Gå til innhold

Vedlikehold Weber Generis II S-640


kjs

Recommended Posts

Allright, litt off topic, men important nonetheless! 

Plutselig en dag i vår dukket det opp en lastebil med en leveranse til meg. Fruen hadde besørget en 35årsgave på forskudd, og det var ikke småtteri, det var rett og slett en Weber Genesis II LX S-640, skikkelig 'mannagrill'. 

 

Nå kommer høsten i Stavanger, og grillen blir nesten nødt til å stå ute... Den veier rundt 120kg, så den blir ikke vært så langt i hvertfall!

 

Det er mye rustfritt stål (som blir varmt i bruk), litt malte/lakkerte flater, skruer, støpejern.. "Grillkongen" Craig har en gang sagt, vask grillen som om det var en bil.. Jessda, men så rett frem vet vi alle at det ikke er! 

 

Hva tenker dere - hva ville dere gjort?

63004001A_1800x1800330311.png

Barbacoa_Weber_Genesis_II_LX_S_640_GBS_Inox_10.jpg

weber_genesis_ii_lx_s_640_6_burner_gas_grill_63004001___stainless_steel_3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løse deler som rist og støpejern (grillrist) skraper jeg ren og metter med matolje og oppbevarer innendørs på vinteren. Weber har et eget produkt med rens/beskyttelse for rustfritt stål som beskytter mot korrosjon hvis den blir stående ute, jobb inn og tørk av så blir den fin og har et beskyttende lag som ser ut til å fungere bra. De sorte lakkerte detaljene kan du alltids legge voks på, men de ser ut til å tåle oppbevaring utendørs langt bedre enn det som er rustfritt stål. Dog har jeg fått korrosjon på en "rustfri" weber tidligere, så noe beskyttelse ser det ut til at den trenger ved oppbevaring utendørs på vinteren, i hvert fall i Nord-Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt har jeg tenkt å fyre skikkelig opp, børste så rent som mulig. Tar ut og metter som du sier. Lagre i garasjen alle løse deler. 

 

Ståler ligner jo veldig på et kjøleskap o.l. i rustfritt, det finnes type vask/rens der som jeg tror også legger igjen beskyttende hinne. Weber sine produkter har jeg ikke prøvd, men kan testes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter min genesis 330 under tak på terrassen og griller på den året rundt, derav blir den kun rengjort ca august når jeg skal ha familieselskap og uansett må ha den ned på gresset.

Sterk surfex, varmtvann på høytrykken og stiv børste har fungert for å få den 90% ren, og skal det bli renere må man nok ta full runde etter grilling hver gang fra det er nytt.

 

Weber er greie med 95% rustfritt, bortsett fra skruene som holder det hele sammen og malinga flassa første måneden.

 

Det viktigste jeg gjør er å ha på trekk etter bruk og brenne opp til 400 så jeg forkuller rester og den er klar til bruk neste gang.

Skjønner veldig godt at du vil holde dette beistet i tipptopp stand, men fokuser på det ytre og ta resten med varme og fett 😉 

Har brukt weber sin rustfritt stålrens, uten at jeg helt forstår at denne fungerer annet enn som en siste finish. Nanosvamp har jeg også brukt, med omhu.

Steamer fungerte ikke veldig bra.

Og ikke forsøk noe triks med prickbort el kaldavfetting, det du rengjør har ingenting med asfalt å gjøre og du risikerer nok å aldri få det skikkelig bort igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...