bjorke

Guide til rotary-maskinpolering

21 innlegg i emnet

Nok en kongeguide! :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nice!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir bare mer og mer lysten på å kjøpe roterende maskin. Tenkte å skaffe et gammelt bmw panser og øve på siden det er mest bmw jeg polerer og det da vil være ganske lik lakk og øve på.

Fortsatt litt usikker på hvilken maskin jeg skal kjøpe, var innstilt på å kjøpe makita fra jegard men det tilbudet er jo borte. Gamle jobben min var Metabo forhandler, noen som har noen erfaringer med Metabo sine polermaskiner? Evnt ca hva de ligger på i pris?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har Hitachi selv og den er veldig bra, men har ikke testet så mange andre da...så kan ikke gi noe voldsom sammenligning desverre

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Har Hitachi selv og den er veldig bra, men har ikke testet så mange andre da...så kan ikke gi noe voldsom sammenligning desverre

Vet du hvor de har gode priser på den maskinen?

Endret av bjorke
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En meget bra guide dette og er et must å lese flere ganger for de som har tenkt å starte med roterende. Les guiden, prøv maskinen på et panser og les guiden engang til. Følte jeg klarte meg rimelig bra med roterende første gang etter å lest den guiden. (+ noen tusen andre tråder :) Nå var det nokså milde produkter jeg prøvde mg83, Meguiar's 80 og noe ren polish og med putenene lcc orange og Meguiar's finishing pad. Du skal ha litt guts for å starte rett på Meguiar's 85 og ullpute :)

Eneste uhell var at jeg kom bort i dørlistene, og da går det fort å svi stygge merker i lista selv om jeg hadde tape på lista.

Mine tips etter jomfruturen med roterende er:

Fukt paden med et spray QD(brukte selv Meguiar's final inspection)

Bruk rene pader. De klumper seg fort opp med produkter og da blir det vanskeligere å kontrollere jobben. Om du ikke har mange pader å skifte mellom så vask dem raskt for hånd med litt såpe og skyll dem godt klem og ut vannet, kjør padden på fyll fyring på maskinen i ca 20sec, tørker fort da.

Studer Zenith metoten i guiden, den funker glimmrende for meg.

Bruk litt tid på å spre produktet og ikke bruk for mye produkt på paden, det blir fort mye søl om du går fort i svingen her.

Du må ta deg god tid, det går mer en et par timer til å polere bilen med maskin for en nybegynner.

Kjøper du en billig maskin som meg så må du kjøre opp speeden på maskinen ved press på paden da den maskinen sikkert ikke har regulering som holder en konstant hastighet, men vær opps kjør på lavere hastighet til du føler deg mer konfortabel med maskinen.

Er ikke mye korrigering du får gjort på rpm 600 men det er heller ikke mange feil du kan gjøre heller så lenge du har maskinen i konstat bevegelse. Du vil sikkert starte med å raske bevegelser fordi du er redd for at lakken skal brenne seg men du merker fort at rolige bevegelser fungere mye bedre. Har alldri prøvd en skikkelig DA men kan tenke meg en DA vil ha samme effekt som en roterende på 600-900rpm. Så jeg mener roterende er et utmerket alternativ til DA om du holder deg på lave hastigheter.

Nå skal det sies at jeg prøvde jomfruturen med roterende på en 93-mod bil, vet ikke om jeg hadde turt å starte opp på en nyere bil. men med to hele dager med polering på bilen føler jeg mer en nok komfortabel til å prøve en nyere bil, bare ikke med compound og ullpute ennå :)

Les guiden og vurder en roterende, mitt inntrykk er ihvertfall at den ikke fortjener det dårlige ryktet den har fått.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Vet du hvor de har gode priser på den maskinen?

Albert E Olsen i Trondheim har Hitachi'n på kampanje nå til 1790 +MVA

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det må sjekkes ut. Takk :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk du sjekket det ut? (Har AEO fått dem inn?) Lyst på en slik selv ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bestilte Hitachi i dag fra http://www.tromsomaskinforretning.no/, vet ikke om de sender pr. post men det finnes sikkert noen i nærheten av der du bor som kan bestille til deg.

Pris: 2238.- inkl. moms, også skal det vel trekkes fra litt rabatt også :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Fikk du sjekket det ut? (Har AEO fått dem inn?) Lyst på en slik selv ;)

Min er bestilt. Var der for ca 1/2 uke siden og hørte. Du kan jo ringe og høre om de har kampanje på den enda :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Min er bestilt. Var der for ca 1/2 uke siden og hørte. Du kan jo ringe og høre om de har kampanje på den enda :)

Da jeg spurte sa de at det varte helt til August.

Skal kjøpe ei selv før den tid. :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Da jeg spurte sa de at det varte helt til August.

Skal kjøpe ei selv før den tid. :D

Er du sikker på at det er kampanje?

1790+25%=2237.50

Ifølge han på maskinforretningen skal utsalgspris i norge være 2238.-

Endret av trogha
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Er du sikker på at det er kampanje?

1790+25%=2237.50

Ifølge han på maskinforretningen skal utsalgspris i norge være 2238.-

Når jeg bestilte spurte jeg om pris, og han bak disken sa 1790...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, så da er det sikkert 1790.- inkl. mva

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Når jeg bestilte spurte jeg om pris, og han bak disken sa 1790...

AEO opererer med priser EKS mva.

Jeg synes Metabo og Makita har vesentlig bedre maskiner enn Hitachi, men de koster jo kroner. Har Metabo'en selv, men kunne godt tenkt meg en Flex...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lest igjennom denne giuden et par ganger nå. En ting jeg lurer på.

Når vi snakker om antall "pass". Er en runde over hele flaten du skal ta 1 pass? F.eks område på 40x40.

Så en runde vertikalt og en runde horisontalt med litt overlapp er 2 pass?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jupps...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den der var flott

Reagerte på en ting.når han beskriver Zenith Plateau prinsippet, så kjører han tilsammen 18 pass med varierende hastighet.

Kjører dere eksperter virkelig 18 pass?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive