Gå til innhold
Bjerknez

Falmet plast med avfetting

Recommended Posts

Bjerknez    175
Bjerknez

For en stund tilbake så postet jeg et innlegg her inne angående dette, men finner det ikke igjen. Uansett så tenkte jeg å belyse dette igjen samt kanskje få noen tips på veien.

Jeg har en motorsykkel (BMW S1000R) og for ca. ett år siden så sprutet jeg avfetting på sykkelen før jeg skulle spyle av den verste møkka. Jeg brukte Prickbort som avfetting.

Jeg sprayet på og så nærmest med EN gang at det ble slike lysegrå felter i plasten der avfettingen rant. Jeg fikk vondt inni meg, men tok fort fatt i høytrykkspyleren og fikk spylt av hele sykkelen med rikelige mengder vann. Igjen sto jeg med skikkelig falmet plast med stygge skjolder over hele sykkelen. 

Jeg fant et bilde på nett som illustrerer best hvordan det så ut:

falmet.jpg

Det var virkelig et H**** og få plasten fin igjen. Selve prosessen var lett, men det er SÅ mange kriker og kroker på en motorsykkel at jeg brukte flere dager på og få plasten fin igjen. Noe måtte også demonteres. 

Etter dette har jeg fått totalt skrekken for bruk av avfetting på motorsykkelen. Er det bare jeg som har opplevd dette her inne?

Hva er det egentlig som skjedde her? Hva gikk galt? Dårlig plastkvalitet, feil med selve avfettingen? Feil fremgangsmåte?

Jeg har aldri funnet ut hva som forårsaket dette og det rare var at jeg kunne se skjoldene med EN gang jeg sprayet på Prickbort, men trodde først det bare var lysbrytning der middelet rant. 2-3 minutter etter når jeg spylte av så fikk jeg sjokket.

Etter dette har jeg aldri brukt avfetting på motorsykkelen og jeg tror jammen det sitter langt inne og prøve igjen. Ikke at det er absolutt nødvendig å bruke avfetting heller, for den blir jo ren ellers også, men krever litt mer jobb bare. 

Man kan noen hjelpe meg med å finne ut hva som kan ha godt galt her?

Endret av Bjerknez

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Madas    154
Madas

Mulig det er plastikken som er brukt som tåler det dårlig! Ville ha skaffet meg Orange degreaser fra Chemical Guys og blandet den ut 10/1 og brukt på den verste møkka på sykkelen. Orange Degreaser er sitrusbasert.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjerknez    175
Bjerknez

Ja, det er jo tydelig at Prickbort gjorde store skader her. 

Så Orange Degreaser eller en Citrus bassert degreaser er bedre? Hvorfor?

Som du skjønner så sitter det langt inne og prøve avfetting igjen etter episoden med Prickbort. En ting er falmet plast på en bil. Da drar man bare over med Owatrol også er den saken biff. Men på en motorsykkel så er det ekstremt mange kriker og kroker. 

Nå har jeg kjøpt ny sykkel (samme, men nyere modell) men kvier meg til å bruke avfetting igjen. Når det er sagt så har jeg en plast del fra den gamle sykkelen som jeg kanskje kunne testet litt på og som det ikke er så farlig med. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjerknez    175
Bjerknez
Akkurat nå, Rub skrev:

Hvis PB før tørke kan det bli slik. Var det sol?

Det var sol ja, men jeg sto delvis i skyggen og det var ikke spesielt varmt (10-15 grader) Produktet tørket heller ikke inn. Jeg så det ble en reakson nærmest med en gang jeg påførte (når jeg tenker i etterkant) men trodde da at det bare var lysbrytning som gjorde at det så sånn ut. Vi snakker jo ikke om LITT skjolder her... vi snakker om fulstendig rævkjørt plast og det av et meget høyt verdsatt middel som mange bruker.

Nå skal det sies at jeg egentlig klarer meg fint uten avfetting så ikke noe krise, men det er nok siste gangen jeg bruker avfetting på plast vertfall.Spesielt på motorsykkel.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bukken74    94
Bukken74

Dette er link til din tidligere tråd om samme emne:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjerknez    175
Bjerknez

Takk skal du ha! Der var den :)

Endret av Bjerknez

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig