Jump to content
Sign in to follow this  
Gabz

Rask og enkel skinnrens?

Recommended Posts

Gabz

Har noen lyse (beige) skinnseter i E46'en min som etter 260.000km har blitt ganske møkkete. Bilen skal snart selges og jeg har veldig lyst til å få renset de litt slik at de framstår litt penere. Jeg har aldri gjort noe sånt før, har ikke garasje å stå i, tålmodighet eller mye penger å bruke. Lurte på om det finnes noen enkle produkter å bruke som ikke krever mye utstyr etc.? Trenger ikke bli strøkent, bare det ser litt bedre ut. Eventuelt om noen her kan ta på seg en veldig rask rens til en hyggelig penge så er det også å vurdere.

200sxholmen

Ikea sin skinnrens har jeg lest en del bra om ;) aldri prøvd den selv da..;)

Freakshow
4 timer siden, Gabz skrev:

Har noen lyse (beige) skinnseter i E46'en min som etter 260.000km har blitt ganske møkkete. Bilen skal snart selges og jeg har veldig lyst til å få renset de litt slik at de framstår litt penere. Jeg har aldri gjort noe sånt før, har ikke garasje å stå i, tålmodighet eller mye penger å bruke. Lurte på om det finnes noen enkle produkter å bruke som ikke krever mye utstyr etc.? Trenger ikke bli strøkent, bare det ser litt bedre ut. Eventuelt om noen her kan ta på seg en veldig rask rens til en hyggelig penge så er det også å vurdere.

gabz! :D
ta deg en tur til Car-spa og kjøp deg colorlock sit kitt! selges til en go pris og du har produktet i lang tid! :)

• DCN Point 1

Martin.

Først støvsug setene så godt du kan

Surfex HD 1:10 Spray på ca 20x20cm området

Biltema neglbørste kost frem og tilbake og i sirkelbevegelser

Støvsug over området med en våtstøvsuger

Spray på vann 

Slik fortsetter du til du er ferdig. Jeg tok alle seter i mustangen på ca 2-3t

Når du er ferdig så lar du det bare tørke til neste dag.

Dette er billig å gjøre og setene blir myyye bedre!

Nå har jeg ikke noe beskyttelse på de, men det får gå.

longbow

Ett skikkelig skinn kitt med det du trenger koster bare noen få hundrelapper,og det er kjapt og enkelt. Eg har testet en del forskjellig no etterhvert og colourlock er det eg er mest fornøyd med. Tok min no i kveld, ute i grusen på parkeringen,og det tar ikkje veldig lang tid med mindre du går full klikk.

Freakshow
8 timer siden, Martin. skrev:

Spray på vann 

du skal aldri bruke APC på skinn.
og neglebørste er jeg sikker på at er alt for stiv for skinn

Madas
10 minutter siden, Freakshow skrev:

du skal aldri bruke APC på skinn.
og neglebørste er jeg sikker på at er alt for stiv for skinn

Er surfex APC? Er vel strengt talt en avfetting. Ser ikke helt hvorfor APC ikke kan brukes da det er mildt og kan blandes til hvilken styrke man vil. 

Freakshow
Akkurat nå, Madas skrev:

Er surfex APC? Er vel strengt talt en avfetting. Ser ikke helt hvorfor APC ikke kan brukes da det er mildt og kan blandes til hvilken styrke man vil. 

akkuratt det er jeg ikke sikker på.
men skinnet kan ta skade av bruk av APC

anbefaler deg og se denne :)

• DCN Point 2

Martin.

@Freakshow

@Madas

Nei surfex er vell apc??

Funker veldig bra, men vil en ikke bruke neglbørste så kan man bare bruke en børste som er litt mykere da....

Det er den jeg bruker da den er fin å komme til med og funker veldig bra!

Jeg har ikke ødelagt noe med den.

Hvorfor skal det ta skade av apc?? Husk at jeg sprayer på vann og støvsuger vekk nesten med en gang da. Det er vell på kanskje 15sek før jeg støvsuger

rogersolmyr

Ser du bor på Vestby, og da er veien kort til Concours.no  som har flere gode produkter for skinnpleie. Og de kan selvsagt gi deg en god anbefaling på hva du bør bruke på din bil. Hyggelig å stikke innom der er det også.

Selv bruker jeg nesten alltid Swissvax sine produkter for skinn, og er svært så fornøyd med det. Produkter som Surfex HD og andre APC produkter skader nok ikke skinnet om man sørger for å få det bort igjen, men våtsuging osv av skinnseter syns jeg høres unødvendig tungvint ut. Men jeg syns det er betryggende å bruke produkter beregnet for skinn på skinn, akkurat slik som vi ikke bruker husholdningssåper på lakk. Og sørg alltid for å legge på en form for skinnmelk/balsam etter at setene er renset og tørket.

• DCN Point 1

trogha

Surfex er en alkalisk avfetting med høy ph verdi, skinn er hud og skinnprodukter har litt mer nøytral ph. Skinnsetene blir ikke "ødelagt" etter 1 vask med surfex, men å bruke det jevnlig som skinnrens vil nok tørke ut og slite langt mer på skinnet enn vanlig skinnrens. En skinnrens er laget for å fjerne møkk uten å fjerne/slite for mye på de naturlige fett og oljene i skinnet som holder det mykt, litt motsatt av surfex.

• DCN Point 3

Blankbil / polishduden

En neglbørste er dessuten alt for grov til å brukes på skinn

• DCN Point 1

Polestarpolish
Spray på vann 

Billig er det, men det koster no ikke masse for et sett med colourlock shield hos Carspa da!Om det skal spares her tror eg stolene dine forsvinner med surfex 1:10!Da 1:25 på vedlikeholdsvasken er sterkt nok på utsiden av bilen;-)

Madas

1:10 er aaaalt for sterkt ja. Skjønner ikke hvor dere har fra at Sufex HD er APC når det står klart og tydelig at det er en alkalisk avfetting i butikkene. 

Martin.

Er neglbørste for hard så finn noe som er mykere (som sagt).  Men det funket utmerket for meg!

Når sant skal sies, så er disse setene veldig harde så gikk fint på de. Men det er ikke fake skinn, det er ordentlig.

Mulig surfex ikke er bra for skinn, men igjen.... Funker veldig bra for meg. Og jeg hadde ikke noe annet så da blei det surfex.