Jump to content
Sign in to follow this  
Kenneth Bang

Utbedre rust i hjulbuer, diy?

Recommended Posts

Kenneth Bang

Heisann!

 

Jeg har en Audi A4 07mod som er begynnt å boble seg litt i kantene på hjulbuen.. Så lurte eg på om det er noen som har erfaring med å utbedre dette..?

 

Det jeg tenkte var å gjøre som følger:

 

Pusse ned området som er rustet, først med feks 320 papir, deretter litt finere..

 

Så grunne

 

Våtslipe for å glatte ut kantene

 

Så lakke med billakk fra lakkspesialisten 

 

Våtslipe

 

Klarlakk 

 

Våtslipe

 

Rubbe og polere opp..

 

 

Noen som har gjort noe tilsvarende, og evt vet om det vil bli bra?

 

Takker for alle innspill her!

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
kimar

Skal du ha best resultat lar du fagfolk ta seg av dette.

Høres i grunn greit ut men det er et par ting du bør tenke på.

Rusten vil fortsatt sitte i metallet og vill nok komme ut igjen for og unngå dette så burde du male på en rust fjerner før

du påfører grunning jeg har brukt denne i mange år og er veldig fornøyd http://m.loctite-guide-vedligehold.dk/da/products/surface-treatment-and-rust-prevention-products/loctite-7500.html

Denne flaska er for stor til ditt bruk men loctite har også mindre utgaver som jeg ser at de har solgt på eks bilxtra.

Du maler et par tynne strøk med denne husk og la den tørke mellom strøkene og pusser litt forsiktig på dette med fint sandpapir når det har herdet uten og lage hull i det.

Også ville jeg brukt 2 komponent epoksy grunning i stedet for ordinær grunning da de skal være bedre en vanlig grunning på rustangrep.

Jeg har selv lakkert en del med sprayboks og det kan bli veldig fint vis du legger litt arbeid i det og 2 komponent  lakk er det beste. jeg har kjøpt lakk blandet 

etter farge kode på bilxtra tidligere og har vært veldig fornøyd. Men har du rust angrep på hjulbue så må oftes helle bakskjermen lakkeres for og få det pent. Og husk at at områder hvor det skal lakkeres bør det brukes silikonfjernner

før lakk/grunning på føres.

De her bruker ikke 2 komponent men er fin demonstrasjon på hvordan en gjør dette.

 

Edited by Hiace kim

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hjort201

En eller to ting. For det første bør du ikke våtslipe basen siden klarlakken skal legges rett oppå etter ca 15min "flash off time" (men varierer i stort grad av temperaturen) og for det andre så kan du 9/10ganger bare droppe den "rustmelken" og heller punkt sandblåse det istedenfor, har aldri hatt noe god erfaring med rustmelk så pleier stort sett bare å sandblåse det(eller det som er funker enda bedre er å skjære ut å sveise inn nytt men blir som regel kjempe mye jobb). Og deretter legge på noe syregrunning(veldig fornøyd med U-pol) eller epoxy primer også sparklet det pusse ned "highspots" kan også legge en guide coat for å finne "low spots" (men tror det blir litt overkill på liten del av hjulbuen)og se om du er fornøyd deretter våtslipt og lagt 1-2 lag primer første bør legges litt tynt for å hindre "shrink back" (også mørk primer på mørk farge og lys primer på lys farge) våtslipt dette vask av med silikonfjerner og deretter lakk(pleier å bruke 2lag, første laget er veldig tynt og et litt tjukkere etterpå) og tilslutt klarlakk (2-3lag) men det viktigste e at grunnarbeidet e gjort skikkelig for å få et bra resultat. Rennemerker og sig i klarlakken kan du alltids fikse uten store problemer verre med grunning/basen/sparklingen om dette ikke blir gjort bra i begynnelsen så ender du opp med å gjøre jobben 2 ganger

  • DCN Point 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kenneth Bang

Ja, ok.. 

 

Det skal selfølgelig rustbehandles skikkelig, og lakkes med skikkelig grunning..ser at eg skreiv ikke så mye om det første innlegget ser eg ^_^

 

 

Saken er at bilen skal selges, så gidder ikke legge ut 5000kr i å få fiksa dette på et verksted.. Men det trekker jo veldig ned i pris, så det er litt greit å prøve å få det fikset..

Lakket en takvinge med 2-komponent lakk fra lakkspesialisten, og det ble meget bra!  

 

Men trikset er altså å få grunnarbeidet skikkelig skjønner eg (som med så mye annet)..

 

Men hvor mye overlapp bør en ha på lakkingen, og på klarlakken..?

Dette er jo på den flaten som er knekket rett ned mot hjulet, så er jo et kurant plass sånn sett..

Lakke med lakk litt forbi der en har pusset,  så ta klarlakk litt forbi der en avsluttet lakkingen..? :wacko:

 

 

 

 

 

 

 

Edited by Kenneth Bang

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...