Jump to content
Sign in to follow this  
emu

Nybegynner med ny bil..

Recommended Posts

emu

Hei!

Har for første gang kjøpt meg ny bil (svart metallic) og tenker at jeg skal forsøke å ta vare på denne. Får ikke bilen før i slutten av september, så tenkte det var utmerket å lære litt mer av "faget" innen den tid. Jeg har ikke et ønske om å bruke unødvendig mye penger/tid på dette, men vil likevel ta så godt vare på bilen som jeg kan.

Jeg kan ikke så alt for mye om bilpleie, så ikke skyt meg visst jeg sier noe feil her...

Ettersom at bilen og lakken er helt ny, ønsker jeg ikke å slipe lakken med polisher før det er nødvendig. Jeg har lest at det er flere som gjør dette, men tenker det er greit for meg å ikke gjøre dette, slik at mine nybegynnerfeil ikke vil gjøre ting verre. 
Er det noe jeg bør gjøre når jeg får bilen? Tenkte egentlig ikke å gjøre noe, og vente 1-2 måneder, ettersom at jeg antar at bilen er polert/vokset når jeg får den. Når det da er gått 1-2 måneder tenkte jeg å foreta en grundig vask (Selaclean Bil- og Båtshampoo med Voks) av bilen og legge på Autoglym Extra Gloss Protection for å gi en viss beskyttelse gjennom vinteren. Er dette noe dere kan anbefale? Er det greit å legge voks på uten å ha polert?

Når vinteren er over var planen å ta en grundig runde med bilen. Avfetting, grundig vask(Selaclean Bil- og Båtshampoo med Voks), polisher (Autoglym Super Rensin Polish) og voksing (Autoglym Extra Gloss Protection). Tenker også å gjøre dette før vinteren kommer igjen. Mellom disse "grundige rundene" med avfetting, polisher osv, tenker jeg å ta regelmessig (hver 3 uke?) vedlikeholdsvask samt påføre Autoglym Aqua Voks.

Høres denne planen grei ut for en som er middels interessert, men vil likevel gi en grei nok behandling...? Noe annet du anbefaler? Noe fokus jeg bør ha pga. svart metallic lakk? (Jeg mener jeg kan "hovedpoengene" med å foreta riktig bilvask, prinsipper med polish/voksing og hvilket utstyr som er egnet til dette. Men jo mer jeg leser, jo mer forvirret blir jeg... Tenker derfor jeg vil holde ting på et enkelt nivå, og innbefinne meg at jeg ikke er en proff (enda).)
Takker masse for hjelp

ØHN

Velkommen hit!

Det høres ut som du har en fin plan.

Det aller viktigste du kan gjøre for å holde bilen pen over tid, er å vaske den riktig. Det vil i prinsippet si at du alltid tar en grundig forvask før lakken håndvaskes. Lakk som er nesten ren, gir langt mindre sjanse for å lage riper og vaskeslitasje.

Autoglym EGP etter Autoglym SRP, vil gi bilen beskyttelse og holde den pen lenge.

Dessverre er det uoppnåelig å holde en bruksbil helt ripefri uansett hvor forsiktig man er. Denne bruksslitasjen kan man fjerne permanent og tilbakestille lakken til nesten ny. Da er vi inne på det mange her inne driver med, og som du skriver at du har fått med deg. Da brukes litt andre poleringsprodukter, med slipemidler, som med maskin fjerner lakkslitasje. Etter hvert kan det hende du får lyst til å ta skrittet fullt ut og starte med korrigering av lakken. Det er ikke så vanskelig hvis en har litt håndlag og kan bruke verktøy. Alternativet er å sette det bort til noen som kan, når bilen er brukt en stund, og du ser behovet.

Men som sagt, det viktigste er å vaske bilen skånsomt, så bilen holder seg pen lengst mulig.

Gratulerer med ny bil på vei!

• DCN Point 1

emu
4.7.2017 - 2.15, ØHN skrev:

Velkommen hit!

Det høres ut som du har en fin plan.

Det aller viktigste du kan gjøre for å holde bilen pen over tid, er å vaske den riktig. Det vil i prinsippet si at du alltid tar en grundig forvask før lakken håndvaskes. Lakk som er nesten ren, gir langt mindre sjanse for å lage riper og vaskeslitasje.

Autoglym EGP etter Autoglym SRP, vil gi bilen beskyttelse og holde den pen lenge.

Dessverre er det uoppnåelig å holde en bruksbil helt ripefri uansett hvor forsiktig man er. Denne bruksslitasjen kan man fjerne permanent og tilbakestille lakken til nesten ny. Da er vi inne på det mange her inne driver med, og som du skriver at du har fått med deg. Da brukes litt andre poleringsprodukter, med slipemidler, som med maskin fjerner lakkslitasje. Etter hvert kan det hende du får lyst til å ta skrittet fullt ut og starte med korrigering av lakken. Det er ikke så vanskelig hvis en har litt håndlag og kan bruke verktøy. Alternativet er å sette det bort til noen som kan, når bilen er brukt en stund, og du ser behovet.

Men som sagt, det viktigste er å vaske bilen skånsomt, så bilen holder seg pen lengst mulig.

Gratulerer med ny bil på vei!

Takker for hjelp!

Slik jeg har forstått det vil det å vaske bilen riktig innebære å f.eks skumlegge bilen først, la det virke noen minutter, deretter skylle av rikelig med mye vann, og evt. skumlegge enda en gang før en tar en berøringsvask? Da vil en ha tatt vekk de fleste små korn/urenheter på lakken og kan dermed ta en berøringsvask uten stor fare for å lage riper/swirls? Men jeg lurer på om 2 skumlegginger av bilen og deretter en berøringsvask ikke vil slite på lakken/evt. voks en har lagt? Jeg tenker visst jeg skal ta en slik vask regelmessig, vil ikke såpass mye såpe slite på lakken over tid...? Er seleclean bil og båtsjampoo en skånsom sjampoo som jeg kan bruke til dette, eller anbefaler du noe annet?
Og visst bilen er mer skitten enn normalt, vil det også være nødvendig med evt. avfetting før jeg skumlegger og tar berøringsvask?

Er det OK å ta en grundig vask av bilen (ikke avfetting), tørke den, og legge på autoglym EGP(ikke polere først heller)? Altså visst bilen ikke er veldig skitten, og jeg ikke har noen småriper/swirls i  lakken som jeg ikke ønsker å fjerne, men jeg vil legge på en beskyttelse iform av voks. Evt hvor ofte kan/bør jeg legge dette på?

Mange spørsmål her, men takker masse for hjelp. Har lest på forumet, men finner ingen eksakte svar.

ØHN

1) Tartech/Prickbort asfaltjferner (brukes alltid på vinteren og ved behov på sommeren. Hvis man kjenner nupper i lakken ved berøringsvask, kan man planlegge Prickbort ved neste vask på sommeren.)

2) Skum. Bruk en såpeskumavfetting som er beregnet på skumkanon. Ikke bruk "bøttesåpe". Den gir masse skum, uten å løsne særlig med møkk. Morsomt, men unyttig når målet er renest mulig bil før berøring. 

Gode skumkanonsåper er f. eks: Bilt-Hamber Autofoam, Nerta Active Diamond Foam, eller den jeg liker best, som rengjør godt og ikke skader krom; Kenotek Keno 4000. Det finnes andre gode skumkanonsåper også. Jeg kjenner ikke til hvordan SelaClean presterer i forhold til de nevnte.

3) Sveverustfjerner som Korrotech, Korrosol, IronX med flere. Brukes før polering og ved grundig vårvask etter vinteren.

På vinteren anbefaler jeg å gjøre forvask 1) og 2) hver gang.

På sommeren holder det ofte med kun forvask 2)

Før polering med SRP eller nytt lag Autoglym EGP ville jeg tatt alle tre trinn med forvask.

Til ditt spørsmål om forvask sliter på lakk/eksteriør:

Ja, forvask vil slite på voks og forsegling. Men det vil spare deg for unødvendige vaskeriper. Å legge et lag voks/lakkforsegling tar ikke lang tid. Å slipe vekk riper er en tidkrevende prosess, og da sliper man vekk klarlakken litt etter litt hver gang man maskinpolerer.

Så det er mye bedre å forvaske grundig og slite på voksen, enn å gni møkka av lakken og deretter måtte slipe vekk vaskeripene etter dårlig forvask. 

• DCN Point 1