Jump to content
Sign in to follow this  
2my

Garanti sak og leie bil.....

Recommended Posts

2my

Bare lurer.....

Jeg har en 2013 mod Kia Sportage som har gått 43000 km. Kia reklamerer som kjent med Norges beste nybilgaranti. Bilen har forøvrig aldri blitt vasket i automat og er særdeles velholdt. Men her i vår fant jeg rust i sveise skjøter og rust på innside på alle fire dører. Etter litt om og men, innsending av bilder, dokumentasjon etc så bestemte Kia Norge at dette var en garanti sak, og det er jo vel og flott all den tid bilen bare er fire år gammel. Alle fire dører må plukkes av og lakkeringsverkstedet måtte ha bilen en uke for å få jobben gjort. Til min store overraskelse fnyste dem nærmest av meg når jeg spurte Varden bil Haugesund om de tilbød leiebil i perioden. Vi er jo alle ekstremt avhengig av bilene våres i dag for å få ting til å gå rundt med jobb, skole, barnehage etc. Etter en tlf til forsikringsselskapet mitt opplyste de meg om at jeg kun hadde leiebil ved kollisjon skade og at det ved garantisak er verksted/forhandler som selv bestemmer om de vil tilby dette. Så mitt spørsmål er da, hva synes dere er riktig? Noen med erfaringer på dette området? Jeg er jo havnet i denne situasjonen uforskyldt all den tid det er en garantisak, er det da riktig at jeg selv må ta kostnaden med leiebil?

Stein86

Min erfaring med Møller er at jeg har alltid fått gratis leiebil når det har vært garanti som gjaldt lakkering.

Men det ulogiske at jeg har ikke automatisk fått leiebil når det har vært noe "mekanisk" som var dekket av garantien. (Det skal sies at ved litt overtaling så fikk jeg gratis leiebil til slutt)

• DCN Point 1

ØHN

Dette varierer fra en sak til en annen, dessverre. Jeg har fått både ja og nei med ujevne mellomrom på US Chevrolet, Mercedes, Nissan og Subaru. Det virker som jo nyere bilen er, jo enklere er det å få leiebil/lånebil fra merkeforhandler/verksted.

Dessverre er rustskader noe vi er mer utsatt for enn mange andre markeder. Vi har også forbrukerrettigheter som er bedre enn de fleste andre markeder. Det betyr at forhandler noen ganger ikke får dekket utgiftene fra fabrikk/produsent. Forhandler må kanskje dekke dette selv, og da varierer både vilje og evne til å betale regningen.

Nesten alle bilmerker tilbyr mobilitetsgaranti de aller første årene. Mange tilbyr også mobilitetsgaranti i forbindelse med service. Ved å benytte merkeverksted fornyer man mobilitetsgarantien frem til neste service også utenfor normal garantitid. Sjekk om det gjelder din bil. Det er i så fall et argument en kan bruke.

Prinsen

Jeg har erfaring fra Bertel O. Steen og Røhne&Selmer. Førstnevnte selger Kia hvis jeg ikke husker feil, og jeg har fått gratis lånebil hos begge disse forhandlerne når jeg har hatt bilene inne til garantisaker. Men merk at det kun har vært ved garantisaker. Da den ene bilen var inne for lakkering etter en ripe fra en annen bil, så fikk jeg ikke lånebil fordi det ikke var inkludert i forsikringen min.

edit: og jeg synes det er uetisk av dem å ikke låne deg en bil når den fremdeles er "ny" og det er en garantisak.

Edited by Prinsen

longbow

Sett fra ett annet ståsted, si at ett merkeverksted har inne 40 biler på en dag, og 15 utav de er garanti jobber, så måtte de hatt 15 biler stående så de kunne leige ut gratis. Og garanti er dårligere betalt,  så det tjener man mye mindre på i utgangspunktet. Skal man oppå det betale leigebil, så taper verkstedet i de fleste tilfeller penger på å reparere bilen din, og da hadde det ikkje gått veldig lang tid før timeprisen hadde gått opp drastisk på alt utenom garanti, eller at de hadde gått konken.

Til ettertanke hvertfall.

Oddaa

Sjekk forbrukerkjøpsloven. Jeg måtte selv finne frem denne i et mer eller mindre identisk tilfelle for et par biler siden (2 år gammel Honda med rust på alle fire dører og bakluke).

Mr. Bean

Reklamasjon etter forbrukerkjøpsloven følger egne lovfestede rettigheter

Garanti er en frivillig ulovfestet "ytelse" som forhandler kan tilby, men som det ikke følger kunderelaterte rettigheter med. 

Det er med andre ord viktig å skille mellom hva som er lovmessige forpliktelser og frivillige ytelser. (Du har med andre ord ingen rettmessige krav, og skal "egentlig være glad for" at skaden blir utbedret kostnadsfritt) 

• DCN Point 1

Oddaa
Reklamasjon etter forbrukerkjøpsloven følger egne lovfestede rettigheter
Garanti er en frivillig ulovfestet "ytelse" som forhandler kan tilby, men som det ikke følger kunderelaterte rettigheter med. 

Det er med andre ord viktig å skille mellom hva som er lovmessige forpliktelser og frivillige ytelser. (Du har med andre ord ingen rettmessige krav, og skal "egentlig være glad for" at skaden blir utbedret kostnadsfritt) 

Så vidt jeg vet kan ikke garantien være dårligere enn reklamasjonsretten? Ergo blir det vel litt rart om en har krav på leiebil om saken håndteres som reklamasjon, men ikke dersom den håndteres som garanti?

(Mulig at jeg misforstår hele innlegget ditt)
  • DCN Point 1

asv
22 minutter siden, Oddaa skrev:

Så vidt jeg vet kan ikke garantien være dårligere enn reklamasjonsretten? Ergo blir det vel litt rart om en har krav på leiebil om saken håndteres som reklamasjon, men ikke dersom den håndteres som garanti?

(Mulig at jeg misforstår hele innlegget ditt)

Det stemmer det du sier at garanti ikke kan være dårligere enn reklamasjonsretten, men krav til erstatningsgjenstand utløses ikke med mindre avhjelpen tar mer enn en uke, jf. Forbrukerkjøpsloven §30 

Sitat

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Oddaa

Det med en uke er riktig ja. I mitt tilfelle tok det mer tid enn det.

Trådstarter har ikke sagt noe om hvor lang tid reparasjonen tok/tar.

benzomatix

Jeg fikk leiebil av Møller under behandling av rust i/rundt skiltlys på bakluke. Skoda Superb 2014 mod