Jump to content
Sign in to follow this  
SoBrainDead

Dårlig erfaring med detailer

Recommended Posts

SoBrainDead

Hei,

Jeg er helt fersk i gamet og mulig jeg overreagerer eller snakker fordi jeg ikke kan en dritt.

 

Skal heller ikke oute noen men har noen opplevelser med en detailer som jeg betalte for innvendig/coating, osv fikk gjort det par dager siden(Det tok veldig veldig lang tid forresten). Men dessverre så sitter jeg igjen med noe uggent følelse av at jeg ikke fikk det jeg betalte for. Her er følgende saker som jeg vet ikke om jeg overreagerer på eller har blitt "lurt" på.

 

- Riper(veldig tynne) igjen etter coating på taket/over døren (Google sier at det er normalt etter coating?)

- Felgene er skitten igjen etter 15km med kjøring etter coating (kanskje vanlig med så mye bremsestøv)

- Front ruten ble ikke behandlet fordi det er småe steinsprut over ruten (ble betalt en total pris for alle ruter)

- Alle steinsprutene ble ikke behandlet (ble tilbudt det gratis så lenge jeg forsynte med lakkstift og base)

 

 

Jeg vil gjerne ikke fornærme vedkommende og arbeidet han/de har lagt inn i bilen så jeg tar det her og anonymt istedet for å spørre han eller tvile på han.

 

Hva syns dere?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
dj john

Hei,synes det blir vanskelig å si uten før og etter bilder og hva som ble avtalt og sagt bare for å si det! Men noen riper får man bare dempet og ikke fjernet.Når du nevner striper etter coating så skal det ikke være noen striper eller flekker igjen da dette vil bli permanent synlig på lakken(kan fjernes igjen ved å fjerne coatingen).Det med felgene kommer jo helt ann på hvor mye bremsestøv bilen din legger igjen fra kjøringen din og ikke minst underlaget og værforhold,Ofte kan også rust fra bremseskiven løsne etter vaskingen som detaileren utfører da bilen som regel bare blir flyttet på fra gårdsplass til garasje.Og er felgene coated så skal det som regel en lett spyling(mulig du må bruke en felgbørste) til for å få de rene

Når du har betalt for behandling av alle rutene så skal du få behandling for ALLE RUTENE selv om du har litt steinsprut..de fleste har jo det på frontruten av variabel grad!

Når det kommer til steinsprut å det å ta all steinsprut så kan det hende dere tenkte litt forskjellig?kanskje du mente alle prikker og sår som måtte tas mens detaileren mente alle sår som kan bli rust i?? Men som sagt i starten av svaret mitt så er dette vanskelig å svare på så blir litt unøyaktig ut i fra  det du har skrevet,men jeg ville snakket med hann og spurt da han/hun kan få en sjanse til å rette opp for feil skjer jo og det kan hende du blir positivt overrasket med at det blir ordnet :)  Lykke til :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
SoBrainDead

Det var ingen riper der det er riper nå.

Jeg skal vaske bilen og felgene idag for å se om felgene blir rene/har coating.

 

 

Jeg skal snakke med vedkommende og se hva svaret blir!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Prinsen

Kommentar til felgene dine: 

 

Felger blir ikke skitne av bremsestøv etter 15 km normal kjøring. Men jeg har en erfaring som ligger i tabbeskuffen om at hvis man er uerfaren og/eller litt raus med dekkfornyer, så vil ikke alt trekke inn i dekket selv etter å ha tørket dekkene og felgene ser usmakelige ut etter bare noen kilometer. Heldigvis er det bare å vaske lett over felgen for å ta det bort igjen (jeg har i hvert fall ikke selv opplevd at det sitter godt på felgen).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Arild

Må bare si uten å forsvare noen at felgene dine blir skitne uansett med coating. 

Coatingen på felgene gjør at driten ikke fester seg så godt som det gjør på ubehandlete felger.

 

Du kunne lagt voks istedet men da oppnår du kun samme resultat som coatingen i kort tid. 

Jeg kjører selv på 20" hjul med coating på mine felger og det er klart at de blir skitne som pokker selv med coating men jeg bruker ikke sterke felgrenser lenger for å få dem rene. Enten bare høytrykk eller litt surfex så forsvinner dritten av :) 

 

så å legge coating er ingen garanti for at det ikke blir skittent igjen ;) 

 

hva ruteforsegling angår så hadde jeg krevd lagt på samtlige ruter uansett. 

