Jump to content
Sign in to follow this  
heltnewbie

vask microfiber klut

Recommended Posts

heltnewbie

Hei,

Hvordan vasker dere microfiberkluter og pads? Er det nødvendig med feks. chemical guys Microfiber Wash?

Ole M

Når jeg polerer og bytter pads, så hiver jeg de brukte padsene oppi en bøtte med vann iblandet Surfex. Deretter gnikker jeg dem rene under rennende vann i vasken. Er de vanskelige å få rene, så gnikker jeg inn Zalo.

Når det gjelder microfiber, så vasker jeg disse i maskin på 60 grader. Bruker flytende vaskemiddel, og Micro Restore Detergent Concentrate. Hvis jeg mangler/er tom for sistnevnte, så funker eddik helt glimrende. Det er også en fordel å spyle tøymyknerbeholderen på vaskemaskinen. Du vil ikke ha tøymykner på klutene dine. Denne prosessen gir strøkne kluter hos meg ihvertfall! :)

EDIT: Det samme gjelder voksapplikatorer. Hiver de oppi en egen bøtte med litt sterk Surfexblanding, og gnikker dem rene i vasken. Bruker Zalo her også.

Edited by Ole M

Netcool

Jeg har vasket alle mine microfiber med chemical guys sin og skyller såpebeholderen hver gang. 
Men sugeevnen på alle mine microfiber kluter/håndklær  blir fullstendig borte? Noen tips?

todleif

Kva slags temperatur vasker du dei i? 

Er vel 60 eller 95 grader her. Legger dei alltid i ei surfex blanding først. Dette løyser nok opp voks o.l. Som ligger i mf

Conkey

Vasker mine som oftest på 60, synes ikke det var forskjell hvis jeg vasket de på 90. Merker heller ingenting ved bruk av surfexbad først så det har jeg sluttet med

FSHelgeland

Har lest meg frem til at flere vaskemiddelprodusenter anbefaler 60 grader, flytende vaskemiddel og så langt program som mulig. Jeg har fulgt den oppskriften og det fungerer greit her. Trommel etterpå er fyfy, men det vet du nok. 

Blankbil / polishduden
Har lest meg frem til at flere vaskemiddelprodusenter anbefaler 60 grader, flytende vaskemiddel og så langt program som mulig. Jeg har fulgt den oppskriften og det fungerer greit her. Trommel etterpå er fyfy, men det vet du nok. 

Hvorfor er trommel fyfy?

FSHelgeland

En tromlet klut blir riktignok ikke ubrukelig, men det er flere grunner til at i alle fall jeg unngår trommel. En tromlet klut blir lett veldig statisk og vanskelig å jobbe med. Hvis man tidligere har hatt andre klær i trommelen så risikerer man også at man får med seg elementer fra disse og man risikerer å sitte igjen med en klut som i verste fall riper. Hvis man skal bruke trommel så bør man i alle fall passe på temperaturen som det anbefales ikke skal overstige 55 grader under tromling. Det er også anbefalt at man bruker flytende vaskemiddel som ikke inneholder bleking. Det er også viktig at man ikke blander mikrofiber med bomullsstoffer under vask da bomullsfibre da vil feste seg i de syntetiske fibrene i kluten. Jeg var vel kanskje litt bastant når jeg sa at trommel er fyfy, men de blir i alle fall ikke tromlet her i huset av overnevnte grunner. Hverken de som blir brukt på bilen eller de som blir brukt inne. Det er helt sikkert mulig å vaske mikrofiberen på flere måter, men dette fungerer i alle fall godt for meg.