er du uenig i noe, så del det gjerne ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive