Jump to content
Sign in to follow this  
dj john

ULØST VIBRASJONS PROBLEM PÅ FORD FOCUS C-MAX

Recommended Posts

dj john

Har et problem på en 2005 model Duratec 1.8 125hk bensin som vibrerer på angitt turtall selv etter å ha byttet drivaksel begge sider,alle motorfester,plugger og coil plugghetter,full service sliter jeg forsatt med vibrasjon som kan kjennes på tomgang ved å ruse bilen opp til 2000-2500rpm..dette blir da merkbart under kjøring som shaking i fronten der det kjennes godt i sete og spesielt i 2 gir,men så fort jeg ligger over 2500 rpm så går den pent..mulig merkbart på 3 gir men ikke på 4 eller 5 gir. Bilen drar godt,bruker lite olje og er lett startet.Misstanken er dobbel masse svinghjul og clutch da clutchen tar langt ute og har gripe punkt på et hårstrå tykkelse.kan nevne at ved oppoverbakke og lett sving shaker det godt i bilen side til side virker det som.Er det noen som har peil eller selv erfart dette på focus eller Mondeo ?Har bekreftet av Ford at denne har DMS.Setter stor pris på svar 👍

Edited by dj john

dj john

Ingen som er flinke på motor/bil her inne med noen forslag?

Hirobofly

Disse dobbelmasse svinghjulene har en tendens til å rasle og lage lyd når de har "delaminert" seg..... raslingen spesielt hørbar på tomgang og når motor stoppes.

Trodde foresten ikke det var vanlig med dobbelmasse svinghjul på bensinere........ :huh:

Litt rart at vibrasjonene opphører på gitte turtall.

Er clutch slitt så er det vel bare å bytte denne og bytte svinghjul samtidig. Finnes sikkert kit i UK eller noe billigere enn her i landet.

Hadde problem på en turbodiesel en gang med at den hakka og gikk veldig ujevnt opp fra lave turtall, spesielt mye hakking rundt 2200 men ble superfin over 2500 rpm.

-Problemet var da dårlig kontakt til en injektor (kan ha vært flere injektorer som plagdes),og bytta kablene/kontaktene og alt ok.

Kanskje ikke direkte relatert til ditt problem, men nevner i sammenhengen men at man ofte må se litt bredt for å finne årsaker til rare symptomer.;)

Kan det være diff/gearkasse som kødder?? Prøvd å bytte olje på gearkassa?

• DCN Point 1

dj john
2 timer siden, Hirobofly skrev:

Disse dobbelmasse svinghjulene har en tendens til å rasle og lage lyd når de har "delaminert" seg..... raslingen spesielt hørbar på tomgang og når motor stoppes.

Trodde foresten ikke det var vanlig med dobbelmasse svinghjul på bensinere........ :huh:

Litt rart at vibrasjonene opphører på gitte turtall.

Er clutch slitt så er det vel bare å bytte denne og bytte svinghjul samtidig. Finnes sikkert kit i UK eller noe billigere enn her i landet.

Hadde problem på en turbodiesel en gang med at den hakka og gikk veldig ujevnt opp fra lave turtall, spesielt mye hakking rundt 2200 men ble superfin over 2500 rpm.

-Problemet var da dårlig kontakt til en injektor (kan ha vært flere injektorer som plagdes),og bytta kablene/kontaktene og alt ok.

Kanskje ikke direkte relatert til ditt problem, men nevner i sammenhengen men at man ofte må se litt bredt for å finne årsaker til rare symptomer.;)

Kan det være diff/gearkasse som kødder?? Prøvd å bytte olje på gearkassa?

Først og fremst takk for svar Hirobofly :).Ja det stemmer det du sier med bensinbiler og DMS ikke er vanlig men er bekreftet av Ford at 03-05 modell ble levert med DMS og min var vist levert med dette.Ja det stemmer at det rasler litt på tomgang men der har vi bestilt ny reimstrammer og clutch til AC pumpa/motoren.Det er forsøkt å ta ut railen med dysene der sprøyte mønsteret ble testet og disse ble friskemeldt.Men det er jo helt lik din opplevelse på 2200rpm til 2500 rpm så forsvinner ristingen..Kjennes litt ekstra i motbakke og faktisk litt mere shaking ved sving på rette turtallet og 2 gir.Før bytte av motorfester kjentes det også i 3 gir men det tror jeg nye motorfester fanger opp bedere.Mekaniker har godt igjennom alt fra hjullager til foringer..Kan nevne at disse Duratec motorene som man finner i Mazda og Volvo V50 er beryktet for å spise opp stempelringene  som igjen gir høyt oljeforbruk og vanskelig å starte men min bruker snaue 2 dl på 10 000km å dette var vist innenfor sa de.Mekaniker mener det er clutch og svinghjul og så klart så er det ikke bortkastet å bytte clutchen på en km stand på 165 000km heller tenker nå jeg.Pris på komplett clutch kit med svinghjul kommer på 4200kr+ moms 

Edited by dj john

Hirobofly

Alt peker vel imot svinghjul problem på din ja. Spesielt om clutch er utslitt så er vel bytte av begge (+ utløserlager!) lurt.

Var ikke ille pris du har fått på clutch og svinghul det der, ofte så kommer kit med utløserlager eller CSC (concentric slave cylinder) også.  Alt anbefales å byttes når man er inne der.

(kan være litt skuring/timer å komme inn til svinghjulet.....)

Det var irr/dårlig kontakt på den/de dysene på min som gjorde at motoren hakka. -Dysene var ok, men tydelig at styringen av dysen(e) plagdes pga dårlig kontakt. Regner med at de sjekka kontaktene på din da de sjekket dysene.

Ja, strammer og clutch til AC kan jo lage lyd på eks tomgang, men ikke slike vibrasjoner du snakker. om.

Defekt svinghjul (DMF) rasler og lager lyd  spesielt i det øyeblikk motoren kommer til stillstand.

For å se litt bredere på tingene (hvis ikke svinghjul): Kan det være noe annet som kødder til motorgangen under 2500 rpm? -Eks EGR eller annet miljø-snusk som legges inn og ut av motorstyringen på lave turtall, etc?

dj john

Det skal sies at Egr er ikke sjekket eller rengjort,og når du nevner det så er det brudd i isolasjonen til ledningsnett til dyser og det som høres til rundt der da plastdekkslet har gnagd lett over.Dette skal sjekkes og fixes.Ja han mekanikeren mener at det ikke er noe av det vi snakker om men en ting jeg har lært meg er at ingen ting skal være uprøvd før det dyreste blir prøvd eller om feilen gjenstår.Igjenn takk for hjelpen