Jump to content
Sign in to follow this  
Funky

Vask av dørkarmer o.l.

Recommended Posts

Funky

Kjapt lite spørsmål til dere som har holdt på med dette en stund:

Når og hvordan gjør dere vasken av karmer, lister etc på innsiden av bildørene, bagasjerom, etc? Forvask samtidig med forvask av resten av bilen eller etterpå? Håndvask samtidig med resten av bilen eller før/etter?

Så langt har jeg stort sett gjort unna forvasken og avspyling av bilen, før jeg åpner dørene og går over med surfex, børste, spyling og drar over med mf - det blir gjerne litt rennespor utvendig på undersiden av dørene som jeg spyler bort før håndvasken.

Ingolf

Forvask inni bil, lukk igjen dørene > forvask utenpå

Spyl av utenpå > spyl av inni

Håndvask utenpå > håndvask inni

Bruker da lavtrykksprøyte eller håndpumpe til dørkarmer, og skumkanon utenpå bilen.Spyler av med høyttrykk - går finfint om ikke du har lekkasjer/drypp fra slange/lanse osv, men i værste fall så tørk bare bort de få dråpene som kommer utafor. Start gjerne strålen utenfor, og led innover mot bilen så du har kontroll på vinkler/spredning og unngår å bli overasket over full retur om du treffer feil.

Det tørker ikke ut i dørkarmer med lukket dør, så det andre er bare rent praktisk med hvor vann&såpe renner og hvordan få bort mest mulig uten å få grus fra dørkarmer med på videre vask.

Avfetting og sterk surfex som får ligge i 10-15  minutter gjør underverker på dørkarmene :) 

Til detaljene inne i sprekker rett ved gummilistene etc så blir det mye forskjellig man kan gjøre, med quick detailer, no-rinse såpe, børster, vannslange med ren flyt (uten pistol/endekobling), steam og tornador etc men det er stort sett unødvendig i hverdagsvasken.

Funky

Skal innrømme at jeg prøver å nøye meg med å ta alt på innsiden av dørene i 1 jobb - forvasken pleier å løsne dritten raskt og ta det med seg nedover dørkarmen, spyler/dusjer med vannslange eller sprayflaske og tørker forsiktig over med mf. Jeg synes nesten det tørker vel så raskt der som på lakken, spesielt på plastdetaljer inne i dørkarmene, derfor spyler jeg relativt raskt (tar gjerne to dører først før jeg spyler den forrige, osv). Men kanskje ikke så dumt å ta alt før utendørs forvask nei. Og QD/no-rinse kunne jeg sikkert brukt når jeg tørker over for å redusere sjansen for riper.

Arild

Fordelen med å ha kränzle. Surfex inni dørene, la det virke 5 minutt, skru trykket helt på minimum på kränzlen og så spyle med den. Blir gullrent hver gang. 

Så over med sv seal feed etterpå og cp reload som regel 😊

Funky

Har faktisk ikke tenkt så langt som å justere ned trykket på K5'en min, gudene må vite hvorfor jeg kjøpte det - men det skal testes neste vask :)