Jump to content
Sign in to follow this  
erikstein

Familietralle til - 150000,- +/- - forslag?

Recommended Posts

erikstein

Har bestemt at Toyotaen skal forlate oss for noe litt mer moderne og sikrere.

 

Mtp. at dette er en bruksbil, frem og tilbake til jobb/barnehage/overalt så vil jeg bruke rundt 150000,-. 

 

Er ute etter følgende:

 

1. Mye plass

2. Driftsikkerhet

3. Automat

4. Gjerne 4x4

5. Suv/stasjonsvogn

6. Servicehefte

7. Lav kilometer (rundt/under 100000km)

 

Merke er ikke av det viktigste, men jeg ønsker noe som er driftsikkert. Har nå trålet finn og har sett meg litt blind. Kona ønsker seg RAV4 (nye typen), men de er for dyre pr. dags dato. 

 

Om noen "vet" om noe til salgs, eller har forslag...skrik ut :) 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
TobiasW

Share this post


Link to post
Share on other sites
Martin.

BMW E60 / E61 er bra tralle. Mye for pengene!

Feks denne https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=102210195

 

E60 sedan har også masse plass i bagasjen, veldig stort bagasjerom!

Den drar også veldig bra på vinterføre meg piggfritt siden det er originalt sperre på disse!
 

Jeg anbefaler deg å kjøpe 4 sylinder versjonen og ikke 6 sylinder da den holder lengre, bruker mindre drivstoff og er generelt billigere.

Edited by Martin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Freakshow
20.8.2017 - 23.55, Martin. skrev:

BMW E60 / E61 er bra tralle. Mye for pengene!

Feks denne https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=102210195

 

E60 sedan har også masse plass i bagasjen, veldig stort bagasjerom!

Den drar også veldig bra på vinterføre meg piggfritt siden det er originalt sperre på disse!
 

Jeg anbefaler deg å kjøpe 4 sylinder versjonen og ikke 6 sylinder da den holder lengre, bruker mindre drivstoff og er generelt billigere.

hvis det ender meg e61 så pass på å kjøp en facelift da det er mindre elektriske feil!  og uten takluke da det er "the root of all evil" på de bilene.

og angående 4 sylindre versjon så prater du bare tull martin! 4 sylindra motorene har et kjent problem med registerhavari! noe 6´erne ikke har! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Northhomie
20.8.2017 - 23.55, Martin. skrev:

BMW E60 / E61 er bra tralle. Mye for pengene!

Feks denne https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=102210195

 

E60 sedan har også masse plass i bagasjen, veldig stort bagasjerom!

Den drar også veldig bra på vinterføre meg piggfritt siden det er originalt sperre på disse!
 

Jeg anbefaler deg å kjøpe 4 sylinder versjonen og ikke 6 sylinder da den holder lengre, bruker mindre drivstoff og er generelt billigere.

Hva er argumentet "4 sylindrede motorer holder lengre" knyttet til? Hva er det som går galt?
At en 4-sylindret motor bruker mindre drivstoff og er generelt billigere, er vel ikke noen bombe akkurat.. :P Det blir jo som å si "Styr unna M5, den har en stor og farlig V10 motor, bruker mer drivstoff og er dyrere!" :D

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Martin.
Hva er argumentet "4 sylindrede motorer holder lengre" knyttet til? Hva er det som går galt?
At en 4-sylindret motor bruker mindre drivstoff og er generelt billigere, er vel ikke noen bombe akkurat.. Det blir jo som å si "Styr unna M5, den har en stor og farlig V10 motor, bruker mer drivstoff og er dyrere!" 


Nei han sa jo at bilen må være driftsikker. 4 syl motorene er mye mer driftsikre enn 6 syl motorene, særlig den generasjon der. De er også mye lettere å skru på
hvis det ender meg e61 så pass på å kjøp en facelift da det er mindre elektriske feil!  og uten takluke da det er "the root of all evil" på de bilene.

og angående 4 sylindre versjon så prater du bare tull martin! 4 sylindra motorene har et kjent problem med registerhavari! noe 6´erne ikke har!



Ikke har noe elektriske feil på prefaceliften her. Hatt den i 3 eller 4 år nå. Ja har hørt om det med register greiene men har ikke hatt noe problem her og denne har gått 200k nå. Er vell strammer son ryker?

Share this post


Link to post
Share on other sites
TobiasW

Er vel rekkesekserne som er kjent for å være mest driftsikre, fremfor de firesylindrene til BMW. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
asv

Her er du på bærtur @Martin. de der har N47 som er kjent for registerhavari, og registeret ligger selvsagt bak motoren så den må ut ved bytte. Tror man snakker kostnad på 50-70 000 iirc.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Martin.
Her er du på bærtur [mention=12670]Martin.[/mention] de der har N47 som er kjent for registerhavari, og registeret ligger selvsagt bak motoren så den må ut ved bytte. Tror man snakker kostnad på 50-70 000 iirc.


Er på bærtur?

Tenkte mer på diesel og M47 er preface og N47 er facelift.
Det er N47 som det er mer problemer med. Som freakshow altså anbefalte.

Normale problemer på de eldre er innsug, eksos manifoil, og sensorer generelt som er på alle nyere biler.

Kjenner en som har jobba for bmw i 15år og han sier også at 6erne har mer problemer generelt sett. Husker ikke nøyaktig hva det var nå..

Share this post


Link to post
Share on other sites
olav framvik

Når jeg leste den listen så leste jeg egentlig....jeg er på utkikk etter en Skoda stasjonsvogn med 4x4...helst superb....

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
asv
1 time siden, Martin. skrev:

 


Er på bærtur?

Tenkte mer på diesel og M47 er preface og N47 er facelift.
Det er N47 som det er mer problemer med. Som freakshow altså anbefalte.

Normale problemer på de eldre er innsug, eksos manifoil, og sensorer generelt som er på alle nyere biler.

Kjenner en som har jobba for bmw i 15år og han sier også at 6erne har mer problemer generelt sett. Husker ikke nøyaktig hva det var nå..

 

 

Beklager, jeg var visst ute og plukket bær før jeg fikk i meg morgenkaffen, skummet bare gjennom her og så på annonsen et halvt sekund, leste facelift i tråden her og antok det var en facelift det var snakk om. M47 er langt mer driftssikre motorer og har selv det i min bil, må bare sørge for å fjerne swirl flapsene.

 

Likevel, M57 har ingen større vanlige feil og er mer driftssikker enn firrerne. Enkelte av de har vel swirl flaps å slite med (de med automat elns?), og egr er jo noe tull med alle dieselmotorene, men jevnt over et det flere kjente feil med firrerne.

 

De gangene jeg selv og kompiser har vært i kontakt med BMW og deres mekanikere lyser det gjennom at de har fint lite peiling, sikkert flinke til å følge reperasjonsanvisningene de finner i systemet sitt, men utover det fint lite. Selv det som skal være enkle ting er det ikke råd å få svar på, og dette gjelder ikke bare BMW sine mekanikere og verksmestere. Har opplevd at de står og lyver deg opp i trynet, antagelig for å prøve å få deg inn på verkstedet fremfor å hjelpe en entusiast som ønsker å gjøre ting selv. Så, det en mekaniker for et merkeverksted sier tar jeg ikke for god fisk.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Martin.
 
Beklager, jeg var visst ute og plukket bær før jeg fikk i meg morgenkaffen, skummet bare gjennom her og så på annonsen et halvt sekund, leste facelift i tråden her og antok det var en facelift det var snakk om. M47 er langt mer driftssikre motorer og har selv det i min bil, må bare sørge for å fjerne swirl flapsene.
 
Likevel, M57 har ingen større vanlige feil og er mer driftssikker enn firrerne. Enkelte av de har vel swirl flaps å slite med (de med automat elns?), og egr er jo noe tull med alle dieselmotorene, men jevnt over et det flere kjente feil med firrerne.
 
De gangene jeg selv og kompiser har vært i kontakt med BMW og deres mekanikere lyser det gjennom at de har fint lite peiling, sikkert flinke til å følge reperasjonsanvisningene de finner i systemet sitt, men utover det fint lite. Selv det som skal være enkle ting er det ikke råd å få svar på, og dette gjelder ikke bare BMW sine mekanikere og verksmestere. Har opplevd at de står og lyver deg opp i trynet, antagelig for å prøve å få deg inn på verkstedet fremfor å hjelpe en entusiast som ønsker å gjøre ting selv. Så, det en mekaniker for et merkeverksted sier tar jeg ikke for god fisk.


Han anbefalte oss å kjøpe m47 firrer og han veit at vi mekker og fikser alt selv. Vi setter ikke bort som feks forrige eier av beetelen til moren min. Han brukte 7000kr på å bytte skiver og klosser foran! Bare foran på møller. Sykt! De skivene har bare holdt 10000-15000km så det er jo no drit også!

Har hørt om det swirl flap greiene men hva er det egentlig?

Igjen.. vi har hatt vår e60 en stund nå og ingen spes problemer. Bare bytte av noe endeledd, oljer og bremser. Helt vanlig slitasje

Share this post


Link to post
Share on other sites
erikstein

Tydelig at BMW er tingen...hehe.

 

Var og så på en E61 siden dere skryter så fælt av den. Fin bil, men jeg er nesten 2m høy så det var forholdsvis trangt bak meg for å si det sånn.

 

Ergo utgår dessverre E61 facelift, motorproblemer eller ei :) 

 

Superb er absolutt en fin bil, men i den prisklassen er det enten 1,4TSI som jo er en grusom motor så vidt jeg har klart å lese om eller 1,6TDI 105hk som igjen blir litt slapp i en så diger bil...

 

Nå er ikke jeg opptatt av å kunne kutte svingen eller komme først frem til hytta, så jeg var innom Toyota og så på et par alternativer (alle hater dem vel).

 

1. 2013 Prius - God plass, legendarisk driftsikkerhet. Kjøreegenskaper i det trygge segmentet.

2. 2013 Prius + seven - som den over bare enda bedre plass.

Share this post


Link to post
Share on other sites
trogha
33 minutter siden, olav framvik skrev:

Når jeg leste den listen så leste jeg egentlig....jeg er på utkikk etter en Skoda stasjonsvogn med 4x4...helst superb....emoji23.png

X2

 

Skal man ha fornuftig (tilsynelatende driftsikker) familiebil i den prisklassen, kjøper man ikke en 10 år gammel tysker med bakhjulstrekk som er gått nesten 200.000km. Da kjøper man noe tsjekkisk/koreansk/japansk som er 5 år gammel, har 4x4 og km.stand på under 100.000km.

Kjedelig: JA

Fornuftig: JA

Share this post


Link to post
Share on other sites
Martin.
Tydelig at BMW er tingen...hehe.
 
Var og så på en E61 siden dere skryter så fælt av den. Fin bil, men jeg er nesten 2m høy så det var forholdsvis trangt bak meg for å si det sånn.
 
Ergo utgår dessverre E61 facelift, motorproblemer eller ei  
 
Superb er absolutt en fin bil, men i den prisklassen er det enten 1,4TSI som jo er en grusom motor så vidt jeg har klart å lese om eller 1,6TDI 105hk som igjen blir litt slapp i en så diger bil...
 
Nå er ikke jeg opptatt av å kunne kutte svingen eller komme først frem til hytta, så jeg var innom Toyota og så på et par alternativer (alle hater dem vel).
 
1. 2013 Prius - God plass, legendarisk driftsikkerhet. Kjøreegenskaper i det trygge segmentet.
2. 2013 Prius + seven - som den over bare enda bedre plass.



Dårlig plass?! Hæ?! Syns det er veldig god plass!
Du kan ikke finne på å kjøpe 1,4 motorene til vw! Særlig scirocco 1,4!

Vær så snill å ikke kjøp prius a...

Noe som også er veldig bra med mercedes / bmw er at de holder seg veldig godt i pris! Du taper ikke mye på de.

Opel insignia er jo også en veldig grei bil og de har ikke noen spes feil som jeg veit om

Share this post


Link to post
Share on other sites
dj john
2 timer siden, Martin. skrev:

 


Er på bærtur?

Tenkte mer på diesel og M47 er preface og N47 er facelift.
Det er N47 som det er mer problemer med. Som freakshow altså anbefalte.

Normale problemer på de eldre er innsug, eksos manifoil, og sensorer generelt som er på alle nyere biler.

Kjenner en som har jobba for bmw i 15år og han sier også at 6erne har mer problemer generelt sett. Husker ikke nøyaktig hva det var nå..

 

Det stemmer som du sier at preface er mye mer solid en N47 da jeg selv er bmw mann :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ildhane

Hadde jeg vært i din situasjon ville jeg nok sett etter en BMW E91, men den har ikke enormt med plass. Men får en fin under 150k-

 

Broren min har en Touran, helt i andre enden av hva en bilentusiast trenger men duverden så praktisk. Mye plass i forholdsvis liten bil, oppreist sittestilling som gjør det mye enklere å laste unger og drit ut og inn. Deilig å kjøre ungene rundt i en bil som blir sett på som kun et redskap hvor småbulker og sparking i sete ikke bryr deg. Det ligger 600stk til salgs på finn så gode muligheter for å finne en fin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ballemann

Ford Mondeo 👍 Mye bil for pengene, enorm plass innvendig, sportslig, bør ha 140hk eller mer. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Prinsen
20.8.2017 - 23.14, erikstein skrev:

Har bestemt at Toyotaen skal forlate oss for noe litt mer moderne og sikrere.

 

Mtp. at dette er en bruksbil, frem og tilbake til jobb/barnehage/overalt så vil jeg bruke rundt 150000,-. 

 

Er ute etter følgende:

 

1. Mye plass

2. Driftsikkerhet

3. Automat

4. Gjerne 4x4

5. Suv/stasjonsvogn

6. Servicehefte

7. Lav kilometer (rundt/under 100000km)

 

Hva er mye plass og litt mer moderne? Det er relative begreper. :P En ting jeg er 100% sikker på er at BMW, som går igjen i denne tråden, utgår hvis du er på jakt etter nyere sikker bil med bagasjerom. Sammenlignet med de tre premiummerkene fra Tyskland er BMW håpløst elendig på å designe bagasjerom (selv om bilene er drømmebiler) og du får ikke en veldig ny og sikker BMW stasjonsvogn for 150 000. Vi snakker da om 10+ år gamle biler og det kan ikke sammenlignes med nyere biler når det kommer til sikkerhet.

 

Med et begrenset budsjett så ville jeg gått for en av bilmerkene som ikke er så dyre nye, men som samtidig er på topp 20 på registreringsstatistikken. De første merkene som slår meg er Ford Mondeo/Focus, Peugeot 508/308 eller Volvo V70 (hvis du strekker deg litt). Eventuelt Skoda Superb/Octavia hvis du setter Møller høyt på ønskelisten. Du må også kjøpe traktormotor, siden bilene er fra den tiden da det var det desidert mest populære valget for nybilkjøpere. Det som snevrer ekstremt inn på antall aktuelle biler er automatgir og 4x4. Sistnevnte gir ofte veldig dyre eller veldig gamle biler.

 

Da får du mye plass i baksetet og bagasjerommet, driftsikkerhet, stasjonsvogn, servicehefte og lav kilometer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Martin.

Bmw har ikke bagasjeplass?! Er du morsom eller . Har du sett hvor stort bagasjerom det er i e60 sedan? Stasjonsvogna er også enda større da. Men en sedan med større bagasjerom enn det der skal du leite lenge etter!

Skulle jeg kjøpt nyere bil som ikke koster all verden så hadde jeg kjøpt opel insignia feks.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...