Du kan ikke forvente at frontruten holder lenger enn 3 mnd uansett om den er gammel eller ny.

 

jeg hadde selv en sprett ny bmw 330e inne for ruteforsegling i går og da gav jeg beskjed til eier at ruteforseglingen nok holder mye lenger enn 3 mnd men alt over 3 mnd på framruten er en bonus. 

På sideruter så varer det lett et år :) 

  • DCN Point 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Soulcam
Må bare si uten å forsvare noen at felgene dine blir skitne uansett med coating. 
Coatingen på felgene gjør at driten ikke fester seg så godt som det gjør på ubehandlete felger.
 
Du kunne lagt voks istedet men da oppnår du kun samme resultat som coatingen i kort tid. 
Jeg kjører selv på 20" hjul med coating på mine felger og det er klart at de blir skitne som pokker selv med coating men jeg bruker ikke sterke felgrenser lenger for å få dem rene. Enten bare høytrykk eller litt surfex så forsvinner dritten av  
 
så å legge coating er ingen garanti for at det ikke blir skittent igjen  
 
hva ruteforsegling angår så hadde jeg krevd lagt på samtlige ruter uansett. 
Du kan ikke forvente at frontruten holder lenger enn 3 mnd uansett om den er gammel eller ny.
 
jeg hadde selv en sprett ny bmw 330e inne for ruteforsegling i går og da gav jeg beskjed til eier at ruteforseglingen nok holder mye lenger enn 3 mnd men alt over 3 mnd på framruten er en bonus. 
På sideruter så varer det lett et år  

Jeg har hatt Max Protect Ultimate Glass Coat på front ruten siden november og effekten er som ny frem til nå (det skal si at den skal vare 30.000km eller 1-2 år)
  • DCN Point 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Arild
Akkurat nå, Soulcam skrev:


Jeg har hatt Max Protect Ultimate Glass Coat på front ruten siden november og effekten er som ny frem til nå (det skal si at den skal vare 30.000km eller 1-2 år)

Ja nå tenkte jeg bare på en hvilkensomhelst vindusforsegling. 

En coating på vinduene kan godt være lenger også :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
mammut89

hvor mye betalte du , hvor lenge var bilen borte og bilder av det du beskriver er godt å ha 

Share this post


Link to post
Share on other sites
ALFRED
7 timer siden, Arild skrev:

Må bare si uten å forsvare noen at felgene dine blir skitne uansett med coating. 

Coatingen på felgene gjør at driten ikke fester seg så godt som det gjør på ubehandlete felger.

 

Du kunne lagt voks istedet men da oppnår du kun samme resultat som coatingen i kort tid. 

Jeg kjører selv på 20" hjul med coating på mine felger og det er klart at de blir skitne som pokker selv med coating men jeg bruker ikke sterke felgrenser lenger for å få dem rene. Enten bare høytrykk eller litt surfex så forsvinner dritten av :) 

 

så å legge coating er ingen garanti for at det ikke blir skittent igjen ;) 

 

hva ruteforsegling angår så hadde jeg krevd lagt på samtlige ruter uansett. 

Du kan ikke forvente at frontruten holder lenger enn 3 mnd uansett om den er gammel eller ny.

 

jeg hadde selv en sprett ny bmw 330e inne for ruteforsegling i går og da gav jeg beskjed til eier at ruteforseglingen nok holder mye lenger enn 3 mnd men alt over 3 mnd på framruten er en bonus. 

På sideruter så varer det lett et år :) 

Har også brukt Surfex til felg vask på voksede felger og det funker knall men må kanskje bruke børste av og til. Trenger ikkje alltid felg rens 

.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Arild
3 minutter siden, ALFRED skrev:

Har også brukt Surfex til felg vask på voksede felger og det funker knall men må kanskje bruke børste av og til. Trenger ikkje alltid felg rens 

.

Joda men voks holder bare kort tid. Coating bør holde minst en hel sesong

Share this post


Link to post
Share on other sites
SoBrainDead

Pris osv vil jeg helst ikke legge ut om fordi jeg ikke vil gi vedkommende dårlig rykte basert på at jeg er en løk i gamet.

