Jump to content
Sign in to follow this  
Nautilus

Erfaringer med plasten på Volvo XC70/XC90

Recommended Posts

Nautilus

Heisann! 

Jeg har akkurat hatt inne en Volvo XC70 som jeg skulle gi en DCN-vask på, samt forsegling med Carpro Dlux (Mitt forslag)

Da jeg tok befaring på bilen var den så ihjelskitten at jeg trodde den matte og bleke plasten rett og slett bare var skadet av miljø (sol, salt++++)
Dette tenkte jeg å vaske skikkelig ned og så kjøre Carpro Eraser eller annen kraftig avfetting for å rense plasten.

Da jeg gjorde dette og stoffet dampet av så plasten helt identisk ut. Jeg ble så tipset om å bruke Surfex HD 1:10 sammen med en skinnbørste. Dette måtte jeg da....gå over all plasten på bilen. Dette var som natt og dag. Samtidig fikk jeg beskjed av kunde at de måtte ha bilen tilbake kjappere enn forventet. Jeg ville derfor ikke risikere at Dluxen ikke fikk herdetiden sin, og anbefalte å rense plasten videre og så legge Chemical Guys VRP-dressing på denne og at vi fikk se om han ønsket dette i fremtiden når jeg får en ny jobb på bilen. Plasten ble aldeles nydelig og mitt forslag til kunde var at han vasket bilen slik han gjorde og at han kjøpte seg en VRP-dressing og la denne på etter vask i og med at han er glad i å holde bilen sin selv.

Men jeg sitter igjen med spørsmålet om dere her inne har opplevd at plasten så og si så ut som den var dekket av gammel voks. Altså noe hvitgrått som ligger nede i strukturen på plasten. Eier sverget at det ALDRI var blitt vokset på plasten. På bildene ser dere plast som har gått gjennom full DCN-vask, Carpro Eraser m/mf wipe. Det eneste som da fungerte var altså Surfex HD 1:10 med skinnbørste. Det var en JÆVLIG jobb. Jeg tenkte underveiss at jeg kunne brukt maskin (har Rupes Mk2 15, Mini og Ibrid, men var usikker på om jeg ville skade plasten med børsten)

Hva er deres erfaringer med denne?

2017-08-10 14.28.59.jpg
Beklager rekkefølgen her, men her er venstre renset med 1:10 Surfex HD og høyre er renset og så påført VRP Dressing.

2017-08-10 14.28.49.jpg
Bilde av samme som over på litt avstand.

2017-08-10 12.39.11.jpg
Her ser dere ikke renset og renset plast.

2017-08-10 12.57.02.jpg
Slik så plasten ut etter DCN vask...

2017-08-10 13.09.59.jpg
Slik så plasten ut etter DCN-vask og Surfex HD 1:10 rens og ikke påførst VRP-dressing.

Edited by Nautilus

Sproccet

Hei, jeg har selv en Volvo XC70, kjenner litt til denne plasten, og dette tilfelle som du er ute for, selv har jeg brukt ovatrol, synes den funker bra på denne type plast, jeg blander sterkere Surfex HD enn 1:10, e vel nermere 1:5, men, det er mer for nedvasken sin del, så går jeg minst en runde med ovatrol, om ikke 2 runder. Ovatrol er min favoritt på denne typen plast, men selv føler jeg at det har ikke like bra heft på plast som gjerne voks har på lakk, så når jeg velger å ta nedvask av bilen og kjøre på med ny voks, så er det gjerne pga "falmet" plast som er årsaken.