Gå til innhold

Nybegynner


code13

Recommended Posts

Hei folkens.

Har lest noen guider og tråder her inne og har blitt noe klokere på dette med bilvask og polering. Har alltid bare tatt bilene mine på selv-vask stasjon og puttet i 3-4x 20kr og spylt i vei bare, men i helga var det noe annet. Aldri gjort dette før, derfor tok det utrolig lang tid (12 timer på opel'n og 8 timer på bmwn - inkl. innvendig rens) Resultatet ble helt utrolig! Gamle slitne lakken på opel'n ble grønn igjen og shinet som bare det! Bmw'n var helt ålreit.

Fremgangsmåte på begge bilene var:

Spyling

Avfetting + mere spyling

Nxt Tech Wash med washmitt og 2 bøtter inkl. grit guard

spyle av

tørke med MF håndkle

claya hele bilen (CG fra scandicshine)

scratch x på riper med Cyclo kopi (biltema) og tørke av med MF klut

Meguiars step1 cleaner med maskina over hele bilen, en flate av gangen,nye blå pads + tørk med MF

Meguiars step2 polish med maskinen over hele bilen, en flate av gangen,nye orange sonax pads + tørk med MF

Meguiars nxt tech wax2 med maskine over hele bilen, en flate av gangen - også nye sonax pads.

Har nå mange spørsmål til dere eksperter:

1.Hvor lenge skal denne tech wax ligge før jeg kan tørke av? Jeg lot den ligge 30 min ca. før jeg gikk over med MF

2. Hva menes med herde tid? Leste i etterkant her på forumet at den skal herdes i 24 timer? Skal jeg la produktet ligge i 24 timer før jeg tørker av? Eller at jeg ikke skal legge noe oppe før 24 timer? Hva med regn??

3.Jeg gjorde dette på fredag og lørdag, og søndag regnet det. Opel fikk vel 24 timer uten regn på seg, men BMW'n fikk ca 10 timer uten regn. Er all arbeid bortkasta?

4. Leste også at man ikke skal bruke maskin på tech wax'n. Burde jeg gå over igjen for hånd?

5. Så jeg trenger råd, tips og anbefalinger hva jeg burde gjøre nå for å rette opp mine feil! Skal jeg ASAP legge på ny tech wax? Men blir regn noen dager fremover! :/ Eller må jeg gjenta alt sammen (pga regnet?) hvis jeg skal legge på ny tech wax, burde jeg vaske bilen med tech wash eller bare skylle av?

Vær så snill å hjelp, er litt bekymret for siden hvis jeg la på tech wax feil og tok av for tidlig - blir bilen da ubeskyttet og lakk blir ødelagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lexgtturbo

1: husker ikke helt men etter 30 min kan den fint fjernes uten at du ødelegger noe

2: herdetiden er fra du har tørket av voksrestene

3: nei arbeidet er ikke bortkastet, men holdbarheten på voksen,som ligger på lakken, kan ha blitt redusert

4: Tech wax kan legges med DA maskin, så det skal gå helt fint

5: hold bilen med jevnlig vask frem til beading begynner å avta, så legger du voks på nytt

Håper det hjalp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LexGtTurbo: Tusen takk for svar! Bekymringene er vekk pga ditt svar! Godt å vite at all arbeid ikke var bortkasta. Til helga er det meldt knall vær og skal da stå i skyggen og legge på ny nxt tech wax2 etter en vask også step3 oppå der igjen (etter 24 timer?) Skal ta bilder av bilene :)

Gleder meg også å prøve andre produkter senere som dere nevner feks scholl, swisswax, mez o.l. som dere skryter av! Også er det er alltid gøy å lære noe nytt og nyttig! Takk til deg og Detailers club norway - hadde ikke vært mulig uten dere.

mvh code13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For og legge til litt info på det har fått her.

For og finne ut om en voks er ferdig tørket og klar til og fjernes,kan du ta en REN finger og sveipe raskt over voksen.Ser du en klar og ren hinne der du har tatt fingeren er voksen klat til og fjernes.

Er den litt "tåkete" skal du vente en stund til og ta en ny test.

En syntetisk voks som nxt teck,megs # 20 og #21 skal ha herdetid på ca 24 timer etter du har tørket den av bilen for at den skal sette seg til lakken.Legger du på før reduserer du levetiden på voksen,eller sealer som det egentlig er.