 

Vasket bilen idag, ble ren og vannskrekk til 1000 utenom rutene. Felgene ble rene men var fortsatt noe der som børste nok fjerner. Skal ta kontakt med vedkommende som utførte jobber ila uken når jeg får tak i han for å forklare problemet. Fyren virker ikke som han har vonde intensjoner så antar det kun er jeg som er en løk. Er det noen av dere i Trondheim-området som selger produkter så kan jeg jo stoppe innom for å kjøpe så får dere ta en titt selv?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bjerknez

Uten at jeg skal gå for mye inn på selve saken her så kan jeg vertfall svare mer generelt.

 

Det med Coating og beskyttelse synes jeg egentlig er litt motstridende i mange tilfeller. Mange her inne liker jo nettopp det og holde på med bilen jevnlig og legger man coating så tar man jo bort noe av den gleden med å vokse, teste produkter etc. Dessuten så blir jo bilen så og si like fort skitten selv om man legger coating. 

 

Jeg tror også mange overvurderer virkningen av en slik coating, noe denne tråden kanskje er et levende bevis på. Bilen blir skitten uansett og for en som er uvitende kan til og med resultaatet kanskje bli værre ved feil bruk av produkter vedrørende vask i ettertid som reagerer med coatingen. Det krever vel en litt spesiell og "skånsom" vask gjør det ikke?

 

Jeg har rett og slett ikke noe tro på at coating/Ditech etc. er noe å hige etter. En vanlig maskinkorrigering etterfulgt av en god beskyttelse tror jeg er mer enn nok. 

 

Den andre splitter nye bilen jeg kjøpte (og før jeg ble bitt av detailer basillen) ble levert ett sted får å legge en slags coating etter polering. En nybil konservering inkludert coating tror jeg det hette. Kostet 7.000 kroner hos et annerkjent lokalt firma som driver med slikt profesjonelt.

 

Resultatet ble veldig bra- Når jeg hentet bilen så så jeg jo den enorme forskjellen, selv om den var klin ny rett fra fabrikk. Vannet perlet av lakken og det var uhyre lett og holde den ren med kun avspyling de første ukene. Men det tok ikke mer enn ett par måneder før den gleden forsvant. Asfaltflekker begynte og dukke opp og det ble vanskeligere for hver dag og holde den like blank og fin og etter 3-4 måneder så lå vannet flatt på panseret. 

 

Der hvor jobben ble utført ble det lovet ett år med beskyttelse ved riktig vask. Jeg spurte spesifikt om manuell avspyling i vaskehaller var en godkjent fremgangsmåte og fikk en bekreftelse på at det var OK. I brosjyren (som jeg aldri leste før det var for sent) sto det at det krevde etterbehandlinger for å opprettholde beskyttelsen hvis den skulle vare ett år........

 

I mine øyne som total fersking var dette i beste fall villedende markedsføring og jeg følte jeg hadde kastet 7.000 norske riksdaler rett i dass. Etterbehandlingene kostet jo også penger... 

 

De aller fleste av oss som kjøper ny bil i dag er jo helt uvitende når det kommer til vedlikehold av bil og så fort det er "bilvaskedag" på Statoil så står folk i kø for å ta "vinterbørstevasken med polering" mens dem leser avisen. 

 

Men til poenget. Man kan love varighet på produkter så mye man orker, men det er nok i beste fall ekstremt villedende i de fleste tilfeller. Det som må være enda bedre enn coating må vel være å legge ett ekstra lag med klarlakk på bilen for å beskytte klarlakken under.......? Men hva hvis man får riper i den øverste klarlakken....?

 

Nei... vanlig rubbing etterfulgt av en god voks/beskyttelse er den rimeligste og den enkleste måten å få bilen blank på. En god sealer vil jeg tippe varer like lenge som en coating i praksis. Uten aat jeg skal være så alt for bastant. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
polishduden

Bilen blir ikke like fort skitten når man har coating. Hva angår felger så er det varme inkludert og de blir fortere møkkete. Men de er vel ca 10x lettere å vaske når de er coatet

Om den blir det så er det noe veldig rart på veiene der man ferdes. Coating har så mange fordeler over voks og forsegling at det markedet er umettelig. Venter bare på at en del "sølevannsaktører" skal gå på trynet og bli borte så det kun er kvalitet igjen

 

Og Bjerknez, jeg synes du har litt mye konstruerte meninger om produkter du ikke kan noe om.

