Jump to content
Sign in to follow this  
Kleiv

Bilvaskemaskinens "nye" fiende

Recommended Posts

Kleiv

Nå er jeg sterk motstander av å vaske bil i maskin men det er nå slik at svært mange velger nettopp denne enkle løsningen når doningen skal shines opp.Usikker på om det finnes andre steder i landet men her i Telemark har vi et firma som driver antirustbehandling med Lanolin, dette er fremstilt av talg fra sau. Problemet med dette stoffet er at svært mange har tatt denne behandlingen på bilene sine og det tyter ut over alt, utenpå skjermer, dører, kanaler m.m.
Har kommet over noen av disse bilene i forbindelse med detailing og det ser ikke bra ut, ikke bare ødelegger dette fettet utstyret vårt men det er nesten umulig å bli kvitt utenpå lakken før behandling. 
Det virkelige problemet er at mange av disse bilene vaskes i maskin og etterlater fett på børstene som igjen plukker opp stein og grus fra neste bil, det blir rett og slett en ond sirkel.

Fikk nylig forespørsel om en 1 år gammel RAV hybrid, den var fullstendig herpa. Slipt inn til grunningen flere steder og han vasker KUN i maskin.
Har tatt flere biler tidligere som har blitt skadet i vaskemaskin og synes at det har tatt seg opp nå som denne behandlingen har blitt så populær.

Noen andre som har meninger rundt dette?

Edited by redline

kenset

Vet ikke hvordan de du nevner påfører denne behandlingen, men det skal ikke tyte ut over alt. Har fått det gjort på min bil og all guffa holder seg der det skal være.

Kleiv

Det blir sprøytet på men i såpass store mengder at det kryper ut alle steder. Spes utenpå skjermbuene er det nesten uungåelig å få det på vaskeutstyret

• DCN Point 1

kenset

Ja vet det blir sprøytet på, som sagt har jeg det på min bil. Der tyter det ikke ut noen steder. Tror det er flere på forumet som har Fluid Film på sine biler og ikke har problemer med det.
Men kan det være med på å utrydde vaskeautomater så er jeg for å legge det på mer sloppy enn det skal

josje

Fluid film er rett og slett fantastisk, tror ikke den skal klandres for slikt.

Vaskemaskinene  er vel mye bedre/mer skånsom en tidligere, så problemet er antageligvis den 'fantastiske' vannbaserte målingen (+ mye mindre  lakk på bilene en tidligere for å spare penger)

Kleiv

Har ikke noe med selve Fluid filmen sin velgjørende effekt å gjøre, men de som har opplevd dette problemet skjønner greia.

alexanderst

Har fluid film på E-klassen min. Har ikke hatt trøbbel med overflødig produkt i karosseriet, men fikk med en avfetting laget for formålet. Synes midlet virker helt topp. Når jeg spyler bilen under, er det helt sinnsykt skitt og vannavstøtende. 

Conkey

Hadde også fluidfilm på forrige bil og med unntak av den første uken opplevde jeg ikke at det kom frem noen plasser det ikke skulle være. Første uken var det litt renn fra dører, tror jeg tok 2 vask denne uken med sterk avfetting av utsiden av kanalene og derav ingen kliss. Etter det-null problem. Men om det fjerner børstene hiver jeg det gjerne på lakken (på alle bilene på jobb...). Min bil skal ALDRI nærme seg børster. Da forblir den heller skitten

kenset

Min tanke er om det er sprayet i hjulhusene så vil vel de lange bustene på en maskinvask muligens nå langt nok inn til å få på seg stoff. Uansett ikke noe problem for meg da maskinbørstene ikke kommer så fryktelig nær mine biler.