En natur voks klarer seg som regel med ca 10-15 min før du kan tørke den av lakken og trenger bare ca 4 timer herdetid,men den har kortere levetid men ser bedre ut på bilen om du spør de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei arne fra ÅÅÅlesund :)

takk for mer info! Da vet jeg når jeg kan fjerne nxt wax, som faktisk er en sealer. du nevner også megs # 20 og #21 - hva betyr nr? leser ofte på forum at folk bruker nr (er det istedet for produkt navn?) feks megs scratch x = #3?

Blir bilen bedre om man legger på sealer først og deretter naturvoks? er megs step3 naturvoks forresten? (skal gjøre dette på torsdag) og trenger en naturvoks/ eller annen jeg kan legge oppe sealer igjen som fås tak i bilxtra/mekonomen - eller er det bortkasta penger og tid?

takk for at dere hjelper! Føler at jeg kan litt mer idag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Forbrukerserien til Megs har vanlige navn, Mirror Glaze serien dems(proff) har #, f.eks. 20, 21, 80, 83 o.l. også er det Detailer serien(proff) dems som har vanlige navn igjen.. Mirror Glaze består hovedsaklig av poleringsmidler og Detailerserien består av såper, avfetting osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reagerer litt på at du brukte Scratch-X før du brukte Step 1 Pain Cleaner.

Er ikke 100% sikker, men jeg tror du fjerna Scratch-Xen ved å gjøre det i den rekkefølgen. Ville nok bytta om på de to neste gang.

Men om noen av de litt mer erfarne her kunne bekrefta eller avkrefta det, så kunne det vært greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reagerer litt på at du brukte Scratch-X før du brukte Step 1 Pain Cleaner.

Er ikke 100% sikker, men jeg tror du fjerna Scratch-Xen ved å gjøre det i den rekkefølgen. Ville nok bytta om på de to neste gang.

Men om noen av de litt mer erfarne her kunne bekrefta eller avkrefta det, så kunne det vært greit.

Det er såvidt meg bekjent ikke fyllere i scratchX, men det er bra å rense lakken med DC1 før man går på med scratchX.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spurte om megs. step3 er en naturvoks.Tja sier jeg da.Den inneholder noe carnuba men ikke mye vil jeg tro.Skal du ha naturvoks er det myye annet som er noe og sette pengene på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! takk for alle svar!

Da blir det paint cleaner før scratchx neste gang :) Tusen takk for forklaring av produktnavn og nummer - lett å gå seg vill når man er ny. Blir som når jeg snakker Mhz og ram og Gigabytes og socket ditt og datt til mamma. Takk for linken til forkortelsene (Lord! Hvor mye produkter og tall det var da! - Heldigvis finnes dette forumet jeg kan bare "kopiere" handlelista)

Ja, skal ta noen bilder (kompakt kamera) men lover ingen gode bilder, skal knipse litt imorgen

og i helga etter at jeg har vaska, lagt på nytt lag med nxt wax og ett lag med med naturvoks hvis jeg finner på bilxtra (noen anbefalinger?) Men dere må ikke slakte meg - jeg er jo nybegynner :wub:

igjen takk til alle dere her inne. Lærte noe nytt idag også :) Og er villig til å lære mer!

takk takk og ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Autoglym HD voks har de tror jeg, bra blank den også, men faller nok litt mellom to stoler mht Swissvax sine vokser, Dag//swissvax har lovet oss en herlig helg, så pass på da om du trenger/skal ha en voks

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Autoglym HD voks ble handlet inn, men ikke brukt ennå. Den var jo meget dyr! 598 på bilxtra for voks, 2 polerputer + mf håndkle. Legger denne oppå igjen om ett par mnd. I og med at begge bilene har Nxt wax 2 , man trenger vel ikke å clay-paint cleaner osv osv (hele pakken) før man legger på denne? Holder vel med vask og legge på HD voksen? hvis sealeren har beskyttet tidligere arbeid?

Huff, nå har jeg brukt mer enn 3000 kr på bilpleie (dere bruker vel 100 ganger mer? Ikke regn det ut!) - men det er verdt å se bilene shine - er egentlig ganske fornøyd med Megs forbruker serie! Men vet ikke bedre heller. . Uannsett, det var ønske om bilder, fikk tatt noen bilder med ett kompaktkamera av bmwn (felgene er ikke vaska) Opel'n har ikke blitt vasket/vokset på nytt.

IMGP8185.jpg

vasking av bilen, fortsatt fine dråper (beading?) på lakk etter sist lakk forsegling

IMGP8183.jpg

før ny lag med tech wax

under kommer bare masse bilder fra før og etter tech wax

IMGP8192.jpg

IMGP8187.jpg

IMGP8192.jpg

IMGP8194.jpg

IMGP8195.jpg

IMGP8200.jpg

IMGP8201.jpg

IMGP8203.jpg

IMGP8204.jpg

IMGP8205.jpg

IMGP8207.jpg

Vectra'n er ikke vaska :/

IMGP8209.jpg

IMGP8211.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bmw'n ble veldig blank og fin. Ser strøken ut. De er nok ikke dårlige disse forbruker produktene til megs heller. Jeg bare stusser litt på dette rådet om å bruke scratchx etter step1. Scratchx er jo det groveste produktet, og inneholder ingen fillere som kan fjernes av de andre produktene, så det er jo mest naturlig å bruke dette først for å fjerne dypere riper før man går på med step 1-2-3 da disse innholder fillere. Kan ikke se noen mening i å gjøre det motsatt. :huh:

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mighty: jo, er veldig fornøyd med forbruker produktene til megs. men har aldri prøvd noe annet heller, så jeg vet ikke. Men er fornøyd med resultatet, også naboen var fornøyd og interessert og ville ha oppskriften. Jeg vet ikke om scratchx før eller etter cleaner heller, jeg tenkte bare groveste først jeg også. men men...

arne: takk for hyggelig kommentar om bilen :) Den er grei å se på, er noen riper på fanger og mangler på bilen utseendemessig, men heldigvis skal dette byttes etterhvert.

Og igjen, takk for hjelpa allesammen! :D

ps. hvor mye tid bruker dere på ca. samme rutine som meg? + innvendig støvsuging og plastfornyer + div? Syns 8-12 timer er utrolig lenge.

OG GOD SOMMER!!!!!! eller god helg iallfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F34Johnny

8-12 timer når du bruker hånd produkter og er nøye er vell ikke så uvanlig.

Brukte mye av påsken på mine vår detailinger før når svigers hadde gård med 50 kvadratmeters oppvarma verksted, men da ble støtfangere, lister, lykter grill og andre deksler demontert rengjort og polert opp mens de var av bilen og alle produktene fikk full herde tid, brukte da ofte autoglym produkter for hånd.

Nå er polerskapet begynt å fylles med 3M, meguiars, og swissvax produkter, har og kjøpt meg hitachi roterende polermaskin og begynt å få litt praksis med denne ved å hjelpe kjente med litt små korigeringer på litt eldre biler. Testa bla litt på en mazda 323 rød som var så falma at støtfangerene var hvite.

Med 3M sin rubbing på orange 3M pad og 3M polish på sort polish pad ble resultatet over all forventning, fangeren ble knall rød igjenn og så blank at du kunne speile deg i den, Så til de som "roper bilder" fikk jeg ikke tatt dette for det ble så sent på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bmw'n ble veldig blank og fin. Ser strøken ut. De er nok ikke dårlige disse forbruker produktene til megs heller. Jeg bare stusser litt på dette rådet om å bruke scratchx etter step1. Scratchx er jo det groveste produktet, og inneholder ingen fillere som kan fjernes av de andre produktene, så det er jo mest naturlig å bruke dette først for å fjerne dypere riper før man går på med step 1-2-3 da disse innholder fillere. Kan ikke se noen mening i å gjøre det motsatt. :huh:

Det er noe med at scratchX tar mer hvis man får dratt litt dritt ut av lakken med lakkrens først, det er det groveste produktet sammenlignet med step1-3, men fortsatt ikke grovt nok til at man trenger å gå over med noe annet etterpå for å "refine" e.l.

Step 2 er vel der det er mest fillere og da er man jo ferdig med SX ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bmw'n ble veldig blank og fin. Ser strøken ut. De er nok ikke dårlige disse forbruker produktene til megs heller. Jeg bare stusser litt på dette rådet om å bruke scratchx etter step1. Scratchx er jo det groveste produktet, og inneholder ingen fillere som kan fjernes av de andre produktene, så det er jo mest naturlig å bruke dette først for å fjerne dypere riper før man går på med step 1-2-3 da disse innholder fillere. Kan ikke se noen mening i å gjøre det motsatt. :huh:

Scratch-X er litt tung å jobbe med så det kan lønne seg å kjøre step1 først..

Verken step 1 2 eller 3 inneholder fillere (iflg Meguiar's)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...