Jump to content
Sign in to follow this  
Christer

S&S Solifer Action T743 Campingbil 2014

Recommended Posts

Christer

autowerx-logo-svart.png

Show & Shine
Solifer Action T743 Campingbil 2014
30. mai 2017

ss24-solifer.jpg

En kompis solgte nylig leiligheten og kjøpte seg campingbil da han reiser mye på forskjellige aktiviteter rundt om i landet, og kom frem til at nomadelivet måtte prøves ut. Bilen var dog ganske skitten og noe matt i lakken, så han ønsket i utgangspunktet en skikkelig nedvask og "noe heavy-duty beskyttelse". Ved inspeksjon ble han derimot overbevist om at en rask shinings på fronten ikke var så dumt likevel. Vi avtalte også rebehandling til høsten, med full utvendig pakke på hele den rullende boligen. Bilen ble levert på kvelden 29. mai og parkert for natten.

Produktliste:

Vask og tørk:
Autoglaze Ultra
Surfex HD 1:10-ish
Bilt-Hamber Auto-Foam/Espuma Activo skumblanding i kanon
Bilt-Hamber Korrosol
Tenzi PRIX felgrens
Insta Finish Maxi Suds i bøtte
Bilnerden/North Detailing mikrofibertørkehåndkle

Polering:
Flex XC 3401 VRG
3D lys lilla light cutting/polishing pad
Scholl Concepts S20 Black Signature Series
Noen mikrofiberkluter

LSP:
Gtechniq C3 Smart Carnauba på lakk
Owatrol Polytrol på grillen

Da jeg nylig hadde tatt en så å si identisk bil visste jeg hvor hard lakken var og ca hvor lang tid det kom til å ta, så jeg tok meg tid til frokost og litt husadministrasjon før jeg tøffet avgårde noe før kl 11. Vel fremme tok jeg noen før-vask-bilder og satte så i gang med vask.

Ser grei ut fra litt avstand... og man får et inntrykk av størrelsen på bilen.

IMG_2276.jpg

IMG_2277.jpg

IMG_2278.jpg

Rikelig med rennemerker fra alt av pakninger på hele bilen, samt en del tafikkfilm og annen skitt. Det var også en hel del synlig sveverust (som ikke svevde lenger, riktignok), særlig bakerst:

IMG_2279.jpg

IMG_2280.jpg

IMG_2281.jpg

IMG_2282.jpg

IMG_2283.jpg

IMG_2284.jpg

IMG_2285.jpg

IMG_2286.jpg

IMG_2287.jpg

IMG_2289.jpg

IMG_2291.jpg

IMG_2292.jpg

IMG_2293.jpg

IMG_2294.jpg

Siden det var tørt igjen spylte jeg bilen raskt for å få den fuktig, før jeg dusjet på Autoglaze Ultra. Den gamle CoCraft-flasken hadde lekket ut nesten alt innholdet på hyllen, så det lille som var igjen ble dusjet på før flasken ble kassert. Da det var mye bil igjen å dusje, fant jeg en Kwazar Solvent Line-flaske jeg har hatt liggende i noen år og aldri fått testet, og angret jo bittert på at jeg ikke hadde testet den tidligere. Stor åpning i toppen for minimalt søl, solig pumpekonstruksjon og god dyse med finfin forstøving. En ny favoritt der, altså.

Autoglaze Ultra jobber:

IMG_2295.jpg

IMG_2296.jpg

Etter ca 10 minutter begynte Ultra å tørke, så jeg gikk en runde med Surfex HD. Mens dette jobbet seg gjennom årevis med gammel drit, dusjet jeg de frekke stålfelgene med Tenzi PRIX og gjorde klar skumkanonen for innsats. Litt fikling med justeringen før jeg fant en innstilling som gav passe tykt skum uten at det ble barberskum, men likevel ikke så tynt at det bare rant av med en gang. Jeg kjører fremdeles blanding av Bilt-Hamber Auto-Foam og Espuma Activo, hovedsaklig fordi jeg hadde en slant Activo igjen og trengte plass i hyllene. Uansett, blandingen funker veldig bra og dro uhyggelige mengder møkk av veggene.

IMG_2297.jpg

IMG_2298.jpg

IMG_2299.jpg

IMG_2300.jpg

IMG_2301.jpg

IMG_2302.jpg

IMG_2303.jpg

IMG_2304.jpg

Deretter ble det spyling, etterfulgt av Bilt-Hamber Korrosol. Denne fikk virke i ca 10 minutter før spyling igjen, og fant, ikke overraskende, en hel del å jobbe med.

IMG_2305.jpg

IMG_2306.jpg

IMG_2307.jpg

IMG_2308.jpg

IMG_2309.jpg

IMG_2310.jpg

IMG_2311.jpg

IMG_2312.jpg

Håndvasken denne gangen var en liten utfordring siden bilen er nesten 3 meter høy. Selv om jeg er 193 på sokkelesten var det i høyeste laget, så jeg sto og hoppet oppetter bilsidene med vaskehansken og skvettet vann overalt. Arbeidsfolka som sto 70 meter lenger unna og holdt på med sitt lurte sikkert voldsomt på hva jeg holdt på med... kan umulig ha sett særlig intelligent ut. Uansett, det var ukens workout. Jeg var godt sliten i både armer og bein etterpå, så det har gjort et eller annet med skrotten. :) Et annet problem med så høy bil er at jeg ikke fikk gjort noe med taket. Selv med stige var det ikke mulig å komme høyt nok til å få tatt hele taket, så hvis jeg skal ta flere campingbiler må jeg finne på et eller annet lurt. Portabelt stillas med låsbare hjul, kanskje....

Etter håndvasken ble det nok en spylings før tørk. Så prøvde jeg å navigere et fjell av en bil inn en litt for trang portåpning og kom frem at jeg kom til å ødelegge enten bilen, huset eller sannsynligvis begge deler. Dyrt ville det bli uansett, så jeg parkerte den delvis under tak og fant ut at det fikk bli friluftspolering denne gangen.

Siden vi kun var ute etter lett ripefjerning og mest mulig glans på kortest mulig tid, fant jeg en 3D lys lilla light cutting-pad og ladet den med Scholl S20 Black, kjørte polishen ut og tørket av. Så gikk jeg videre til området ved siden av og gjorde det samme der. Bilen skal som nevnt inn igjen til høsten for full behandling med (sannsynligvis) coating, så da gjør vi det enda skikkeligere enn denne gangen.

Noen bilder før polering må til.

Litt glans i panseret er det jo...

IMG_2313.jpg

Fangeren var derimot ganske matt og trist, og lykten hadde små tendenser til tåkedotter:

IMG_2314.jpg

Panseret så ikke særlig livlig ut på nært hold, og hadde noen merker øverst mot vinduet:

IMG_2316.jpg

IMG_2317.jpg

Andre siden av fangeren hadde enkelte blankere felter:

IMG_2318.jpg

Grillen var blass og trist:

IMG_2319.jpg

Merke fra et eller annet på panelet under lykten:

IMG_2320.jpg

50/50, nærmeste halvdel er polert:

IMG_2321.jpg

Etter etpar timer var jeg ferdig, og da var det tid for LSP. Om valget er så heavy-duty at det gjør noe kan nok diskuteres, men jeg var ute etter noe som var lett å legge, buffe og gir god beskyttelse til bilen skal tas på nytt. Valget falt derfor på Gtechniq C3 Smart Carnauba, som, om jeg har forstått det riktig, er en hybrid sprayvoks/forsegling med holdbarhet på 6-8 måneder. Denne ble sprayet på en mikrofiberklut, smurt utover panelet som skulle beskyttes, og så buffet med en tørr klut.

IMG_2338.jpg

Ferdigbilder!

IMG_2327.jpg

IMG_2328.jpg

IMG_2329.jpg

IMG_2330.jpg

IMG_2331.jpg

IMG_2332.jpg

IMG_2333.jpg

IMG_2334.jpg

IMG_2335.jpg

IMG_2336.jpg

IMG_2337.jpg

Så kjørte jeg bilen tilbake og skulle skru på skiltet igjen, og så hvor forferdelig grillen så ut...

IMG_2319.jpg

...så jeg rotet litt i sakene og fant Polytrol, smurte inn grillen ganske så liberalt, lot det stå et kvarters tid og tørket av overskytende produkt. Resultatet ble ikke 100%, men vesentlig mye bedre enn det var.

IMG_2339.jpg

Tidsforbruk: ca 5 timer.

Bilder tillates ikke brukt uten samtykke.

• DCN Point 8