Jump to content
Sign in to follow this  
arild1978

Coating

Recommended Posts

arild1978

Hei.

Jeg er relativt ny innen bilpleie og tenkte jeg skulle prøve meg på coating for første gang.

Har to maskiner, Duetto 12e og iBrid.

Bilen jeg skal ta er en Porsche Cayenne 2011 model. En del swirls, har tidligere lagt Fusso på denne, men ikke fornøyd med holdbarhet. Har kanskje også vært for ivrig med avfetting.

Har gul og blå Rupes pader. Bør jeg investere i ull?

Har blå Rupes for grovsteg eller grønn 3M. Gul Rupes for finsteg. Blå Rupes synes jeg støvet mye.

Har fått anbefaling på viking coat. Vil legge med maskin.

Anbefalinger mottas med takk :)

Noen som vet om noen forhandler Polishangel i Bergen?

-Arild.

Arild

Du trenger ikke investere i ull, men personlig er jeg ikke veldig glad i blå rupes puter... liler bedre blå rupes mikrofiber til korrigering.. 

tenker meg at den lakken der er knallhard også..

jeg har god erfaring med grønn 3m på hard lakk for rubbing... kanskje kjøre gul rupes pute med gul rupes polish på finsteg... og for å toppe det hele, en fin polish eller kanskje hvit rupes pute med f.eks carpro essence extreme gloss primer før coating.

Så legger man ikke coating med maskin. Anbefaler deg å se noen coating videor først men hvorfor Kjøpe polishangelen? Ville mye heller gått for maxprotect unc-r fra autoglaze.no...

Og når det gjelder puter så holder det ikke å ha et par bare. På så stor bil så metter du putene så må bytte endel puter. Kanskje litt bedre med mf om du passer på å blåse dem rene ofte med trykkluft, men de metter seg de også

arild1978
Du trenger ikke investere i ull, men personlig er jeg ikke veldig glad i blå rupes puter... liler bedre blå rupes mikrofiber til korrigering.. 
tenker meg at den lakken der er knallhard også..
jeg har god erfaring med grønn 3m på hard lakk for rubbing... kanskje kjøre gul rupes pute med gul rupes polish på finsteg... og for å toppe det hele, en fin polish eller kanskje hvit rupes pute med f.eks carpro essence extreme gloss primer før coating.

Så legger man ikke coating med maskin. Anbefaler deg å se noen coating videor først men hvorfor Kjøpe polishangelen? Ville mye heller gått for maxprotect unc-r fra autoglaze.no...

Og når det gjelder puter så holder det ikke å ha et par bare. På så stor bil så metter du putene så må bytte endel puter. Kanskje litt bedre med mf om du passer på å blåse dem rene ofte med trykkluft, men de metter seg de også

Går til innkjøp av med PAD i morgen da.
Så ar polishangel ble lagt med bla maskin.

arild1978

Da ble det Rupes mf pad. Grovsteg med grønn 3M og finsteg med gul Rupes pute og gul Rupes cutting. Får ikke tak i angelwax i Bergen, så da blir det Fusso nok en gang. To eller tre lag tenker jeg.

NeDD

Hei.

Om du skal prøve deg på coating for første gang ville jeg startet med din egen. Coating er mer tricky å legge og må tørkes til rett tid for å unngå problemer.

Kjipt å starte med en kundebil, særlig så stor, om du ikke skulle få det skikkelig til.

Hvilken fargen er Porschen? Tett sort er ingen enkel sak for en nybegynner, så håper du har korrigert før slik at du vet hvor mye tid det tar, og hvor forsiktig du må være med buffing med MF. :)

arild1978

Det er min egen bil jeg tar. Porschen er sort metallic. Ikke første gang jeg gjør dette men ser på meg selv som nybegynner sammenlignet med mange av veteranene her. Søker derfor råd og tips for å kunne bli bedre og lære av andres feil

shiznit
10 timer siden, arild1978 skrev:

To eller tre lag tenker jeg.

Da får du mye fusso i kluten. Ett lag er som regel nok, to er for å sikre dekning av helligdager og tre er bare sløsing. 

Hvis du opplevde dårlig holdbarhet sist, tror jeg det er andre årsaker til det. F.eks sterk kjemi, dårlig forarbeid, skitten bil, feil under legging etc

hc_Tk

fusso holder lenge, du har nok tatt liv av den med sterk kjemi ja. 

arild1978

IMG_1016.JPG

IMG_1027.JPG

IMG_1028.JPG

IMG_1029.JPG

IMG_1030.JPG

Det ble Fusso ja. Grovsteg grønn 3M med blå Rupes mf pad, finsteg med gul Rupes og gul Rupes pad, så Fusso Dark.

• DCN Point 3

trogha

Går nok mye i kluten ved andre påføring også, Fusso har en del petroleumsbaserte ingredienser/løsemidler som i værste fall vil løse opp og eller "tulle" litt med første påføringen. I tillegg er det rimelig å anta at man øker sjansen for skjolder/voksholos. "Less is more" i mange tilfeller.

longbow

Som første gangs coating kan eg anbefale IGL quarz. Denne er veldig bra og super lett å legge. Så lenge grunnarbeidet er gjort rett, så er det bare å ligge på halve bilen, tørke av, gjenta på resten
Vent 2 timer spray på sprayen som følger mef ( som eg har glemt kva heite) . Done.

arild1978

Prøver den neste gang :) -Ble Fusso nå også siden jeg ikke fikk tak i det jeg ville ha i Bergen over disk. Er vel kun GS Bildeler som kunne solgt noe sånt...

longbow
Prøver den neste gang -Ble Fusso nå også siden jeg ikke fikk tak i det jeg ville ha i Bergen over disk. Er vel kun GS Bildeler som kunne solgt noe sånt...

Bilextra selger en del ting og. Hvertfall den på Straume /Sotra.

arild1978

Bilxtra i Åsane har noe, men ikke det jeg var på jakt etter

Martin.

Du syntes ikke fusso holder lenge?! 1 lag holder lett 12 måneder hvis man har litt kontroll på blandingsforhold på avfetting osv.

Polestarpolish
Du syntes ikke fusso holder lenge?! 1 lag holder lett 12 måneder hvis man har litt kontroll på blandingsforhold på avfetting osv.

Syns da du skal ta en 12 mnd test her;-)
Siden du meiner den holder så lenge da!

Martin.
6.6.2017 - 23.19, Polestarpolish skrev:

Syns da du skal ta en 12 mnd test her;-)
Siden du meiner den holder så lenge da!

Jeg mener ingen ting jeg. Veeldig mange andre som har oppnådd 12 måneder også!

På min e46 og min mors beetle så la jeg et helt nytt lag med fusso og ingen ting annet den 29. april 2017. 

Etter 1,5 måned så er den fremdeles som ny!

Vi får se hvor lenge det holder denne ganger. Så kanskje jeg husker å oppdatere det.

Men jeg skal putte Collinite 845, Soft99 King of gloss og Fusso på E60'n til helga. Så da skal jeg lage en egen tråd til den!

Litt spent på hvordan resultatet blir men tipper Fusso holder lengst, 845 på andre, og king of gloss på siste.

Edited by Martin.

Capone
16 minutter siden, Martin. skrev:

Jeg mener ingen ting jeg. Veeldig mange andre som har oppnådd 12 måneder!

På min e46 og min mors beetle så la jeg et helt nytt lag med fusso og ingen ting annet den 29. april 2017. 

Etter 1,5 måned så er den fremdeles som ny!

Vi får se hvor lenge det holder. Så kanskje jeg husker å oppdatere det.

Du skrev jo nettopp ordrett at Fusso "holder lett 12 måneder" i ditt forrige innlegg da? Da er det litt selvmotsigende å si at du ikke mener noe som helst og så påstå at mange andre har oppnådd det i det neste? Uttalelser om holdbarhet på ting er det greit å basere på egne erfaringer da ekstremt mange er flittige brukere av produkter som WetCoat osv i tillegg, da varer jo i prinsipp alt av LSP evig. Vil gjerne se noen som har dratt 12 måneder ut av Fusso i Norge "ærlig og redelig" uten bruk av boostere :) 

Det meste er som nylagt etter et par vår- og sommermåneder på Østlandet da.. Få påkjenninger fra naturen og langs veien annet enn støv og pollen. Har lagt det på x-antall biler pluss noen felgsett og den taper seg merkbart innen det har gått et halvt år. Spiller ingen rolle at tak og stolper fortsatt preller når vannet legger seg padde flatt nederst på dører og bakluke :) Det er jo et ålreit produkt, helt klart. Hvertfall med tanke på hva det koster. Syns heller ikke den er vanskelig å legge, slik som mange surver over. Men 12 måneder?? Tull! Holdbarheten som står oppgitt på de fleste LSP'er utenom produkter fra visse coatingleverandører kan du som regel halvere, da får du reel holdbarhet under optimale forhold :) 

• DCN Point 1

ballemann

Har lagt fusso på en del biler, jeg har kontroll på noen av de, og to av de har fungert i over 12mnd nå... fusso er rett og slett sinnsykt, men så stinker det død når man legger den!