Gå til innhold
BC160

Cadillac 1957 modell, tips til voks?

Recommended Posts

BC160

Hei alle!

Jeg skal ta en 1957 modell Cadillac neste helg, og det ser jeg virkelig fram til😀

Siden bilen skal hellakkeres til vinteren i sort med flammemotiv på sidene 😀, vil han bare ha fram glans i lakken nå i sommerhalvåret. Det er ikke all verden med riper, så en 2-stegs skal holde.

Men det jeg lurer på er om noen kan anbefale en voks som gir skikkelig wet-look? Voksen må vare 4-5 måneder.

Jeg skal legge på Auto Finesse Glaze før voksen, så den vil hjelpe en del. Voksen blir kjøpt inn spesifikt til denne bilen, så det blir et kompromiss mellom pris og grad av wet-look. 

Er det trygt å bruke Prickbort og Bilt Hamber avfetting på kromen? Dette er ikke "plastkrom", men skikkelig gammeldags amerikansk krom😀 Felgene er splitter nye, så de skal dekkes til under vask.

Håper noen kan gi tips om en skikkelig wet-look voks som ikke koster all verden😀

Mvh AreIMG_2394.thumb.JPG.6d41b430d12e12d17842c0edbd2dcc6f.JPGIMG_2395.thumb.JPG.a72eb3dbb1a7b4f03e6a2e89bab0e477.JPGIMG_2396.thumb.JPG.6bea17fe7337dba6b23143da8008a792.JPGIMG_2398.thumb.JPG.556cc087bf272ffadcca7180c89cc821.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer

Er det original lakk?

Hvis den ikke er krakelert/flasser/er generelt ødelagt har du lov å slå ideen om svart m/flammelakkering ut av hodet til eier. Hardt. Lenge. Med innlevelse.

Men tilbake til spørsmålet ditt. På 50-tallet ble det brukt mye emaljelakk og akryllakk, så det kan godt være du bør "massere"/myke opp lakken noe før du polerer noe som helst ved å tilføre oljer og fuktighet. Mike Philips gnikket inn en 70-tallsbil med Meguiar's #7 i en artikkel om emnet, og resultatet ble veldig bra.

Fant jaggu linken også:

https://www.autogeekonline.net/forum/ask-mike-phillips-your-detailing-questions/25304-secret-removing-oxidation-restoring-show-car-finish-antique-single-stage-paints.html

Nå skal jeg ikke engang prøve å komme med noen anbefalinger eller hentydninger til fremgangsmåte siden jeg ikke har peiling på så gamle biler/så gammel lakk, så jeg henviser rett og slett til linken over som et startpunkt, og så er jeg sikker på at noen andre med erfaringer rundt emnet chipper inn sine 2 cents. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
BC160
4 minutter siden, Christer skrev:

Er det original lakk?

Hvis den ikke er krakelert/flasser/er generelt ødelagt har du lov å slå ideen om svart m/flammelakkering ut av hodet til eier. Hardt. Lenge. Med innlevelse.

Men tilbake til spørsmålet ditt. På 50-tallet ble det brukt mye emaljelakk og akryllakk, så det kan godt være du bør "massere"/myke opp lakken noe før du polerer noe som helst ved å tilføre oljer og fuktighet. Mike Philips gnikket inn en 70-tallsbil med Meguiar's #7 i en artikkel om emnet, og resultatet ble veldig bra.

Fant jaggu linken også:

https://www.autogeekonline.net/forum/ask-mike-phillips-your-detailing-questions/25304-secret-removing-oxidation-restoring-show-car-finish-antique-single-stage-paints.html

Nå skal jeg ikke engang prøve å komme med noen anbefalinger eller hentydninger til fremgangsmåte siden jeg ikke har peiling på så gamle biler/så gammel lakk, så jeg henviser rett og slett til linken over som et startpunkt, og så er jeg sikker på at noen andre med erfaringer rundt emnet chipper inn sine 2 cents. :)

Hei Christer, og tusen takk for svar!😀

Eieren trodde den var lakkert en gang på 80-tallet, så det er nok ikke orginallakk. Bilen skal totalrenoveres med den opplakkingen jeg nevnte, og ikke nok med det - den skal ha justerbar luftfjæring så det blir skikkelig low-rider dette😀

Lakken er ikke oppsprukket, og jeg var innom isted med Rupes minien og tok et testpanel. Ble bra resultat, og det er et snev av metallic i lakken😀Nå mangler jeg bare wet-look voksen😀 

Igjen, takk for svar og linken😀

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arild

Kan heller ikke skryte meg opp på gammel lakk men dersom den er nyere som du antyder og det er wetlook du er ute etter så anbefaler jeg en show voks. 

Angelwx Desirable bruker jeg selv og er knallfornøyd med den! 

Du får den vel i 200ml i norge for ca 1300.- men du kan også få den i 33ml utgave til 350 ca. 

Alternativt kan jo sv concorso også være et alternativ. 

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Capone

Dette er vel en '59? Luftsenk støtter jeg fullt og helt, men de blinghjula og lakkeringsplanene er omtrent like kledelig som en tribaltattovering på korsryggen etter min mening :) Skjønner ikke helt hva flammer har å gjøre på en bil som er så lite sporty som det går an og opprinnelig var et kjøretøy bare overklassen hadde råd til, like meningsløst som eksempelvis Viperstriper på en Mercedes 600 Pullman.

Hadde smøyd på orginalfelgene igjen samt dekk med så brede hvite dekksider som mulig, gitt lakk og krom en skikkelig strekk og av hensyn til bilens opphav og alder ville jeg avsluttet det hele med god gammel Collinite Marque D'Elegance :) Men smaken er som baken..

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig