Gå til innhold
fredsjo

DA eller roterende?

Recommended Posts

fredsjo    4
fredsjo

Hei

Skal jo kjøpe maskin, men fikk nå anbefalt av en med god peiling at DA var like bra, om ikke bedre til sitt bruk. Han har begge deler og anbefalte for meg å kjøpe en DA maskin. Han brukte kun roterende til å fjerne de virkelig kraftige ripene.. Hva mener folket her? Jeg har jo en Audi A6 2000 mod med temmelig hard lakk, det har jo noe å si og..?

Fredrik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bernhard    2 322
Bernhard

Kjøp roterende du, sparer deg for mange timer :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
virtual    83
virtual

Kjøp roterende, kan garantere at du blir å angre hvis du kjøper DA!

Audien du har, har veldig hard lakk.. Må nesten ha roterende for å greie å korrigere det du vil..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lexgtturbo    134
Lexgtturbo

Mener og at du vil ha mer glede av en roterende, men kjøp ihvertfall en kvalitetsmaskin og ikke noe som dør ut og tar fyr etter et halvt panser (overdrev kanskje litt der)... men du forstår nok hva eg ville frem til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
fredsjo    4
fredsjo

Jepps, takk for gode svar. Ja jeg tenkte meg at å korrigere noe som helst med DA vil være vanskelig på den jævla harde lakken min.. Da går vi for roterende :) Må bare bestemme meg for hvilken.

Og ja, jeg skal ikke kjøpe no dritt :P Men venter til jeg finner noe på tilbud ellerno, for er ikke noe stress..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lexgtturbo    134
Lexgtturbo

DCN favoritter er bladt annet: Flex, Makita, Metabo, Hitachi... etc... bare å starte leitingen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Stein86    158
Stein86

Kan nevnes at jeg ikke har noen problemer med å korrigere hard VAG-lakk med min Flex DA (3401).

Men jeg innser at det villle nok gått fortere med en roterende, men foreløpig klarer jeg meg fint med DA'en min jeg....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
fredsjo    4
fredsjo

Om man skal se på pros and cons:

Fordeler med roterende:

Det går fortere

Kan i teorien korrigere værre riper enn med DA

Fordeler med DA

Man unngår kjørespor

Litt mere "safe" for en nybegynner

Stemmer dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
zHoe    1
zHoe

Tror det stemmer ganske bra ja :)

Tillater meg å stjele tråden litt:

- Er det noen som har anbefalinger direkte til hvilke roterende som er greie, og fordeler/ulemper og hvorfor akkurat den maskina er bra?

- Eventuelle steder disse kan kjøpes i utlandet (helst 220v), da det sikkert er litt å spare på dette? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lexgtturbo    134
Lexgtturbo
Tror det stemmer ganske bra ja :)

Tillater meg å stjele tråden litt:

- Er det noen som har anbefalinger direkte til hvilke roterende som er greie, og fordeler/ulemper og hvorfor akkurat den maskina er bra?

- Eventuelle steder disse kan kjøpes i utlandet (helst 220v), da det sikkert er litt å spare på dette? :)

Kan anbefale Makita ihvertfall, den er sterk og faller ikke i turtall om du legger press på maskinen, utrolig god maskin om du skulle trenge å foreta grov korrigering. Negativt, veier mer enn Flex maskinen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
virtual    83
virtual
Kan nevnes at jeg ikke har noen problemer med å korrigere hard VAG-lakk med min Flex DA (3401).

Men jeg innser at det villle nok gått fortere med en roterende, men foreløpig klarer jeg meg fint med DA'en min jeg....

Flexen er vel ikke en helt vanlig DA maskin da.. Den tvinger vel padden rundt, samtidig som den oscilerer..

En vanlig DA, oscilerer bare, og roteringen kommer som en bi-effekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mad_K    20
Mad_K

Jeg har akkurat avsluttet kveldens økt på en 1999 A6 med 230000km på klokka som aldri har vært maskinpolert. Måtte frem med virkelig tungt skyts (3M FCP) for å få has på denne; steinhard lakk! Ble litt hologrammer, men det er det man har 3M Ultrafina til ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
christian    0
christian

Kjøp roterende, eller begge deler! Jeg kjøpte G220 DA til å begynne med, og innser nå at jeg like godt kunne startet med roterende - da det går mye fortere..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
E46Johnny    6
E46Johnny

Er rimelig fersk med roterende maskin jeg og, men jeg har starta med produkter med lite cut og puter som passer til og det går bedre en forventa på den bilen jeg testa på. Maskinen er en Hitachi SP 18VA.

Har funnet ut at bakplata på maskinen har mye og si for opplevelsen og bruken av maskinen.

På poleringskurset i Stavanger prøvde jeg maskinen med Meguaiers so10 bakplate og megs pad og maskinen gikk meget jevnt og fint over panelene ikke noe risting og lite tendens til styring.

Må nesten takke truhaa for tipsen som gjorde innkjøp av maskin og pads lettere.

Kjøpte deretter noen 3M pads og ei billig tynn bakplate for og prøve og da styrte maskinen mer en med so10 plata til megs, men etter noen minutter fikk jeg det inn i hendene og da gikk det bedre, Skal kjøpe ordentlig bakplate til bruk på 3M puten da megs so10 plata blir litt stor til 3M putene.

Kjøp også noen små puter, jeg har funnet ut at jeg trenger det der det er mye konturer da store puter for kan gå igjennom lakken på kantene, opp levde dette på et kasert testpanel jeg fant på jobben når jeg prøvde og fjerne oksydert lak i en liten fordypning og puta ble for stor.

Har brukt 3M produkter når jeg har testa litt i det siste, og synes farge kode systemet deres er bra og enkelt å forstå, lett å få tak i er det også.

De har en plakat/brosjyre som forklarer det meste på en grei måte, i tilleg blir resultatene bra.

Får si som de fleste her: start med lav fart og produkter med lite cut og jobb deg gradvis oppover.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×