 

 

  • DCN Point 6

Share this post


Link to post
Share on other sites
Knutis

Når det gjelder steinsprut og coating på frontrute har jeg ihvertfall gjort meg noen tanker:
Mange biler har mye steinsprut, men det blir normalt ikke 100% usynlig når man tar steinsprut med lakkstift. Fargeforskjeller, nivåforskjeller, forskjellig mengde metallic osv gjør at man på nært hold ser om det er gjort noe med lakken.
Jeg bruker å si at man forventer at en pen dame på 45år har litt rynker, men hun er likevel pen. :) Hvis hun bruker for mye sminke (les sparkel) eller plastiske inngrep, ser det ofte bare unaturlig ut etterpå. Det samme gjelder for biler som har noen kilometer på seg.
Jeg bruker derfor å ta alle store steinsprut, de som virkelig stikker seg ut samt alle med fare for rust-utvikling. De små som man ikke ser uten at man står og studerer bilen lar jeg normalt være, fordi jeg ikke syns det blir spesielt pent med mange små flekker.

Når det gjelder coating på frontrute la jeg tidligere alltid coating på frontruten. Når folk med feks BMW'er skrev her på forumet at de fikk problemer med hopping og ulyder fra viskerne etterpå, var jeg sikker på at det skyldtes brukerfeil eller dårlige viskere.
Helt til jeg opplevde samme driten på min X5. Det ble mye jobb og masse penger i nye viskere før det ble bra igjen. Etter det har jeg kuttet ut å ha på frontruten, med mindre kunden spesifikt ber om det og er informert om at det ikke er sikkert han vil like det. Det er også mange som ikke liker effekten av coating på frontruten, og har kommet tilbake til meg et år etter for samme type jobb og bedt meg om å droppe det.

  • DCN Point 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bjerknez
2 minutter siden, polishduden skrev:

Og Bjerknez, jeg synes du har litt mye konstruerte meninger om produkter du ikke kan noe om.

Det har jeg heller ikke lagt skjul på :)

 

 

  • DCN Point 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
mammut89

Årsaken til at jeg lurte på pris var kun for å sammenligne det med forventningsnivået. 1500kr jobb fra en nybegynner som gjør sitt beste vs 7000kr fra en "ekspert" som har krevd for mye penger for en below average jobb. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Reidar

At coating har noe for seg et det vel ikke noe tvil om.

Jeg har en kunde som "mishandler" bilen sin ukentlig i børstevask.

Nylig tok jeg full nedvask på bilen, første gang på ca 8 mnd, og coatingen et fortsatt som ny til tross for 40-50 børstevask.

På ren bil ser jeg heller ikke antydning til vaskeriper!

Deilig når verken avfetting eller skum vil ligge på lakken 😎

 

20170602_123234.thumb.jpg.1ac90f26e3a21411528eed2e08d4ec62.jpg

  • DCN Point 4

Share this post


Link to post
Share on other sites
alexanderst
43 minutter siden, Reidar skrev:

At coating har noe for seg et det vel ikke noe tvil om.

Jeg har en kunde som "mishandler" bilen sin ukentlig i børstevask.

Nylig tok jeg full nedvask på bilen, første gang på ca 8 mnd, og coatingen et fortsatt som ny til tross for 40-50 børstevask.

På ren bil ser jeg heller ikke antydning til vaskeriper!

Deilig når verken avfetting eller skum vil ligge på lakken 😎

 

20170602_123234.thumb.jpg.1ac90f26e3a21411528eed2e08d4ec62.jpg

 

En slik coating kunne jeg tenkt meg på bilen til høsten. Jeg merker at tid, lyst og kropp har veldig lyst til å polere så mye bil fremover. Er det Max Protect du legger? 

 

Edit: Innlegg nr. 3000 :D 

Edited by alexanderst
  • DCN Point 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bjerknez

Vil det si at Coatingen er hardere enn klarlakken på bilen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Reidar
12 minutter siden, alexanderst skrev:

 

En slik coating kunne jeg tenkt meg på bilen til høsten. Jeg merker at tid, lyst og kropp har veldig lyst til å polere så mye bil fremover. Er det Max Protect du legger? 

 

Edit: Innlegg nr. 3000 :D 

Dette er Max Protect V1 + UNC-R 1.5 :) 

Hva hardhet er i forhold til lakken på bilen kjenner jeg ikke til men resultatet er ganske solid og vitner om at denne komboen funker knall.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...