Gå til innhold
Funky

Førstegangs polering

Recommended Posts

Funky

Er godt i gang med første runde med polering av en Qashqai som skal selges, men det dukker opp noen spørsmål underveis og behov for bekreftelse på at jeg ikke er helt på jordet...

Polerer grovsteget med Koch Heavy cut på en hvit Koch pute og Rupes Duetto. Kjører stort sett bare 1 runde på hvert felt for å få vekk det verste og få skjult de verste ripene. Skal avslutte med Koch P2 fine cut & wax på oransje Koch.

Jeg har bare to puter, og bruker hver av putene på ca 3 felt før jeg bytter til den andre. Kjører en børste på putene mellom hver runde for å fjerne skitt. Høres dette fornuftig ut? Vet jeg sikkert burde hatt flere puter, men prøver å være litt tilbakeholden. :)

Når det gjelder finsteget, kan det kjøres uten så mye fokus på rens av putene? Det vil vel ikke samles opp så mye dritt i putene der? Og kan jeg kjøre det litt «raskere» enn grovsteget, typ litt større felt eller noe færre horisontale og vertikale pass?

Når det gjelder Duettoen så merker jeg at den «stopper» en del når jeg polerer de mange buede overgangene på Qashqaien. Den spinner fortsatt rundt med god fart, men virker som om den ikke har det samme utslaget, den vibrerer liksom ikke på samme måte som på rettere overflater? Er det en riktig betraktning, og er det i så fall et problem? Kan ikke skjønne hvordan jeg skal klare å unngå det.

Noen før og etter bilder. Vanskelig å se på metallic grått, men har fått det til noen steder.

IMG_20170618_184352.jpg

IMG_20170618_185417.jpg

IMG_20170619_222017.jpg

IMG_20170619_222449.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Conkey

Synes du har fått til gode ting her. Ift puten som stopper, tegn med en sprittusj en strek på bakplaten slik at du lett kan kontrollere om platen roterer eller ei. Høres for meg ut som om plater stopper opp i buene. Ganske typisk å oppleve. Men anbefaler deg å kjøre null press på maskinen.

Ift kjøretid osv. Finere polering gir mindre dritt i puten stort sett er mitt inntrykk, bruker derfor typisk 2 ganger så mye puter til grovsteg som finere. Dette med hurtigheten er vel litt opp til deg. It's all in the details (aka du får kanskje prikken over i'en ved å bruke god tid også på finsteget). Noen polisher "virker" best mår de kjøres helt ut

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arild

Finsteget gr alltid raskere enn grovsteget for på grovsteget så skal du korrigere bort det verste. 

Jeg kan fint bruke 3x så lang tid på grivsteg som på finsteg.

Anbefaler deg å handle inn mer puter uansett for det svarer seg alltid å ha masse puter. På en midddels stor stasjonsvogn så bruker jeg lett 20+ puter alt i alt. 

Mener at på sist bil jeg tok så brukte jeg 27 puter (gikk noen til kombotesting da) og 42 mikrofiberfiller :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Funky

Takk for svar, bra tips det med sprittusjen, det skal jeg teste. Jeg er relativt sikker på at den roterer hele veien, men mulig jeg blir lurt av alt bråket og vibreringen i maskinen. Prøver å kjøre den med så lite press som mulig, men med sprittusj kan jeg prøve å legge press på for å se om jeg får den til å stoppe også.

Skjønner at alt blir mye enklere med flere puter og mer utstyr, men prøver å være LITT fornuftig (så lenge det går...) og investere et par tusenlapper i poleringsputer før jeg har polert noe som helst virker litt overkill. Men når det er som det er og jeg kun har to puter i hver farge, er det en fornuftig fremgangsmåte å bytte på etter 3-4 runder og rense de med en børste mellom hver runde?

Hvor mange runder kjører dere vanligvis på et og samme felt i grovsteget forresten? Jeg skjønner at det avhenger av hvor mye riper etc, men sånn generelt? Og hvor mange pass kjører dere hver runde, mener jeg har lest noe om 4-6 pass i en eller annen guide? Jeg kjører vel omtrent noe sånt nå, 2-3 pass horisontalt og det samme vertikalt, men kun 1-2 runder på hvert felt. Hadde nok kjørt flere for å få ripene helt bort hvis det var en bil vi skal beholde, nå handler det mest om å pynte brura og legge på så god makeup som mulig. ;) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arild

Kjører det som trengs men når man har rett kombo så holder det som regel med 5-6 pass. 

Det er også endel av greia med å ha flere puter. 

Å finne rett kombo, altså den puta og compound som tar best på din lakk. 

Når puta begynner å mette seg så går den for min del i ei bøtte med apc eller surfex blanding hvor den får ligge å godgjøre seg før jeg vasker dem etter jobben er ferdig. 

Men så har jeg nok puter å ta av da :) 

Bruker padbrush også selvfølgelig men de metter seg uansett etter litt bruk. 

Derfor prøver jeg også å bruke endel mikrofiberputer for de blåser jeg av med trykkluft mellom slaga. Da metter de seg ikke sånn som vanlige skumputer gjør.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Funky
15 minutter siden, Arild skrev:

Kjører det som trengs men når man har rett kombo så holder det som regel med 5-6 pass. 

Og da mener du 5-6 pass i en og samme runde, altså før du skrur av maskina? Og med rett kombo holder det med 1 runde pr felt?

Sorry at jeg må ha det inn med teskje, men har ikke helt fått kontroll på begrepsbruken... :)

Sånn jeg har skjønt det regner jeg 1 pass som å dekke hele feltet 1 gang i samme retning.

Så hvis jeg dekker hele feltet 1 gang horisontalt/sidelengs og 1 gang vertikalt/opp-ned har jeg kjørt 2 pass? Eller regnes det som 1 pass?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arild

Ok.. si du har et område på 60x60 cm.

1 runde over hele feltet er et pass. 

Polish på paden. Dabbe litt rundt med polish, hold maskina på lakken, start den på laveste hastighet og spre polish rundt. 

Skru opp hastigheten. 1 pass er hele panelet på 60x60 en vei. Jeg kjører normalt annet hvert pass i motsatt retning da det også minsker sjansen for holos i lakken.

Hva som holder er relativt... det ser du.. noen ganger bare en runde (5-6pass) andre ganger mye mer.

På min egen bil så tror jeg at jeg brukte 7 timer bare på grovsteg på panseret....

Det er her kombotestingen kommer inn. 

Deler typisk opp et panser i 6 for å så teste. Prøver somregel med mildest kombo først, finest polish og finest pute, men så er det noe med hva man har lyst å teste også. 

Skal ta en beetle til helga som ser forjævlig ut så den skal jeg prøve de nye flexipads wool cutting padsa med angelwax ressurrection. 

Nå vet jeg på forhånd at den lakken mest sannsynlig er hard som det pleier å være med vw så kanskje jeg er heldig og treffer rett kombo umiddelbart (jeg tror det men det er her erfaringen kommer inn)

På den bilen du driver og tar så er lakken ganske myk. Her kunne du kommet langt med en medium pad f.eks grønn rupes og f.eks scholl s20. 

Tror det hadde blitt et ok resultat. 

Uansett så er det forskjell fra bil til bil på lakk, men mye går igjen. Japanske biler har generelt myk lakk og tyske biler har generelt hard lakk, men det finnes selvfølgelig unntak der også.. har for eksempel polert en toyota iq en gang og den var så knallhard at vi slet skikkelig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
todleif

Eg køyrer berre 1 gang på eit område. 

På det området so blir det vel ca 3-4 ganger vertikalt og 3-4 ganger horisontalt køyring. 

Man merker når det ikkje er vits i å køyre ut poleringsmiddelet meir. 

Men ein har jo litt variabler her. 

Korleis ein køyrer maskina. 

Type maskin. 

Type pute og poleringsmiddel.

Eit område med ekstra masse riper. Osv.

det finnes ingen fasitsvar, so ein må teste litt på den bilen ein polerer på. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Funky

Den er god, da har jeg hvertfall fått bekreftet at jeg teller antall pass riktig, det kunne fort blitt dobbelt så mye jobb hvis man teller forskjellig ;) Jeg får skjult ripene relativt greit med 5-6 pass, men har et par områder der jeg kjører flere runder - helt borte blir nok ikke alle, men våtsliping blir ikke prioritert på denne bilen.

Vurderte å prøve ulike kombinasjoner, men gikk rett på med Heavy Cut og grov pute siden utvalget uansett er begrenset. Og det er bortimot klin umulig å se noe særlig forskjell på den grå lakken uansett, så jeg prioriterte ikke all verdens tid på testing først. Blir litt annerledes når jeg går over de to andre bilene vi har, vil bruke mer tid på de - ikke minst den sorte Tesla X'en som står bakerst i køen...

Men tusen takk for god hjelp så langt, alltid greit å få bekreftet at man ikke gjør så veldig mye feil. :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arild

Klar for kombotesting her :) 

rupes 21 mk1 med gul uber på 15mk2 bakplate, rupes 15 mk2 med flexipads svart mf og kamikaze bakplate og rupes mini med flexipads wool cutting disc :) 

IMG_0142.thumb.JPG.936d25c4aa29b46f83e4eb0376df2f68.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Funky

Det så hakket mer profesjonelt ut enn på gårdsplassen hos meg - ei bøtte med vann, ei med div sprayflasker, pads på muren, Duettoen liggende på rygg på bakken og mikrofiber i en nydelig plastpose fra Car-Spa ;) Må nok flytte til et sted med større garasje...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Funky
14 timer siden, Conkey skrev:

Synes du har fått til gode ting her. Ift puten som stopper, tegn med en sprittusj en strek på bakplaten slik at du lett kan kontrollere om platen roterer eller ei. Høres for meg ut som om plater stopper opp i buene. Ganske typisk å oppleve. Men anbefaler deg å kjøre null press på maskinen.

Ift kjøretid osv. Finere polering gir mindre dritt i puten stort sett er mitt inntrykk, bruker derfor typisk 2 ganger så mye puter til grovsteg som finere. Dette med hurtigheten er vel litt opp til deg. It's all in the details (aka du får kanskje prikken over i'en ved å bruke god tid også på finsteget). Noen polisher "virker" best mår de kjøres helt ut

Du hadde rett angående den roteringen, ble bare irritert på den forbanna tusjstreken etterhvert. Ble hvertfall oppmerksom på hvor fryktelig lite som skal til for å stoppe Duettoen, spesielt på grovsteget med hardere pute.

Litt hastverksarbeid på slutten og manuell polering med Koch P2 her og der, men er sånn relativt greit fornøyd. Skal over på min egen Leaf snart, der blir det mer nøye... :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arild

Du skal ikke bruke press på rupes maskinene.. men det er lettere sagt enn gjort :) 

Leafen er forøvrig meget myk i lakken! Skal ta min egen leaf jeg også snart men det er bare for å få uberglans på den for den var ny i fjor. 

Dog er den nr 5 i rekka av biler som skal taes nå og den klarer alltid å bli nedprioritert :( 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Funky

Nei, synes ikke jeg brukte noe som helst press før den stoppet, bare kom i nærheten av en kurve. Litt vanskeligere å kontrollere presset på dørene enn på panseret, men selv der stoppet den med en gang jeg kom i nærheten av de små fjellknausene som går nedover panseret.

Der det var mest buet endte jeg opp med å vinkle maskinen litt sidelengs sånn at dek polerte litt på kanten av paden. Usikker på hvor lurt eller mye vits det var, men det gikk da greit.

Leafen er litt mørkere grå så der er det forhåpentligvis mulig å se resultatet litt tydeligere også :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arild

Har ikke brukt duetto så kan ikke svare for den men sliter ikke med at min rupes 15 stopper. Har også brukt press på den uten å legge merke til det men min gamle 15 var washermodda.. nå har jeg 15 mk2 med kamikaze bakplate og jeg tror det skal vanskelig gjøres å stoppe rotasjon på den kontra med vanlig bakplate pga avstanden kamikazeplata har til gummien på maskina.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Conkey

Dette med at rotasjonen stopper ved ujevne panel er vel ikke akkurat ukjent ved første generasjon av rupes maskinene. Søk litt på interwebben om det lar seg gjøre å washermodde duetto.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Diamond Cut Detailing

Angående rotasjonen som stopper opp på maskinen din. Det er helt normalt. Mellom girhuset og bakplaten er det clutch.
Ved mye motstand som f. eks når kommer på en knekk i karosseriet så stopper rotasjonen for å for å forhindre at du brenner igjennom lakken.
Sidelengs bevegelse er der fortsatt, men ikke rotasjon.

Ett tips er som nevnt å bruke mindre press og litt høyre turtall:-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Funky

Ja, men når vekten av maskinen selv er nok, skal jeg da "løfte" den svakt opp fra panseret? Prøvde å kjøre den på panseret uten noe som helst press fra meg, kun maskinen, og maks turtall - den stopper like fullt når den nærmer seg en liten motbakke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Conkey

Høres pussig ut synes jeg. Har du mulighet til å få denne sjekket noe sted? Vil ikke anbefale å løfte opp maskinen mens den kjører. Kjør da heller inntil kantene fra begge sider, og kjør for hånd akkurat der maskinen ikke har fått komme til (om det trengs)

Endret av Conkey

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Funky

Ikke min maskin, så det stresser jeg ikke med, men det var sånn jeg opplevde den. Er nok større sannsynlighet for brukerfeil enn maskinvaren uansett. :) Vippe er kanskje et bedre ord enn løfte, jeg holder den i kontakt med panseret hele tiden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig