Jump to content
Sign in to follow this  
Jørgens

Understellsbehandling av bil, hva skal jeg velge og hvorfor?

Recommended Posts

Jørgens

Hei, jeg vurderer å understellsbehandle bilen min, hva er det folk anbefaler og hvorfor?

Techtyl, dinitrol, fett, olje?

ballemann

Jeg bruker kun linolje, det er kjapt, rimelig, trenger nesten ikke forarbeid, og du kan bruke bilen med engang etterpå.

Knutis

Vi har et godt antirustsenter like utenfor Molde, som også dokumenterer endel jobber på facebook:
https://www.facebook.com/moldeantirustsenter/?rf=145643622202365

Der sandblåses det om det er rust, og brukes Mercasol som beskyttelse. En petimeter-kompis av meg med en 7år gammel 1-serie var inne til behandling for litt siden, han var meget godt fornøyd. Ikke ble det rotet noe sted, og alle deksler, slanger etc ble demontert.
Det kostet litt, jeg har hørt fra 12-15000kr på en normalt rustet bil, men var ifølge han verdt hver krone.

Jørgens
Merk: dette er bare min teori og jeg har ingen skjult agenda:
En nyere bil med lite eller ingen korrosjon hadde jeg valgt tectyl eller mulig mercasol men denne har jeg ingen erfaring med.
Om bilen har noe korrosjon må dette sandblåses og grunnes.
Du stopper ikke korrosjon med olje men det vil forsinke korrosjonsangrepet. 
Har bilen mye korrosjon så hadde jeg heller gått for olje eller solgt den fort som f  
Hvis du velger tectyl så blir bilens understell vasket og tørket. Finnes det korrosjon blir dette sandblåst og grunnet. Jeg fikk faktisk et tilbud en som driver på med det han påsto at syre vasking av korrosjon var tingen, noe i min verden ikke blir like bra som sandblåsing. Da sandblåsing etterlater 100% rent stål og først da er korrosjon borte. Videre blir bilen sprøytet i dører, dørstolper, panser, rammevanger, kanaler etc. med et tyntflytende spesialstoff for hulrom. Dette hulroms-stoffet blir også lagt på hele understellet før det blir sprøytet på slite-belegg. Og når dette er utfør er understellet forseglet, på samme måte som en maling forsegler stål mot Korrosjon. Forskjellen er at tectyl er tykt og fleksibel mens maling er som oftest hard, og på samme måte som et malingsbelegg vil også tectyl måtte vedlikeholdes. En kontroll består av vask, inspeksjon og utbre eventuelle funn, ca etter 3år  

En annen ting du må tenke på er et det kan jukses, deksel blir ikke demonter, kanaler blir ikke sprøytet osv. 
192447.jpeg

Jeg har bestill tectyl behandling til uka, ikke av firmaet som behandlet bilen på bilde. Men også dette firmaet hadde jukset til en arbeidskollega, han sjekket selvsagt tectyl jobben og fant da ut at deksel ikke var fjernet og det var støv inne i kanalen (ingen tectyl).
Så når jeg bestilte time ga beskjed om at jobben vil blir kontrollert, mulig det er litt frekt..  
Har benyttet samme firma før men da tenkte jeg ikke på å sjekke.

Nei sant. Jeg tenkte da på en såkalt Ml behandling, der alt av kanaler og hulrom påstås og bli behandla, men jeg kommer og til å gi beskjed om at jeg kommer til å kontrollere jobben takk for tips

Jørgens
Vi har et godt antirustsenter like utenfor Molde, som også dokumenterer endel jobber på facebook:
https://www.facebook.com/moldeantirustsenter/?rf=145643622202365

Der sandblåses det om det er rust, og brukes Mercasol som beskyttelse. En petimeter-kompis av meg med en 7år gammel 1-serie var inne til behandling for litt siden, han var meget godt fornøyd. Ikke ble det rotet noe sted, og alle deksler, slanger etc ble demontert.
Det kostet litt, jeg har hørt fra 12-15000kr på en normalt rustet bil, men var ifølge han verdt hver krone.

Ja jeg har tenkt litt på moldeantirust :) er jo bare en liten time herifra har Og fått tips om et dinitrol senter på Eide, men vet lite om de

Capone

Er det noe som heter Dinitrol enda? Isåfall har jeg trua på det! Husker min oldefar brukte dette jevnlig i en årrekke på sin 1984 Ford Sierra 2,3 Ghia, noe som tydeligvis fungerte ettersom den var dønn strøken.. Når han solgte den for noen få år siden var kjøper (daglig leder på den lokale Ford sjappa) overrasket over hvor bra den var :) Skulle ønske jeg fikk arve den.. 

IMG_0763.thumb.JPG.3e3ec3f66f1db8c100163ca346fd1a50.JPG

Jørgens
Er det noe som heter Dinitrol enda? Isåfall har jeg trua på det! Husker min oldefar brukte dette jevnlig i en årrekke på sin 1984 Ford Sierra 2,3 Ghia, noe som tydeligvis fungerte ettersom den var dønn strøken.. Når han solgte den for noen få år siden var kjøper (daglig leder på den lokale Ford sjappa) overrasket over hvor bra den var  Skulle ønske jeg fikk arve den.. 

IMG_0763.thumb.JPG.3e3ec3f66f1db8c100163ca346fd1a50.JPG

Ja er vist det hørt mye bra om både techtyl og dinitrol, men noen negativuser finnes også blandt folk på alt

Oi den så jo veldig bra ut! Hadde vært kult å arva den isteden for At den ble solgt ja

Polestarpolish

Tectyl verksted må dokumentere med bilder av sandblåsing om der er rust og jo meir rust det blir på bilen jo dyrere per område som må sandblåses. Har hørt at Tectyl kan sprekke opp fordi det er så stivt iforhold til lanolin den er fleksibel.Samtidig skal lanolin ha bedre krypeevne inn til 5cm mellom plater etc

Capone
3 minutter siden, Jørgens skrev:

Ja er vist detemoji3.png hørt mye bra om både techtyl og dinitrol, men noen negativuser finnes også blandt folk på altemoji28.png

Oi den så jo veldig bra ut! Hadde vært kult å arva den isteden for At den ble solgt jaemoji4.png

Produktene til de største og mest kjente fabrikantene fungerer nok godt så lenge det blir vedlikeholdt korrekt, så jeg tror det er litt hipp som happ hva man velger av Dinitrol, Tectyl osv.. Det desidert viktigste er forarbeidet, at overflatene er rene og frie for rust og at det legges i hver minste lille krok, så firmaet man forholder seg til og hvor nøye de fremstår er vel så viktig som produktet de legger :) 

Ja, den var veldig bra. Jeg skiftet jo hjul på den bilen i mange år og fikk fulgt med på hvordan den holdt seg, det var en rustflekk på den og den var plassert klokken 14:00 i hjulbuen bak på førersiden. Ikke ille på 30 år det vel? :) At jeg ikke arvet den er et sårt tema den dag i dag :P Er overhodet ingen Fordmann, men den bilen skrek 80-tall og fremstod som så strøken at man ikke kunne fantasere om annet enn å ta på seg pilotbrillene, stappe Kenny Loggins kassetten inn i Roadstar-spilleren og vrenge opp Footloose på full guffe og cruise rundt en lun sommerkveld med takluka på vipp og høre V6'eren sluke liter på liter med 98-oktan (naturligvis med blytilsetning) :) 

Jørgens
Produktene til de største og mest kjente fabrikantene fungerer nok godt så lenge det blir vedlikeholdt korrekt, så jeg tror det er litt hipp som happ hva man velger av Dinitrol, Tectyl osv.. Det desidert viktigste er forarbeidet, at overflatene er rene og frie for rust og at det legges i hver minste lille krok, så firmaet man forholder seg til og hvor nøye de fremstår er vel så viktig som produktet de legger  

Ja, den var veldig bra. Jeg skiftet jo hjul på den bilen i mange år og fikk fulgt med på hvordan den holdt seg, det var en rustflekk på den og den var plassert klokken 14:00 i hjulbuen bak på førersiden. Ikke ille på 30 år det vel?  At jeg ikke arvet den er et sårt tema den dag i dag  Er overhodet ingen Fordmann, men den bilen skrek 80-tall og fremstod som så strøken at man ikke kunne fantasere om annet enn å ta på seg pilotbrillene, stappe Kenny Loggins kassetten inn i Roadstar-spilleren og vrenge opp Footloose på full guffe og cruise rundt en lun sommerkveld med takluka på vipp og høre V6'eren sluke liter på liter med 98-oktan (naturligvis med blytilsetning)  

Det er ikke ikke ille på 30 år detnei
Haha like før jeg fikk Flashback til baksetet i pappas 2.4 rekkesekser Nissan laurel med vippluke og elvis

Endte opp med å kjøpe en makan en som 16-åring
  • DCN Point 1

erikstein

Fluidfilm er ikke et godkjent produkt blant bilmerkene. Gjenværende rustgaranti opphører om du bruker det. 

Ingolf

Har brukt mercasol fra kampen antirust på min, tok da første behandling innen bilen var et år og fulgte opp med rebehandling etter tre år. De sender innkalling, og det tar jeg som et hint om at de heller vil ha fornøyde kunder enn å spekulere i at den utvida garantien de byr på skal løpe ut.

Mercasol lukter så vidt første første uka, i motsetning til lanolin som lukter sau i et halvår...

Koster 5k for hver gang, men garantien til Møller og voksbelegget til Skoda stoler jeg ikke mye på 😀

Jørgens

Denne bilen er 2 år og desverre ikke behandla fra før, bortsett fra når den var ny, med noe fett/voks, så regner med førstegangskostnaden blir sikkert ikke billig, men jeg personlig mener det er verd det for å holde bilen, og ikke minst verdien, så godt som mulig

Knutis
16 timer siden, Jørgens skrev:

Ja jeg har tenkt litt på moldeantirust :) er jo bare en liten time herifraemoji5.png har Og fått tips om et dinitrol senter på Eide, men vet lite om de emoji3.png

Jeg tipper du tenker på Vevang Antirust. Jeg eide en bil engang som Ronny Gundersen hadde fikset opp, tidligere kollisjonsskadd Audi.
Ingenting galt med bilen og ikke har jeg hørt noe negativt om jobben han gjør ellers heller. Men Molde Antirust har jeg altså bare hørt positivt om, som ikke er det samme som å ikke høre noe negativt. :)

• DCN Point 1

kaw

Er dette noe som en kan klare å gjøre selv?

Hvis en har punkt sandblåser.

Jørgens

Jeg tipper du tenker på Vevang Antirust. Jeg eide en bil engang som Ronny Gundersen hadde fikset opp, tidligere kollisjonsskadd Audi.
Ingenting galt med bilen og ikke har jeg hørt noe negativt om jobben han gjør ellers heller. Men Molde Antirust har jeg altså bare hørt positivt om, som ikke er det samme som å ikke høre noe negativt.

Helt sikkert Vevang antirust ja :)

kimar
42 minutter siden, kaw skrev:

Er dette noe som en kan klare å gjøre selv?

Hvis en har punkt sandblåser.

Ja en kan fint klare og gjøre dette selv jeg har tatt slik behandling på en 10 talls biler de siste årene jeg skrev en god beskrivelse av hvordan en gjør

dette på dette forumet for en stund siden leter du litt så finner du det:)

Sandblåsing er veldig brutalt og kan føre til at tynne plater slår seg eller blåse hull i de jeg vill mye heller da anbefale en sodablåser da de er mer skånsomt.

Jeg vurderer kjøp av denne  https://gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=10268_10270&products_id=12120&zenid=cgspgokk8ppou3q959nq4b4d22

Har nå nylig tilbrakt 3 dager under en eldre volvo og slipt vekk rusta med elektrisk håndverktøy og det er alt for arbeidskrevende så skal gå til innkjøp av kompressor

og sodablåser og sandblåser snart. Den sodablåseren jeg linket til er fin til hobby bruk men en får også kjøpt større utgaver her er en demonstrasjon av en slik liten en

• DCN Point 1

Hjort201
For det er ingen her inne som har erfaring med Bilt Hamber Dynax?  

IMG_0764.JPG.f7e9bab02d0c1bb3e09aa118576766fa.JPG

Kjøpte en 5L dunk fra Bilt Hamber som jeg har brukt på bilen nå som beskyttelse. Har lest endel review(mange som syntes den e bra) på den så tenkte dette må være bra greier. Har sprøytet opp kanalene etter en større rust reparasjon og ser ut til å trenger godt inn. Blir ganske voks aktig når den størkner. Gjenstår å se hvor lenge den holder rusten vekke

Men utfra reviewen som jeg har lest hat jeg store forhåpninger til denne