Jump to content
Sign in to follow this  
johnsen90

Valg av ny skjerm

Recommended Posts

johnsen90

Hei

Sitter fast litt i jungelen av valg av en ekstra skjerm til pcen. Funnet for mange som "kan passe"

VA,IPS eller TN igjen. Har en Benq XL2420T 120hz nå som fortsatt vil bli brukt.

Skjermen vil bli brukt til "generell bruk" & foto og redigering. 

27-34" 

Maks 5-7000,-

Edited by johnsen90

overlay
9 minutter siden, johnsen90 skrev:

Hei

Sitter fast litt i jungelen av valg av en ekstra skjerm til pcen. Funnet for mange som "kan passe"

VA,IPS eller TN igjen. Har en Benq XL2420T 120hz nå som fortsatt vil bli brukt.

Skjermen vil bli brukt til "generell bruk" & foto og redigering. 

27-34" 

Maks 5-6000,-

Om du bedriver foto redigering ville jeg holdt meg unna TN panel hvertfall.

Hvilket format er du ute etter? 16:9? 16:10 eller 21:9?

johnsen90
Akkurat nå, overlay skrev:

Om du bedriver foto redigering ville jeg holdt meg unna TN panel hvertfall.

Hvilket format er du ute etter? 16:9? 16:10 eller 21:9?

Ja derfor jeg tenkte å beholde den andre til litt spilling evt:)

Veldig mye proff redigering kan jeg ikke skryte på meg men ihvertfall en skjerm som scorer bra på fargespekteret. 

Tittet på 3840 x 2160, 2560*1440 16:9. Har også vært innom 3440 x 1440 21:9

overlay
1 minutt siden, johnsen90 skrev:

Ja derfor jeg tenkte å beholde den andre til litt spilling evt:)

Veldig mye proff redigering kan jeg ikke skryte på meg men ihvertfall en skjerm som scorer bra på fargespekteret. 

Tittet på 3840 x 2160, 2560*1440 16:9. Har også vært innom 3440 x 1440 21:9

Man betaler som regel litt mer om man får en skjerm med bekreftet lav delta E.

Ville også sett etter en skjerm med 1,07 milliarder farger istedet for 16,7 millioner :) 

Om man driver med redigering kan curved skjerm by på problemer etter som...skjermen er ikke flat :rolleyes: og derfor kan lure øyene litt.

johnsen90

Ja et par av alternativene har 1.07milliarder farger :)

Noen konkrete forslag?

Edited by johnsen90

Christer

Lenge siden jeg har fulgt med på komponentmarkedet nå, men IPS/S-IPS er vel fremdeles veien å gå? TN-paneler lider fremdeles av fargeskifting i varierende grad og VA-paneler sliter med ghosting, etter hva jeg har fått med meg. IPS/S-IPS er en hel del dyrere enn TN, men i mine øyne (bokstavelig talt) er det verdt det.

overlay
johnsen90
overlay
1 minutt siden, johnsen90 skrev:

Hadde Asus og Dell på lista mi også :) Benq hadde gått meg forbi.

Var veldig sprek den siste der å men er nok for stor når man sitter på armlengdes avstand :)

Har to 27" Dell på jobben, en 24" Dell og 27" Asus hjemme og jeg har ikke hatt noe problem med noen av de :thumbup:

Dette er skjermer med veldig lav Delta E og 1.07 mrd farger, og er veldig fornøyd med de :) 

Virker som Dell har kommet seg litt på effektiviteten, for før i tiden trengte man ikke panelovn i samme rom som man hadde skjermene :P 

Men om du kan stretche budsjettet litt så er 21:9 noe å se på, men det er nokså dyrt enda. Jeg har lyst til å bytte ut en 24" TN skjerme med en eller to 34" 21:9, men har andre prioriteringer for tiden :ph34r:

johnsen90
1 minutt siden, overlay skrev:

Har to 27" Dell på jobben, en 24" Dell og 27" Asus hjemme og jeg har ikke hatt noe problem med noen av de :thumbup:

Dette er skjermer med veldig lav Delta E og 1.07 mrd farger, og er veldig fornøyd med de :) 

Virker som Dell har kommet seg litt på effektiviteten, for før i tiden trengte man ikke panelovn i samme rom som man hadde skjermene :P 

Men om du kan stretche budsjettet litt så er 21:9 noe å se på, men det er nokså dyrt enda. Jeg har lyst til å bytte ut en 24" TN skjerme med en eller to 34" 21:9, men har andre prioriteringer for tiden :ph34r:

Ja linka til de andre mine over.

Tittet på det selv også men får meg ikke til å nærme meg 10k grensa for en skjerm liksom:P

Madas

Har Asus PG348 selv, og det er rått med ultrawide. Men det er et MEN. Det er som å tippe lotto om man får en skjerm med lite backlightbleed eller ikke. Jeg fikk en som er midt på treet. Vises veldig godt på mørke bilder. 

Husk IPS betyr at det er et panel fra LG, mens PLS er lik teknologi men panelet kommer fra Samsung. 

johnsen90

Okei :) Ja ser fin ut den men det prissegmentet der er i høyeste laget for en ekstra skjerm føler jeg :)