Gå til innhold

Valg av dimbar LED gu10


erikstein

Recommended Posts

Kanskje noen har erfaring...

 

Skal bytte ut 9x gu10 halogen-pærer til LED

 

Må tilsvare ca 35w og dimme pent ned. 

 

Har en eller annen elko dimmer som tåler 2000w...

 

Forslag? Gjerne lav pris da jeg heller bytter de ut om noen år. 

 

Ønsker primært kjøp fra norsk nettbutikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Du må ha egen dimmer for led pærer :(

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for Philips Hue eller Ikea sitt system. Det fungerer bra. Ikke så dyrt eller hvis du går for IKEA sitt system. Kan integreres med andre systemer som Philips sitt sytem og Apple Homekit om du har noe fra de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en stor sak angående dette for 1-2 år siden når jeg byttet til LED. Vi har også Elko dimmere i huset. 600GLE om jeg ikke tar feil.

Kjøpte inn nesten 30 stk GU10 LED-pærer fra IKEA for å erstatte de gamle halogenpærene. Og lys ble det! Problemet var at pærene bråkte og summet noe infernalsk. Og når du da har 30 stk av dem, da ble det litt vanskelig å ignorere støyen. Trodde at det var noe galt med pærene, så fikk tak i nye fra IKEA. Ledare tror jeg disse heter. Fikk samme resultat. Masse bråk. Prøvde så å bytte dimmere. Prøvde masse forskjellig fra Elko, inkludert LED-dimmere. Prøvde også forskjellige dimmere fra Clas og Jula. Like mye bråk.

LED-dimmeren fra Elko støyet enda mer enn selve pærene. Helt grusomt å høre på.

Så prøvde jeg pærer fra Clas Ohlson. Da løste det seg! Returnerte alle de forskjellige dimmerne jeg prøvde, og monterte den 15 år gamle 600GLE'en igjen, siden denne fungerte strøkent uansett.

Nå funker det som bare juling, og jeg er superfornøyd. [emoji4]

1995 Toyota Corolla - Rød (Solgt)
2010 Skoda Superb - Titanium Grey (Solgt)

2017 Volkswagen Golf - Tungsten Silver

2005 Opel Vectra - Beige Metallic (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd en dimmer som får begge faser inn, fungerer mye bedre på LED-belysning og dimmer bedre/lenger ned. I flere tilfeller fungerer de gamle dimmerene greit, men som regel fungerer det mye bedre med en ny som er beregnet på LED-teknologien, det er i allefall min erfaring [emoji4]

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, erikstein skrev:

Funker fint med led👍

 

Har prøvd et par fra biltema etc, men de dimmer ikke nok

Elko sine GLE dimmere er beregnet for LED,under dekselet finnes ein justeringsskrue du kan dimme lysa lengre ned med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg svarer lovlig sent! Men jeg sjekket litt rundt om selvsagt..

 

Gikk til slutt for LED fra Ikea, kjøpte 2-3 forskjellige typer.

 

1 fra Biltema, alt for hvitt lys

1 fra Clas (de har et eget merke). Dimmet for "lite" og lyset var blålig syntes jeg.

1 fra IKEA til 49,-. Den dimmet ok, fint "gult" lys.

 

Justerte også dimmer som anbefalt her slik at de dimmer "maksimalt" uten å klippe. 

 

Takk for hjelpen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at man kan justere lysstyrken når dimmerhjulet står på minimum, på elko dimmere. Bare å skru på den lille skruen. 

 

Selv bruker jeg philips hue white ambience. Da kan jeg endre fra gult til blåhvitt og dimme så mye jeg vil. Alt styred fra telefonen eller en trådløs hue dimmer switch. Selv om pærene koster litt, så ble det for meg en billigere løsning enn å kjøpe flere dimmere osv. 

 

Har man en iOS enhet, så kan man gå litt next level ved å programmere i Apple Home Kit. Hos meg går lysen går på når førstemann kommer hjem, og av når sistemann drar. I tillegg kan man sette opp at lyset blir gulere ved solnedgang osv. Bare fantasien som setter grenser! 

Endret av KennethR

2018 Tesla Model S 75D - Deep Blue Metallic

2016 Ducati Panigale 1299S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, KennethR skrev:

Husk at man kan justere lysstyrken når dimmerhjulet står på minimum, på elko dimmere. Bare å skru på den lille skruen. 

 

Selv bruker jeg philips hue white ambience. Da kan jeg endre fra gult til blåhvitt og dimme så mye jeg vil. Alt styred fra telefonen eller en trådløs hue dimmer switch. Selv om pærene koster litt, så ble det for meg en billigere løsning enn å kjøpe flere dimmere osv. 

 

Har man en iOS enhet, så kan man gå litt next level ved å programmere i Apple Home Kit. Hos meg går lysen går på når førstemann kommer hjem, og av når sistemann drar. I tillegg kan man sette opp at lyset blir gulere ved solnedgang osv. Bare fantasien som setter grenser! 

Vil nevne at IKEA Trådløs gjør akkurat det samme, men har ikke RGB-pærer tilgjengelig enda.  Også støtte til Apple HomeKit som kom nå i høst. Mener Philips hue er aaaalt for dyrt skal man ha noe mer enn til et par lamper. Jeg trengte 15 pærer totalt og det hadde blitt 4500 kr bare for spottene, noe jeg mener er litt drøyt. I tillegg kommer det støtte for Hue i Trådløs sitt system og omvendt siden de operer med samme trådløse standard.

Endret av Madas
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nevne at IKEA Trådløs gjør akkurat det samme, men har ikke RGB-pærer tilgjengelig enda.  Også støtte til Apple HomeKit som kom nå i høst. Mener Philips hue er aaaalt for dyrt skal man ha noe mer enn til et par lamper. Jeg trengte 15 pærer totalt og det hadde blitt 4500 kr bare for spottene, noe jeg mener er litt drøyt. I tillegg kommer det støtte for Hue i Trådløs sitt system og omvendt siden de operer med samme trådløse standard.


Bra tips! Skal sjekke ut IKEA systemet når jeg skal gjøre om i underetasjen. Enig i at HUE er kostbart, men sett opp mot prisen av nye dimmere, så er det ikke så ille syntes jeg. Setter man seg inn i rabattavtaler med ulike medlemskort og mastercard, så får man ofte tak i pærer til 20-30% rabatt.
  • Liker 1

2018 Tesla Model S 75D - Deep Blue Metallic

2016 Ducati Panigale 1299S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...