Jump to content
Sign in to follow this  
E220-CDI

Polere lykter. Lurt eller dumt?

Recommended Posts

E220-CDI

Jeg ser at flere polerer lyktene både foran og bak på bilen med bra resultat. Imidlertid har jeg fått høre at dette kan være skadelig siden lyktene er "overflatebehandlet" med et stoff som hindrer gulning grunnet UV-stråling eller noe sånt.

Hva mener dere? Er det trygt å polere lyktene? Både til hovedlysene og de andre? Eller må man etterbehandle med "UV-beskytter"?

olav framvik

For mange er alternativet å bytte lyktene og da er det rimeligere å polere de opp. Men som du sier du må etterbehandle de med voks eller spesialspray.

Dennis

Har polert opp en del lykter opp igjennom og selv etter 4-5 år har de ikke hatt noe antyding til å bli gule av sola så tipper plasten er bedre eller at klarlakken over er såpass tykk at den kan poleres en del ganger før det går bort.

Mulig plasttypen lyktene er laget av er det som har noe å si og at det er i hovedsak lykter på ganske gamle biler, som har en plasttype som ikke tålte solen så godt og derfor krevde beskyttelse over. Uten at jeg vet noe mer rundt det :)

Sikkert andre som har erfaring å dele her også med biler de har polert lykter på for mange år siden. 

Knutis

Moderne plastlykter er lakkert med klarlakk, som kan poleres på samme måte som annen klarlakk.
Hvis man sliper lyktene kan man risikere å fjerne klarlakken, spesielt hvis lyktene er særs dårlige.
Men vanlig polering er på ingen måte skadelig.

trogha
9 timer siden, E220-CDI skrev:

Jeg ser at flere polerer lyktene både foran og bak på bilen med bra resultat. Imidlertid har jeg fått høre at dette kan være skadelig siden lyktene er "overflatebehandlet" med et stoff som hindrer gulning grunnet UV-stråling eller noe sånt.

Hva mener dere? Er det trygt å polere lyktene? Både til hovedlysene og de andre? Eller må man etterbehandle med "UV-beskytter"?

Lyktene foran er laget av polykarbonat som ikke sprekker så lett ved f.eks steinsprang, men kan bli gul av UV stråling, Derfor har den klar/uv-lakk. Som nevnt over er det liten fare for å polere bort denne lakken såfremst du ikke (våt)sliper først, det er uansett lett å se når du er gått igjennom. 

Baklyktene er laget av akrylplast, den er ganske sprø sammenlignet med polykarbonat og hadde ikke levd lenge som frontlykt. Men akryl tåler UVstråling langt bedre og har derfor ingen UV lakk du trenger å tenke på ved polering.

• DCN Point 2

E220-CDI

Takk for mange gode svar! Da tenker jeg at jeg polerer bittelitt med stor forsiktighet,

Fredrikmo

Ved full nedsliping av frontlykter, hva ville dere ha brukt da? Har slipt ned et par toyota Yaris verso frontlykter som taper seg drøyt fort etter behandling. Må tas årlig.

Audi S8
3 timer siden, Fredrikmo skrev:

Ved full nedsliping av frontlykter, hva ville dere ha brukt da? Har slipt ned et par toyota Yaris verso frontlykter som taper seg drøyt fort etter behandling. Må tas årlig.

som nevnt over er nokk lakkering det som vil holde lengst ja, men vil du teste noe som da er kjappere og sikkert vil holde lengre så man slipper å polere dei hvert år ville eg ha lakt på en coating som max protect eller Gtechniq C4 Permanent Trim Restorer som alle har sterke Uv beskyttelse i seg

• DCN Point 1

trogha
8 timer siden, Fredrikmo skrev:

Skal du ha en holdbar quickfix kjøper du en boks med vanlig 2k klarlakk, koster ca.200.-, slip og vask med silikonfjerner og legg lakk.

Skal du gjøre det etter boka kjøper du et sett med primer og uvlakk, koster 5-600.-, har dog gjort noen quickfix med vanlig klarlakk som har holdt seg like fin mange år nå.