Gå til innhold
Bjørgvin

Trenger tips til bil som ikke starter (opel combo)

Recommended Posts

Bjørgvin

Bilen er en Opel combo 1.3 diesel 2006 mod. Blir lite brukt. Mest som arbeidsbil ved oppussing.

Litt info om hva som er situasjonen:

Er ute å kjører når batterilampen begynner å lyse. Kjører videre hjemover. På turen hjem kommer både abs og airbag lampen på. Ved parkering av bilen har jeg glemt å lukke vinduet. Prøver å starte bilen for å få strøm til å lukke det. Men nå er bilen stein død. Ikke mulig å lukke vinduet en gang.

Jeg tenker jo da at dynamoen er gåen. Greit nok. Har lenge vurdert nytt batteri til bilen så tenker at jeg kjøper nytt batteri slik at jeg får flyttet bilen under tak for bytte av dynamo. 

Monterer nytt fulladet batteri. Nå virker alle elektroniske ting, bilen prøver å dra igang med fullt fres, men vil ikke starte...

Jeg har fått lys i dashbordet med symbol skiftenøkkel gjennom siluett av en bil. Etter litt søk skal dette gjelde motorelektronikk, startsperre eller diesel filter.  Mistenkte startsperre, men da skal visst symbolet blinke. Det gjør det ikke hos meg.

Ting jeg selv har gjort nå: 

-Har testet for feilkoder, men fant ingen. Men var ikke det mest avanserte testutstyret.

-Nytt batteri

-Testet sikringer som ligger i motorrom. Ikke testet rele

-Byttet hallgiver. (Var tungstartet varm, så byttet denne for å utelukke at den var gitt seg helt) Kjent sak på disse

-Prøvd med 5-56 som "startgass" (tips fra nabo..)

-Prøvd alle nøkler.

 

Noen tanker rundt dette? 

Man skal vel i teorien kunne kjøre bilen med gåen dynamo? Kan det gamle batteriet har gjort at dynamoen er kortsluttet på noe hvis? Slik at bilen nekter å starte pga elektronisk feil?

Har bilen fått elektrofeil pga at bilen ble kjørt helt tom?

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian

Symptomene du nevner til å begynne med tyder på gåen dynamo, slutter og lade og flere systemer detter ut etter hvert som batteriet lades ut.

Normalt skal du få start på bilen og kunne kjøre den med defekt dynamo. Koble fra + kabelen på dynamo og isoler den så den ikke kommer i kontakt med gods og kortslutter så prøv og starte bilen igjen.

Når nevnte lampe ikke slukker etter noen sekunder skal det ligge en feilkode som kan leses av med diagnoseutstyr. Du må ha en scanner som støtter CANbus.

Du kan prøve pedal metoden, men virker ikke på alle modeller.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Polestarpolish

Kan være dårlig kontakt mellom jording motorblokka og karosseri. Høres ut som det kan være en periodisk feil siden også ikkje kommer opp på diagnose.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha

Med "lite avansert" diagnoseutstyr får man ofte kun lest ut feilkoder som er relatert til utslipp (luft, tenning, drivstoff o.l). Hvis bilen har BMS kan du ha flaks å slippe unna med nullstilling og sletting av feilkoder med litt mer avansert utstyr.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hirobofly

Kan være at EGR ventilen har grodd og står helt åpen. 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørgvin

Takk for svar. Jeg skal se nærmere på dette. Må vel uansett bytte dynamo. 

Kan en åpen EGR ventil relateres til defekt dynamo og tomt batteri? Fornuften tilsier at det bør relateres til dette.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hirobofly

Kan jo hende at det er flere problemer enn kun dynamo/flatt batteri.B)

Hvis ikke EGR, så ville jeg mistenke startsperra, eller muligens den elektriske dieselpumpa (hører du den surre en kort tid når du slå på tenningen?) 

 

Er blitt sånn at det er feilsøking i blinde om man ikke har tilgang til å lese feilkoder på bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Robert johannesen

Heii fikk også et problem at min Opel combo c 2007 bare blokket ut . Nå tenne sen likaom ikke kan skinne og skinne??

 Noen som har noe ide?

 Hvordan ordne men startsperre . El diesel pumpa

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
anders85

Prøvd nøkkel nr 2? Dette høres ut som et startsperre problem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×