Gå til innhold
2my

Pianolakk?

Recommended Posts

2my    14
2my

Når erfarne detailere snakker om vanskelig "pianolakk" å jobbe med, feks pyntelister på BMW. Hva menes egentlig med det? Altså pianolakk? Og hvordan korrigeres eventuelt denne? Oppfører klarlakken seg annerledes på pianolakk? Håper noen kan gi en kort og god forklaring på dette og kanskje si noe om hvordan du selv håndterer pianolakk. På forhånd takk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
A. Gaastjønn    763
A. Gaastjønn

Hei. Pianolakk er det som gjerne er mellom vindua. Legger ved bilde som eksempel.

Pianolakken er gjerne veldig mjuk, og får lett riper. Til og med ved buffing etter polering. Usikker på om det er klarlakk der i det heile.

EDIT: Pianolakk korrigeres på vanlig måte, men gjerne med finare pute/polish. Det er ikkje mykje som skal til for å fjerne støyen i lakken. Eg brukar stort sett ein liten roterande maskin med gul rupes pad og medium polish :)  Viktig å vere veldig forsiktig når du skal fjerne polishen då du fort kan lage micro riper.

pjimage (3).jpg

Endret av A. Gaastjønn
  • DCN Poeng 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Thor Ingo    15
Thor Ingo
2 timer siden, A. Gaastjønn skrev:

Hei. Pianolakk er det som gjerne er mellom vindua. Legger ved bilde som eksempel.

Pianolakken er gjerne veldig mjuk, og får lett riper. Til og med ved buffing etter polering. Usikker på om det er klarlakk der i det heile.

EDIT: Pianolakk korrigeres på vanlig måte, men gjerne med finare pute/polish. Det er ikkje mykje som skal til for å fjerne støyen i lakken. Eg brukar stort sett ein liten roterande maskin med gul rupes pad og medium polish :)  Viktig å vere veldig forsiktig når du skal fjerne polishen då du fort kan lage micro riper.

pjimage (3).jpg

Ikke erfaren, men enig med gul Rupes. Jeg slet litt med dette da grovere puter ofte lager ugang i den følsomme overflaten. Man blir fort fristet til det da det ofte er veeeeldig mye riper. Samt at fin/fin komboer ikke tar nok eks orange scholl og s30. Gul Rupes og s20 var lekende lett og helt sikkert combo neste gang😀

Endret av Thor Ingo
  • DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arild    1 070
Arild

Før polering:IMG_0185.thumb.JPG.58fc7001cd8a72f2e18f4e2fc9840594.JPG

Etter en runde med rupes mini med flexipads wool + menzerna 300 og en runde med rupes gul polish på gul rupes pute

IMG_0186.thumb.JPG.4874234b1155a387d43ced87e0556c3d.JPG

Etter siste runden med hvit rupes og angelwax redemption:

IMG_0212.thumb.JPG.d17856be6968162df5a977527ee7527f.JPG

Endret av Arild

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mozell    43
Mozell

Hvor mye lakk har man å jobbe med på typisk pianolakk? Jeg har bare innbilt meg at det er tynt tynt lag med lakk. 
Ser at folk går på med grove kombinasjoner

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig